تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

سلاجقه: تحریم‌ها مانع همکاری بین‌المللی ایران در تغییرات اقلیمی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت حتی اگر ایران روند پیوستن به معاهده پاریس را تکمیل کند قادر به اجرای آن نخواهد بود، زیرا تحریم‌ها مانع همکاری بین المللی در زمینه آب و هوایی است.

کد خبر: ۱۱۳۹۷۹
۱۲:۵۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰

سلاجقه: تحریم‌ها مانع همکاری بین‌المللی ایران در تغییرات اقلیمی است

دیدارنیوز ـ رییس سازمان محیط زیست در حاشیه بیست و ششمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو با تاکید بر اهمیت موضوع محیط زیست وگرمایش زمین برای ایران و به ویژه دولت سیزدهم گفت: شخص رئیس جمهوری از جمله هواداران سرسخت مسائل محیط زیستی بوده و سابقه روشنی از این علاقه و اهتمام از دوران ریاست قوه قضائیه تا کنون در کارنامه ایشان دیده می‌شود که می‌توان از آن جمله به برخورد با کارخانه‌ها و صنایع آلاینده اشاره کرد.

معاون رییس جمهوری گفت: یکی از شعار‌های آقای رئیسی همیشه این است بوده که «توسعه فرع و محیط زیست اصل است» و همچنین ایشان بار‌ها تاکید کرده اند که محیط زیست جزو «حقوق عامه» است.

سلاجقه گفت با این همه و با توجه به اینکه به جز چند کشور، باقی کشور‌ها در سطح وزیر در کنفرانس شرکت کرده اند، شرکت ایران در سطح معاون رئیس جمهور، پاسخی شایسته و نشان دهنده اهمیت این رویداد برای ایران است.

وی تاکید کرد که رویکرد‌های ایران نسبت به محیط زیست مبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگ سنتی این کشور بوده و در بین مردم عرق خاصی نسبت به آب و خاک و محیط زیست دیده می‌شود که ریشه در فرهنگ سنتی ایرانیان دارد. بدین ترتیب ایران با جامعه بین الملل در موضوع محیط زیست همراه و همگام است.

معاون رییس جمهوری اظهارداشت: ایران جزو اولین کشور‌هایی بود که به کنوانسیون پاریس پیوست و علاوه یکی از مترقی‌ترین قوانین اساسی دنیا را داراست که در اصل ۵ آن به وضوح به این مساله تاکید شده است.

وی گفت این اهمیت در رهکرد‌های پانزده گانه مقام معظم رهبری نیز به خوبی دیده می‌شود که در آنجا نیز روی توسعه بر اساس حفظ محیط زیست و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای تاکید شده است. در برنامه توسعه اقتصادی پنج ساله کشور نیز همواره اینگونه مسائل مورد توجه قرار گرفته است.

سلاجقه گفت: ایران حتی قبل از کنوانسیون پاریس و به طور داوطلبانه برخی از اقدامات مانند مقابله با جنگل تراشی، ایجاد مناطق جنگلی، ایجاد پوشش گیاهی و حتی همکاری با کشور‌های همسایه در این زمینه‌ها را در دستور کار خود داشت.
رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: ایران یکی از درخشان‌ترین کارنامه‌ها در موضوع بیابان زدایی را دارد. اهمیت انرژی‌های نو برای ما به حدی است که کمیته امداد با قرار دادن صفحه‌های خورشیدی در اختیار مددجویان برای آن‌ها اشتغال زایی کرده است و برق تولیدی آن‌ها را دولت خریداری می‌کند.

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص توافق پاریس و چگونگی حضور ایران در این توافقنامه، از کشور‌های توسعه یافته به دلیل عدم پایبندی به تعهدات خود در زمینه کمک‌های مالی و فنی به کشور‌های در حال توسعه انتقاد کرد.
وی گفت کشور‌های ثروتمند که خود با بهره کشی از محیط زیست ثروتمند شده اند اکنون به کشور‌های فقر فشار وارد می‌کنند و می‌خواهند هزینه نابودی محیط زیست را کشور‌های فقیر بپردازند.

سلاجقه با اشاره به روحیه استعماری و استثماری کشور‌های ثروتمند تاکید کرد: این کشور‌ها با رویکردی استعماری در حالی که خود مسئول آلودگی محیط زیست هستند از سایر کشور‌ها می‌خواهند منابع خدادادی خود را تعطیل کنند و مولد‌های انرژی پاک را از آن‌ها بخرند.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد که هرگونه اجرای تعهدات توافقنامه پاریس از سوی ایران مشروط به برداشته شدن همه تحریم هاست.

وی اظهارداشت: پیش شرط رفع تحریم‌ها حتی در پیشنویس امضا شده توسط ایران نیز مندرج شده و ما تعهد کرده ایم فقط در صورت برچیده شدن همه تحریم ها، ۴ درصد از گاز‌های گلخانه‌ای بکاهیم که این ۴ درصد چیزی حدود ۵۶ میلیارد دلار برای ما هزینه خواهد داشت.
معاون رییس جمهوری از بدقولی کشور‌های ثروتمند هم انتقاد کرد و گفت آن‌ها به تعهد خود مبنی بر کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری به سایر کشور‌ها هرگز عمل نکردند.

سلاجقه اضافه کرد: ایران هنوز تعهدی نداده و این توافق هنوز در مجلس به تصویب نرسیده است. با این حال، این به معنی بی توجهی ایران به مسائل محیط زیستی نیست، چرا که ما حتی قبل از ۱۹۹۴ مسائل محیط زیستی را وارد سیاست‌های اجرایی کشور کرده ایم.
رییس سازمان محیط زیست گفت: دولت جدید نسبت به مجامع بین المللی و کنواسیون‌هایی که به آن‌ها پیوسته ایم بسیار جدی و فعال است. به همین دلیل در کنفرانس فعلی نیز در سطح معاون رئیس جمهور که نشان دهنده اهمیت این موضوع است شرکت کرده ایم.

وی تاکید کرد: برای امضا و تعهد ایران، اولین شرط این است که تحریم‌های ظالمانه باید حذف شود. کشور ما اکنون با تروریسم اقتصادی روبرو است. حتی ازنظر دارو و مسائل درمانی در تحریم هستیم. با این حال خدا را شاکریم که با توجه به توانمندی‌های داخلی توانستیم بسیاری از مخاطرات را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سپس به عضویت ایران در GEF که یک سازمان بین المللی محیط زیستی با عضویت ۱۸۴ کشور است اشاره کرد و گفت با وجود رضایت «جِف» از عملکرد ما، اما به دلیل قرار داشتن مقر آن در واشنگتن از سال ۲۰۱۴ تا کنون ایران نتوانسته فعالیتی با این سازمان داشته باشد.

وی گفت: موضوعات محیط زیستی بسیار جدی و مهم مورد علاقه ماست و همه مسائل سیاسی و اقتصادی در سطح جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال ما موافق نیستیم که روح حاکم بر این مسائل سیاسی باشد.

سلاجقه تاکید کرد بر خلاف آنکه کشور‌هایی با روحیه استعماری ما متهم می‌کنند به عدم همکاری، واقعیت این است که همکاری ما با «گروه ۷۷» شاهدی بر جدی بودن ما در این قضیه است.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال که پذیرفتن تعهدات محیط زیستی در مجامع بین المللی چه تاثیری می‌تواند بر زندگی ایرانیان داشته باشد، گفت: کنوانسیون پاریس برای آنکه در مجلس و دولت به تصویب برسد، نیازمند بررسی همه جانبه است. ما متاسفانه جزو اولین کشور‌هایی هستیم که آن را امضا کرده ایم، اما ایران دیگر به عنوان یک کشور متمدن اینگونه وارد تعهد‌های بین المللی نمی‌شود. بلکه باید با در نظر گرفتن منافع و تعامل با دنیا وارد این بحث‌ها شویم.

وی گفت در وضعیت فعلی حتی اگر روند پیوستن به این معاهده در ایران تکمیل شود باز هم نخواهیم توانست از منافع آن استفاده کنیم، زیرا مانع اصلی تحریم‌ها هستند. وقتی ما نمی‌توانیم از ظرفیت‌های یک پیمان بین المللی استفاده کنیم، چطور خودمان را متعهد کنیم که داشته‌های فعلی که زندگی ما را تضمین می‌کنند رها کنیم، در حالی که منافعی عاید کشور ما نمی‌شود.

سلاجقه تاکید کرد:پیام اصلی ما در این اجلاس این است که کشور‌ها باید متعهد شوند که اولین بحث دراین زمینه باید رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران باشد.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی