تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

دز سوم واکسن کرونا؛ چه واکسنی و چه زمانی باید تزریق شود؟

تزریق دز سوم واکسن کرونا آغاز شده است. در حالی که هنوز خطر بروز پیک ششم کرونا در کشور وجود دارد، تزریق این دز از حساسیت بسیاری برخوردار است. چه واکسنی و چه زمانی باید به عنوان دز سوم تزریق شود؟

کد خبر: ۱۱۴۵۳۵
۱۰:۲۳ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰

دز سوم واکسن کرونا

دیدارنیوز: ورود چند ده میلیونی واکسن و تسریع واکسیناسیون در کشور توانست تا حدودی مانع قدرت نمایی کرونا شود، اما نگرانی از آغاز پیک ششم و افزایش مبتلایان و فوتی‌ها مسوولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا را برا آن داشت تا تزریق دز سوم واکسن را بر اساس همان اولویتی که از آغاز امسال تعیین کرده بودندشروع کنند؛ کادر درمان، بیماران خاص و سالمندان.

بر اساس مطالعاتی که در دنیا منتشر شده است به نظر می‌رسد ایمنی ناشی از واکسن ۶ تا ۸ ماه پایدار است؛ اما بعد از این مدت افت نسبی سطح ایمنی اتفاق می‌افتد و ممکن است افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار گیرند و برای اینکه مردم بتوانند حداکثر سطح ایمنی را داشته باشند باید همزمان با ادامه برنامه واکسیناسیون نوبت اول و دوم،  دز یادآور را دریافت کنند.


بیشتر بخوانید: پیش خرید واکسن‌های ایرانی؛ دستور رئیسی و ماجرای پربرکت!


تاخیر در تزریق دز دوم، اثربخشی واکسن را از بین می‌برد؟

در مقطعی که واردات واکسن با مشکل روبرو شد، برخی از کسانی که دز اول را دریافت کرده بودند و زمان تزریق دز دوم شان نزدیک شده بود این نگرانی را داشتند که اگر زمان دریافت دز دوم با تاخیر انجام شود چه اتفاقی می‌افتد و آیا ممکن است به دلیل این تاخیر اثر دز اول از بین برود و یا حتی به کرونا مبتلا شوند؟

محققان می‌گویند: زمان در نظر گرفته شده بین ۲ دز پیشنهادی است که در بروشور واکسن نوشته شده که آنتی‌بادی دز اول چه زمانی رو به کاهش می‌گذارد تا آن زمان تزریق دز دوم شود؛ اما این به معنای این نیست که کسانی که یک دز واکسن زدند اثر دز اول از بین رفته است؛ بلکه یک زمان مطلوب برای تزریق دز دوم وجود دارد که درباره آن توضیح داده شده است، اما وقتی واکسن در دسترس نباشد و تاخیر ایجاد شود به معنای عدم کارایی دز اول نیست.

یکی از واکسن‌های مساله ساز در کشور آسترازنکا بود، هر چند توصیه تزریق دز دوم این واکسن بر خلاف سایر واکسن‌ها که یک ماه بود، سه ماهه تعیین شده، اما در مقطعی ورود این واکسن به مشکل خورده بود، اما در نهایت تاخیر چند هفته‌ای در تزریق دز دوم در هیچ کدام از واکسن‌های تولیدی نه اثر دز اول را از بین می‌برد و نه مشکل خاصی را برای افراد به وجود می‌آورد.

دز سوم واکسن کرونا؛ چه واکسنی و چه زمانی باید تزریق شود؟

کدام واکسن‌ها برای دز سوم تزریق می‌شود؟

مهمترین سوال این روز‌های مردم این است که برای دز سوم از چه واکسن یا واکسن‌هایی می‌توانند استفاده کنند، جواب این است که این موضوع وابسته به پلتفرم واکسنی است که در نوبت اول و دوم تزریق شده است. افرادی که در سری اول از واکسن‌های ویروس غیرفعال مانند سینوفارم استفاده کردند در نوبت سوم می‌توانند از پلتفرم غیرفعال یا آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. آن‌هایی هم که در نوبت اول و دوم واکسن از پلتفرم آدنوویروسی مانند آسترازنکا یا اسپوتنیک وی تزریق کرده بودند می‌توانند در دز سوم از آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. امکان انتخاب نوع واکسن تزریقی بسته به واکسنی که در نوبت یک و دو دریافت کردند وجود دارد.

واکسن‌های بهارات و کووایران برکت هم از دسته واکسن‌های ویروسی غیرفعال هستند و مشابه سینوفارم هستند و افرادی که این واکسن‌ها را تزریق کردند می‌توانند از واکسن‌های مشابه خود و یا از واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. البته نکته مهم این است که تزریق واکسن برکت تقریبا از نیمه خردادماه آغاز شد در نتیجه هنوز ۶ ماه از تزریق دُز دوم افراد نگذشته است و فعلا این افراد نمی‌توانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند و به تدریج به آن‌ها هم خواهیم رسید.

افرادی که واکسن غیرفعال سینوفارم، بهارات یا برکت دریافت کرده‌اند برای دز سوم می‌توانند واکسن برکت، آسترازنکا و سوبرانا پلاس دریافت کنند و افرادی که آسترازنکا یا اسپوتنیک دریافت کرده‌اند برای دز سوم می‌توانند واکسن آسترازنکا یا سوبراناپلاس دریافت کنند.


بیشتر بخوانید: آغاز پیک ششم کرونا؛ مرگ دوباره در راه خانه!


واکسن‌های ایرانی کجای این ماجرا هستند؟

چند شرکت ایرانی در زمینه واکسن کرونا داریم که کار آن‌ها تقریبا نهایی شدند؛ شرکت شفافارمد متعلق به ستاد اجرای فرمان امام و موسسه برکت ١٠ تا ١٢ میلیون واکسن برکت تحویل داده است در حالیکه قرار بود تا شهریور امسال ۵۰ میلیون دز باشد.

بعد از آن انستیتو پاستور است که با ارائه گزارش بینابینی فاز سه برای واکسن پاستوکووک مجوز مصرف اضطراری گرفت و قرار است این واکسن به گروه ١٢ تا ١٨ سال تزریق شود. مجوز مصرف اضطراری اسپایکوژن بعد از ارائه گزارش بینابینی اول در فاز سه صادر شد. البته توجه داشته باشید وقتی گزارش بینابینی ارائه می‌شود، یعنی هنوز مطالعه فاز سوم تمام نشده است. 

واکسن فخرا در فاز سه است و هنوز گزارش بینابینی برای مجوز مصرف ارارئه نداده‌است و طبق آماری که هلال احمر اعلام کرده است که اکنون ۵٠ تا ۶٠ میلیون ذخیره دارویی واکسن کرونا در کشور وجود دارد.

البته از زمانی که وزارت بهداشت به صورت رسمی تزریق دز سوم را اعلام کرد، تولیدکنندگان واکسن ایرانی ترغیب شدند تا هر چه زودتر محصول تولیدی خود را به سبد واکسیناسیون کشور اضافه کنند هر چند ابراهیم رئیسی چند روز پیش وزارت بهداشت را مکلف به خرید واکسن‌های ایرانی کرد، اما هنوز مشخص نیست کدام از یک از این تولید کنندگان موفق می‌شود محصول خود را به این وزارتخانه بفروشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی