تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

محسن هاشمی: افکار عمومی دلیل تداوم تخریب آیت الله هاشمی را در نمی‌یابد

محسن هاشمی فرزند ارشد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما از تخریب آیت الله در برنامه دستخط این رسانه انتقاد کرده است و نوشته است: «افکار عمومی علت تداوم تخریب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را با وجود گذشت پنج سال از رحلت ایشان درنمی‌یابد »

کد خبر: ۱۱۳۸۸۹
۱۳:۰۳ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰

تخریب آیت الله هاشمی رفسنجانی

دیدارنیوز: محسن هاشمی یک بار دیگر در دفاع از پدر برآمده و به رئیس جدید صداوسیما نامه نوشته و از تخریب‌ها گلایه کرده است. ماجرا از این قرار است که جمعه گذشته عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در برنامه «دستخط» حضور پیدا کرده و مطالبی را علیه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بیان کرده است.

محسن هاشمی در نامه خود به پیمان جبلی نوشته است: «احتراما ضمن آرزوی موفقیت برای جناب‌عالی در راهبری رسانه ملی، همان‌گونه که مستحضرید طی دهه پایانی عمر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، گروه‌ها و چهره‌های افراطی از تریبون‌های رسمی کشور به‌ویژه صداوسیما، در جهت تخریب ایشان استفاده فراوانی کردند. به نحوی که رهبر معظم انقلاب بار‌ها نسبت به حفظ احترام و عدم انتشار توهین، تهمت و افترا علیه آیت‌الله هاشمی تذکرات متعددی دادند که نمونه‌ای از آن در خطبه تاریخی خرداد سال ۱۳۸۸، به اطلاع افکار عمومی نیز رسید. با وجود این، درخواست رسمی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای دراختیارگذاردن فرصت قانونی پاسخ‌گویی به اتهامات مطرح‌شده علیه ایشان، تا روز پایانی حیاتشان پاسخ داده نشد و متأسفانه طی پنج سال سپری‌شده از رحلت ایشان نیز این روند هتاکی و تخریب از سوی افراطیون همچنان در تریبون‌های رسمی کشور از جمله صداوسیما تداوم یافته است».

او در ادامه نوشته: «خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، انتظاری برای تقدیس، تبلیغ و حتی سکوت نسبت به این شخصیت کم‌نظیر انقلاب ندارد بلکه معتقد است ایشان همچون سایر انسان‌های غیرمعصوم، ممکن است مرتکب اشتباهاتی در تصمیم‌گیری شده باشد و طبیعتا نقد منصفانه و مستدل گذشته، می‌تواند چراغی برای آینده باشد، اما نقد سازنده با توهین، تهمت و تخریب متفاوت است. متأسفانه در آغاز مسئولیت جناب‌عالی نیز در برخی برنامه‌های رسانه ملی این روند تداوم یافته است که به‌طور نمونه می‌توان به برنامه «دستخط سیما» در مورخ ۱۴ آبان‌ماه اشاره کرد که عبارت‌هایی توهین‌آمیز و مطالب خلاف واقعی به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نسبت داده شد و با وجود غیرزنده‌بودن برنامه نیز تصحیح این موارد از سوی مجری برنامه انجام نگردید».

هاشمی در پایان نوشت: «افکار عمومی علت تداوم تخریب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را با وجود گذشت پنج سال از رحلت ایشان درنمی‌یاید و می‌پرسد: اگر طی چهار سال گذشته، تخریب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به بهانه حمایت ایشان از دولت قبل صورت می‌گرفت، آیا موج تخریب فعلی در جهت ایجاد اخلال و تأثیرگذاری بر تصمیم و عملکرد دولت جدید در آستانه مذاکرات حساس خارجی صورت می‌گیرد؟ اکنون که با تغییر مدیریت صداوسیما، امید به تصحیح عملکرد گذشته و بهبود عملکرد رسانه ملی در افکار عمومی ایجاد شده است، خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ضمن استقبال از نقد علمی، منصفانه و مستدل عملکرد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در رسانه ملی، لازمه این‌گونه نقد را چندصدایی و حضور دیدگاه‌های متفاوت در کنار یکدیگر می‌دانند تا موافقین و مخالفین تصمیمات ایشان بتوانند با ارائه دلایل و منطق خود، فراتر از تعصبات سیاسی و جناحی بتوانند مخاطب را به سطح بالاتری از آگاهی برسانند و در این فضا، آماده پاسخ‌گویی به پرسش‌ها وانتقادات هستیم».

این اولین بار نیست که محسن هاشمی برای جلوگیری از تخریب پدر با رئیس صداوسیما نامه‌نگاری می‌کند. او مرداد سال پیش نیز به علی‌عسگری، رئیس وقت این سازمان، نامه نوشت و از اینکه در تلویزیون با جعل حقایق تاریخی، مدعی می‌شوند که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از تریبون نماز جمعه مسئولان را دعوت به اشرافی‌گری و مانور تجمل کرده، گلایه کرده بود.

او نوشته بود: «خبرگزاری وابسته به یکی از نهاد‌ها نیز در گزارشی مدعی شد که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در نمازجمعه ۱۸ آبان ۱۳۶۸، گفته است: این رفتار‌های درویش‌مسلکانه وجهه جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است. زمان آن رسیده که مسئولین ما به «مانور تجمل» روی آورند؛ و این نقل قول جعلی، مبنای بسیاری از تحلیل‌ها و برنامه‌های صداوسیما و سایر رسانه‌های وابسته به حاکمیت در تخریب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شده است. درحالی‌که ۱۸ آبان ۱۳۶۸، روز پنجشنبه است و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در نماز قبل و بعد از این تاریخ نیز چنین عبارتی را به کار نبرده است».

البته ماجرای اختلاف صداوسیما با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به مناظره جنجالی میرحسن موسوی و محمود احمدی‌نژاد در ۱۳ خرداد سال ۸۸ ورق برمی‌گردد. در آن مناظره، احمدی‌نژاد نام هاشمی‌رفسنجانی و چند چهره سیاسی دیگر را آورد که با واکنش مرحوم هاشمی مواجه شد. او از رئیس صداوسیمای وقت در نامه‌ای درخواست کرد امکان پاسخ‌گویی به اتهاماتی که علیه او و خانواده‌اش زده شده، فراهم شود، اما عزت‌الله ضرغامی پاسخ و انعکاس هرگونه توضیحات برای افرادی غیر از نامزد‌ها را به پس از برگزاری انتخابات موکول کرد؛ اتفاقی که هیچ‌گاه نیفتاد.

در ادامه این اختلافات در بهمن سال ۹۰ بود که دفتر هاشمی‌رفسنجانی نامه‌ای به صدا‌وسیما نوشت و به برنامه «صراط» اعتراض کرد. در این برنامه با استناد به مصاحبه معاون پارلمانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت، با یک روزنامه مبنی‌بر پیشنهاد تمدید دوره ریاست‌جمهوری ایشان، از آن به‌عنوان تلاش برای انحراف در قانون اساسی یاد کرده و این‌گونه القا شده بود که شخص آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با این پیشنهاد موافق بوده است. درصورتی‌که مرحوم هاشمی در موضع‌گیری صریح، ضمن مخالفت علنی با این پیشنهاد گفته بود، مگر در مملکت قحط‌الرجال است که چنین موضوعاتی خلاف قانون اساسی مطرح می‌شود و شدیدا با آن و پیشنهاددهندگان مخالفت کرده بود. دفتر آیت‌الله از صداوسیما خواسته بود تحریف تاریخ انقلاب اسلامی را جبران کنند.

سه سال بعد، آیت‌الله در همایشی به شکایت از صداوسیما پرداخته و گفته بود: «این روز‌ها از صداوسیما علائم تفرقه پخش می‌شود چیز‌هایی به خورد انقلاب می‌دهند که نبوده است، این‌ها نه خدمت به مردم است و نه خدمت به انقلاب؛ ما جنگ را با وحدت شیعه، سنی، مسیحی، یهودی و ارمنی به پیش بردیم و از همه این‌ها شهید داریم. متأسفانه ما آن شرایط اتحاد را از دست داده‌ایم و اتحاد به اختلافات بی‌ربط تبدیل شده است».

سال ۹۴ محمد، برادر مرحوم هاشمی که خود زمانی ریاست سازمان صداوسیما را بر عهده داشت، از تخریب‌های صورت‌گرفته علیه آیت‌الله گلایه کرد و در مصاحبه‌ای گفت: «وقتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با وجود آن همه سوابقی که پیش از انقلاب و پس از انقلاب در جنگ و سمت‌های مختلف مدیریتی کشور داشته است و با حکم رهبری، مسئولیت فراقوه‌ای مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد، ممنوع‌البرنامه است و همه‌جا سانسور می‌شود، تکلیف من و سایر فعالان سیاسی و استادان دانشگاه که در این سطوح هستند، روشن است. اساسا استراتژی صداوسیما جناحی است، آن‌هم یک گرایش خاص که حتی در این رویکرد، شخصیت‌های معتدل که وابستگی به جریان خاصی نداشتند یا چهره‌های میانه‌رو اصولگرا که به‌لحاظ اندیشه، اعتدالی هستند نیز جایی ندارند. این یک استراتژی است که چه از نظر رسانه‌ای و حتی از منظر سیاسی هم عجیب است!».

بعد از فوت ایشان، صداوسیما تلاش کرد با پخش برنامه‌هایی به آیت‌الله هاشمی بپردازد، اما در همان شب فوت مرحوم هاشمی، مرحوم حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی به تلویزیون آمد و این‌گونه گفت: «صداوسیما مدام گله می‌کند که چرا مردم ماهواره می‌بینند و چرا بیننده صداوسیما کم شده است، من وظیفه دارم بگویم که صداوسیما اگر از آقای هاشمی تجلیل نکند، مردم را از دست خواهد داد، مردم فقط آن چهار نفری نیستند که شما فکر می‌کنید او تنها یک خبردار و اهل خبر نبود، او مجتهد بود».

همچنین سال ۹۶ یک سال بعد از فوت مرحوم هاشمی، «همایش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و دفاع مقدس» در تهران برگزار شد که رسانه ملی نه‌تن‌ها به آن نپرداخت، بلکه در هفته دفاع مقدس به نقش آیت‌الله هاشی‌رفسنجانی در جنگ ایران و عراق اشاره‌ای نکرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی