تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

8 هزار میلیارد درآمد جریمه‌ های رانندگی به جیب چه کسی می‌ رود؟

در قانون بودجه ۱۴۰۰ آمده است که درآمد دولت از محل جریمه‌های رانندگی مبلغی حدود ۸ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان همچنین درآمد دولت از محل جریمه‌ محدودیت‌های کرونایی مبلغی معادل ۴۵۰ میلیارد تومان است. اما درآمد این جریمه‌ها که مبلغی حدود ۸ هزار میلیارد تومان است، به جیب چه کسی می‌رود؟

کد خبر: ۱۱۳۸۳۱
۰۹:۰۳ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰

 

8 هزار میلیارد درآمد جریمه‌ های رانندگی به جیب چه کسی می‌ رود؟

 

دیدارنیوز: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: یک ریال از محل جریمه خودرو‌ها به جیب افسران و درجه‌داران نمی‌رود.

یکی از درآمد‌های دولت در هنگام تدوین بودجه به صورت سالانه، جریمه‌های رانندگی و خسارت است یعنی مجموع جریمه‌ها سالانه باید به حساب خزانه دولت واریز و سپس دولت آن را به حساب نهاد‌ها واریز کند. اما این پول به حساب کدام نهاد‌ها واریز می‌شود؟

با توجه به قانون بودجه سالانه ۳۰ درصد درآمد دولت از محل جریمه‌ها باید به حساب شهرداری، ۳۰ درصد به حساب وزارت راه و شهرسازی و ۲۰ درصد به صندوق خسارت‌های بدنی واریز شود و ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز صرف توسعه فرهنگ رانندگی شود.

ولی به نظر می‌رسد فقط ۳۰ درصد به حساب شهرداری واریز می‌شود. چون یا این مبلغ به حساب نهاد‌ها واریز نشده یا این نهاد‌ها این مبلغ را صرف کار‌های دیگر می‌کنند. مثلا ۳۰ درصدی که باید به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز شود تا صرف امور این سازمان شود، یا به حساب این نهاد واریز نشده یا این نهاد این مبلغ را صرف امور دیگری می‌کند. چون طبق گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مسئولیت توسعه دوربین‌ها با این سازمان است، ولی وزارت راه و شهرسازی فقط ۷ شهر کشور را به دوربین ثبت تخلف مجهز کرده است و از میان ۴ هزار و ۵۰۰ دوربین ثبت تخلف ۴۹ درصد آن‌ها معیوب است و به درستی کار نمی‌کند.

عملکرد دولت در بحث جریمه‌ها چگونه است؟
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به تجهیز شدن دوربین‌ها و سامانه‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد این عدم تجهیز شدن به علت نبود منابع امکان‌پذیر نیست؛ و همین امر سبب شده تا از سربازان به جای دوربین‌ها استفاده شود.

بر اساس قانون بودجه ۲۰ درصد درآمد دولت از جریمه‌ها باید صرف توسعه فرهنگ رانندگی شود، ولی جریمه‌ها چیزی عکس این موضوع را نشان می‌دهد.

افزایش سالانه درآمد دولت از جریمه‌ها
نکته‌ای که وجود دارد این است که درآمد دلت از جریمه‌ها در سال ۱۴۰۰ رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشته است. از سویی دولت ۲۰ درصد از درآمد جریمه را صرف فرهنگ رانندگی و از سوی دیگر درآمد جریمه از این روش افزایش پیدا می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی