تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

نامه نماینده اصفهان به رئیسی: شخصا به موضوع زاینده رود ورود کنید

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌‎ای به رییس جمهوری خواستار توجه ویژه او به موضوع زاینده رود شد.

کد خبر: ۱۱۴۶۷۶
۱۳:۳۵ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰

نامه نماینده اصفهان به رئیسی: شخصا به موضوع زاینده رود ورود کنید

دیدارنیوز - نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌‎ای به رییس جمهوری خواستار توجه ویژه او به موضوع زاینده رود شد و گفت که به گونه‌ای تدبیر شود تا ضمن حضور شخص رییس جمهور در اصفهان و تشکیل شورای عالی آب و یا جلسه هیئت دولت در اصفهان، ابعاد مختلف موضوع بررسی شده و راهکار‌های مناسب عملیاتی شود.

متن نامه عباس مقتدایی به سید ابرهیم رییسی به شرح زیر است:

«پیرو نامه‌های قبلی اینجانب به شماره ۱۰۹۰۸۹۴ و ۱۱۲۱۶۲۵ به حضرتعالی و نیز نامه‌های ارسالی پیش از آن به مقامات اجرایی کشور از جمله وزیر محترم نیرو به شماره ۱۱۲۱۵۵۲ و...؛ همچنین با عنایت به جلسات متعددی که اینجانب به صورت مستمر با کشاورزان، اقشار مختلف جامعه، مردم اصفهان و مسئولان ملی و محلی و از جمله جلسه مورخ پنجشنبه ۲۰ آبان ماه که با جنابعالی داشته ام، متاسفانه همچنان هیچ فهم عمیقی از موضوع مطالبه آب و میزان و حجم اعتراضات مردمی و همچنین نیاز رودخانه زاینده رود قابل مشاهده نیست.

جلساتی که برگزار می‌شود اگرچه شایسته تقدیر است، لیکن در حد و اندازه این نیست که بتواند مشکلات زاینده رود را مرتفع سازد و برخی از مصاحبه‌ها و یا اظهارنظر‌های مسئولین امر از جمله وزیر محترم نیرو باعث شده است تا این ذهنیت شکل گیرد که همچنان مسائل اصفهان در کانون توجه و در روند پیگیری اساسی و بنیادی نیست، لذا از شخص جنابعالی تقاضامندم با عنایت ویژه به موضوع زاینده رود و آثاری که بی توجهی به آن می‌تواند داشته باشد؛ به گونه‌ای تدبیر فرمایید تا ضمن حضور شخص جنابعالی در اصفهان و تشکیل شورای عالی آب و یا جلسه هیئت دولت در اصفهان و برگزاری جلسه چند ساعته که بتواند ابعاد مختلف موضوع را بررسی و راهکار‌های مناسب را عملیاتی سازد، در اندازه نیاز زاینده رود ظاهر شوید تا بتوانیم در اسرع وقت موضوع را به نحو شایسته سر و سامان دهیم وگرنه ادامه روند‌های موجود و حرف‌های جسته گریخته‌ای که مسئولان می‌زنند و یا ارجاع موضوع به یک یا دو وزیر (خارج از مجموعه شورای عالی آب)، همگی نه تنها به موضوع زاینده رود کمک نخواهد کرد بلکه به پیچیده‌تر شدن موضوع منتهی خواهد شد.

شخص رییس جمهور با حضور در اصفهان شورای عالی آب را تشکیل دهد

شایان ذکر است در خصوص زاینده رود کاستی در زمینه مقررات و قوانین لازم الاجرا وجود ندارد، بلکه آنچه اکنون مشاهده می‌شود خارج شدن مسیر رفتار با زاینده رود از اجرای قوانین و مقرراتی است که هرچه جلوتر می‌رویم ابعاد آن وسیع‌تر و حق نادیده گرفته می‌شود.

پیشتر متذکر شده بودم که جنابعالی در اصفهان حضور پیدا کنید، متاسفانه عدم همراهی استاندار محترم و معاون محترم اجرایی سبب شد تا بنا به دلایلی که واقعا برای اینجانب واضح نیست، سفر جنابعالی به تعویق بیفتد و سفر بعدی عملا یک سفر انفعالی خواهد بود و نه فعال.

متاسفانه این ذهنیت در مردم اصفهان شکل گرفته است که معاون اجرایی رئیس جمهور به جهت وابستگی زادگاهی به استان چهارمحال و بختیاری و نیز عدم تجربه استاندار محترم اصفهان سبب شده تا سفر جنابعالی به تعویق بیفتد. علیرغم تلاش‌های زیادی که مسئولان محلی و بعضا کشوری انجام داده اند موضوع زاینده رود همچنان در کانون توجه جدی مسئولان عالی رتبه کشور قرار نگرفته و برخی از مواقع از چهارمحال وبختیاری، اصفهان و یزد درکنار یکدیگر سخن می‌گویند. درحالیکه بخشی از زاینده رود متاسفانه در نتیجه زیاده خواهی‌های مسئولان قبلی از جمله وزیر نیرو دولت قبل (که خود زادگاهش یزد است) سبب شده تا صحنه واقعی زاینده رود و حجم آن مورد دستبرد قرار گیرد و اکنون حق آبه بران اصفهان معتقدند که آب بران زاینده رود در کنار دو استان دیگر ذکر می‌شوند، درحالیکه یک طرف یعنی اصفهان حق به رسمیت شناخته شده قانونی دارد و طرف دیگر به جهت داد وستد‌های دولتی و نقض قرارداد‌ها و مقررات از سالیان گذشته به این سو، به زاینده رود دست درازی‌های کرده اند که عملا کار را بسیار پیچیده ساخته، در مجموع از جنابعالی خواهشمندم به جهت بهره برداری حداکثری از فرصت‌ها و جلوگیری از فرصت سوزی‌ها شخصا به موضوع ورود نمایید، آن هم در بالاترین سطح برای حل مشکلی که می‌تواند ابعاد متعدد اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی امنیتی پیدا کند. در زیر اهم موانع و مشکلاتی که بی توجهی به زاینده رود می‌تواند ایجاد کند، ذکر می‌شود.

۱) آسیب‌های وارده به محیط زیست

۲) تخریب زمین‌های کشاورزی

۳) تصرفات غیرقانونی حریم زاینده رود

۴) آلودگی‌های ایجاد شده در گاوخونی

۵) خشک شدن درختان مثمر

۶) مشکلات روحی و روانی برای اقشار مختلف مردم اعم از کشاورزان، مردم شهر و..

۷) رکود صنعت توریسم داخلی و خارجی

۸) مشکلات اقتصادی وفقر شدید مردم روستایی

۹) آسیب‌های اجتماعی

۱۰) کاهش درآمد‌های کلی استان

۱۱) حاشیه نشینی و مهاجرات روستائیان به شهر

۱۲) کاهش تولید محصولات استراتژیک و افزایش وابستگی خارجی

۱۳) خسارات وارده به ابنیه تاریخی و کاهش مقاومت آن‌ها

۱۴) فرونشست گسترده زمین

۱۵) اختلافات شدید بین استان‌ها

۱۶) نادیده گرفتن قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱،

۱۷) رخ دادن مسائل امنیتی و سیاسی

از حسن توجه جنابعالی قدردانی می‌نماید.»

منبع: ایلنا
برچسب ها: رئیسی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی