تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه عنوان کرد

بازار ۶۷۵ هزار میلیارد تومانی دراختیار فعالان دریایی

در مراسم شصت و هشتمین سالگرد تاسیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، یک ایده جذاب برای توسعه بازار حمل و نقل کالا از سوی مدیر عامل شرکت تاید واتر خاور میانه مطرح شد.

کد خبر: ۱۱۳۹۵۸
۱۱:۱۷ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰

علی داود ترکمان تاید واتر

دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه در مراسم شصت وهشتین سالگرد تاسیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به طرحی موثر برای توسعه بازار حمل و نقل دریایی، گفت: «دغدغه‌های ما عموما متوجه دولتی است که با بروکراسی اداری، موانعی را ایجاد می‌کند. با این حال باید به این موضوع فکر کنیم که چطور می‌شود از دولتی که اقتدار مرکزی و قوه حاکمیتی دارد بهره لازم را ببریم. به هر حال ما صنایع بزرگ و متنوعی داریم مثل نفت و گاز، پتروشیمی و سیمان که در حوزه خودشان وارد بازار‌ها و سامانه‌هایی شده‌اند.»

علی داود ترکمان در جمع فعالان حوزه دریایی و بندری کشور اظهار کرد: «نکته مهم و مثبت این اتفاق آن است که یک بازار ۶۷۵ هزار میلیارد تومانی می‌تواند در اختیار فعالان حوزه بندری و دریایی قرار بگیرد که در اصل، معاملات اسنادی حوزه حمل و نقل است. در این شرایط، صاحبان کالا می‌توانند در این بازار حضور داشته باشند و ضمن اینکه گمرک قوی با بروکراسی بالایی خواهیم داشت. همچنین بانک مرکزی، سازمان بنادر و اپراتور‌ها می‌توانند در این بازار نقش مهمی را ایفا کنند.»

وی با بیان اینکه هنوز از این بازار یعنی معاملات اسنادی حوزه حمل و نقل، استفاده درست و متناسبی نمی‌شود، گفت: «پیشنهاد می‌کنم سامانه‌ای از سوی کارشناسان خبره و اقتصاددانان حوزه کشتیرانی راه‌اندازی شود، مثل بورس کالا که بتواند خدمات اسنادی را برای معاملات و کالا‌هایی که در راه هستند ارائه کند. همچنین امکان استفاده از شیوه پایاپای یا روش‌های دیگری که در دنیا مرسوم است ایجاد شود تا قبل از این که کالا به مصرف‌کننده نهایی برسد، معاملات به این روش و از طریق یک سامانه متمرکز صورت بگیرد.»

مدیرعامل تایدواتر خاطرنشان کرد: «تصور کنید که سالانه بتوان چیزی حدود ۲۵ میلیارد دلار کالا را به شیوه معاملات و خدمات اسنادی جابجا کرد، به عبارت دیگر این بازار بزرگ حدود ۶۷۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی خواهد داشت. این بازار بزرگ می‌تواند تعداد زیادی شغل ایجاد کند و به وضعیت اشتغال در کشور یاری برساند.»

این فعال حوزه دریایی و بندری با اشاره به اینکه این بستر هنوز دست نخوره باقی مانده و معاملات به این صورت انجام نمی‌شود، ادامه داد: «بر اساس آمار موجود، یک تاجر از زمان حمل کالا از مبدا تا زمانی که آن را در انبار خود تحویل بگیرد و اقدام به فروش کند، حداقل چهار ماه زمان نیاز دارد. اما اگر این شیوه معاملاتی شکل بگیرد تاجر می‌تواند از لحظه‌ای که اسناد حمل برای او ایجاد شد، قابلیت ایجاد اسناد خرید و فروش را پیدا کند. این موضوع در گردش مالی یک تاجر می‌تواند ضریب قابل توجهی به وجود بیاورد. به این ترتیب با این روش تجّار می‌توانند به جای ۳ بار عملیات مالی و تجاری در سال، حداقل ۶ بار این کار را انجام دهند.»   

انجمن کشتیرانی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی