تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

رأی لاهه می‌تواند مقدمه مذاکره ایران و امریکا باشد (گفت‌وگو با یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل)

News Image Lead

اینکه رأی دادگاه لاهه به نفع ایران بوده و این دادگاه به نفع ایران هم دستور موقتی را صادر کرده است، قابل توجه است. آنچه که ایران از ابتدا به آن استناد کرده بود، مورد توجه قرار گرفت و در واقع دیوان قبل از ورود به ماهیت دعوا، صلاحیت خود را پذیرفته و در مرحله بعد توانست در مورد تعلیق تحریم‎هایی که امریکا به اجرا گذاشته دستور موقت را صادر کند. البته توجه داشته باشیم که در همه قسمت‌های مربوط به تعلیق تحریم‎ها، دستور موقت صادر نشده است.

کد خبر: ۱۱۳۸۳
۱۱:۰۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷
 
دیدارنیوز ـ رأی دیوان بین‎المللی دادگستری با صدور قرار موقت علیه تحریم‎های یکجانبه، امریکا را موظف به رعایت حقوق ایران کرد. یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‎الملل در مورد رأی دادگاه لاهه به نفع ایران، اگرچه معتقد است که امریکا تن به اجرای آن نخواهد داد اما احتمال باز شدن در جدیدی به روی برجام را مطرح می‎کند. مولایی می‎گوید: رأی دیوان ممکن است این فضا را فراهم کند که مذاکرات بین ایران و امریکا به طور مستقیم صورت بگیرد تا این دو کشور مسائل اختلافی بین خود را حل کنند. او تأکید دارد که با رأی دیوان لاهه به نفع ایران، طرفین به نوعی دعوت شدند تا از دست زدن به اقداماتی که وضعیت موجود را تشدید می‎کند، خودداری کرده و اختلافات را گسترش ندهند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

رأی دادگاه لاهه به نفع ایران چقدر برای امریکا الزام‎آور است؟

اینکه رأی دادگاه لاهه به نفع ایران بوده و این دادگاه به نفع ایران هم دستور موقتی را صادر کرده است، قابل توجه است. آنچه که ایران از ابتدا به آن استناد کرده بود، مورد توجه قرار گرفت و در واقع دیوان قبل از ورود به ماهیت دعوا، صلاحیت خود را پذیرفته و در مرحله بعد توانست در مورد تعلیق تحریم‎هایی که امریکا به اجرا گذاشته دستور موقت را صادر کند. البته توجه داشته باشیم که در همه قسمت‌های مربوط به تعلیق تحریم‎ها، دستور موقت صادر نشده است. دیوان بعضی موارد را غیرقابل جبران دانست، ولی در مواردی که مربوط به مسائل انسانی و دارویی و بهداشتی و جابه‌جایی مسافر و ناوگان هوایی است، دستور داد تا امریکا از اجرای این تحریم‎ها خودداری کند.

دستور به امریکا برای خودداری از اجرای تحریم‎ها، الزامی برای این کشور به منظور اجرا دارد؟

نه؛ الزام‌آور بودن با قدرت اجرایی داشتن یکی نیست. همه تصمیماتی که دادگاه‎های داخلی برای محاکم صادر می‎کنند الزام آور است؛ اما برخی  متهمان فراری هستند یا به هرحال تشریفات اجرایی برخی احکام فراهم نشده و اجرا نمی‎شود. پس همه دستورات محاکم مورد اجرا قرار نمی‌گیرد. دادگاه لاهه هم این گونه است. این دیوان هیچ گونه قدرت اجرایی ندارد که امریکا را وادار به اجرای این تصمیمات کند. البته امریکا به لحاظ حقوقی چون ساختار دیوان را پذیرفته، مکلف به اجرا است اما از لحاظ اجرایی هیچ قدرتی نمی‌تواند او را مجبور کند.

از  لحاظ سیاسی چطور؟ آیا در فضای جامعه جهانی و از طریق کشورهای دیگر می‌توان این کشور را مجبور به اجرای دستورات دیوان کرد؟

از منظر سیاسی با رأی دیوان، موضع حقوقی و سیاسی ایران قوی‌تر می‌شود تا اینکه بتواند اروپایی‌ها را بیشتر متقاعد کند تا تلاش بیشتری برای همکاری با ایران در زمینه‌های مالی و غیره کنند. البته به نظر من، اتحادیه اروپا پیش از رأی دیوان هم این تلاش را می‌کرد و رأی دیوان تأثیر آنچنانی برای افزایش قدرت تصمیم‌گیری و اجرایی اتحادیه اروپا ندارد. به هرحال تصمیم دیوان رأیی است که از نظر سیاسی برد دارد هرچند در عمل اتفاقی رخ ندهد.

پس می‎توان این گونه برداشت کرد که ابزار خوبی هم در دست ایران و هم در اختیار کشورهای اروپایی که مخالف مواضع امریکا در قبال برجام است، قرار داده... ما نباید به رأی دیوان وزنی فراتر از آنچه که ساختار جامعه بین‌الملل دارد، بدهیم. در این ساختار آرای دیوان وزن دارد اما فراتر از آن وزن قائل باشیم و بگوییم که رأی آن چاره‎ساز است، درست نیست. اروپایی‎ها به لحاظ حقوقی برای فعال کردن تصمیماتی که با ایران در حال مذاکره هستند، شاید مقداری با دست باز حرکت کنند اما در عمل ممکن نیست اتفاق خاصی رخ دهد. البته ناگفته نماند که رأی دیوان ممکن است این فضا را فراهم کند که مذاکرات بین ایران و امریکا به‎طور مستقیم صورت بگیرد تا این دو کشور مسائل اختلافی بین خود را حل کنند.

یعنی به نظر شما ممکن است که با رأی دیوان و عدم اجرای آن از سوی امریکا زمینه برای مذاکره مستقیم این دو کشور فراهم شود؟

معتقدم که رأی دیوان لاهه به نفع ایران فضایی را ایجاد کرده و در واقع طرفین به نوعی دعوت شدند تا از دست زدن به اقداماتی که وضعیت موجود را تشدید می‌کند، خودداری کرده و اختلافات را گسترش ندهند. این بهانه خوبی است که هر دو دولت ایران و امریکا با استناد به رأی و موضعگیری دیوان بتوانند فضایی را برای مذاکرات ایجاد کنند. حتی ممکن است ایران هم مدعی شود که موضعش این بوده که مذاکره نکند اما دیوان بین‌المللی به‌طور بی‌طرفانه موضوع را بررسی کرده و رأی خود را به نفع ایران صادر کرده، مسئولان کشور ما هم به احترام این رأی یک بار دیگر تجربه جدیدی را که همانا مذاکره است، در دستور کار خود قرار دهند. از سوی دیگر موضع امریکا هم ممکن است که در قبال ایران مقداری منعطف شود. چون به لحاظ حقوقی یک مرجع قضایی بین‌المللی رأیی را صادر کرده که طبق آن اعلام شده که دولت امریکا حقوق بین‎الملل را رعایت نمی‌کند و این شاید مقداری در بعضی از نمایندگان کنگره که موافق تشدید تحریم‌ها یا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند تأثیر بگذارد و فضا را تاحدودی به نفع ایران تغییر دهد. اینها پیش‌بینی است  و امروز نمی‎توان از آن با اطمینان حرف زد، اما می‎تواند وجود داشته باشد. اما اینکه دیوان بتواند امریکا را وادار کند تا از تصمیمات خود در قبال ایران و برجام برگردد، متأسفانه چنین قدرتی را ندارد.

موضع امریکا در قبال رأی‎های پیش از این دیوان چه بود؟

امریکا پیش از این، رأی دیوان در مورد نیکاراگوئه را هم نپذیرفته بود و آن را اجرا نکرد اما نهایتاً این دو کشور از مسیر دیگری یعنی با مذاکره مشکلات خود را حل کردند. هیچ قدرتی مافوق قدرت امریکا نیست که بتواند او را وادار به اجرای دستورات دیوان کند. تنها شورای امنیت می‎تواند مداخله کند که در آنجا هم امریکا به دلیل حق وتویی که دارد، مسیر را به بن‎بست می‎رساند.
 
منبع: ایران/رضوانه رضایی‌پور/۱۲ مهر ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی