تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

درخواست برجامی چین از آمریکا

وزیر امورخارجه چین از آمریکا خواست گام‌های موثری را برای جبران وضعیت فعلی برجام بردارد.

کد خبر: ۱۱۳۸۰۶
۱۴:۲۹ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰

درخواست برجامی چین از آمریکا

دیدارنیوز: «وانگ یی» در بیانیه ای تاکید کرد، آمریکا که با خروج یکجانبه از برجام آنرا نقض کرد، باید اولین طرفی باشد که گام‌های موثری را برای جبران خسارت‌های وارده برمی دارد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا با خروج یک جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» تلاش کرد با ترغیب سایر اعضا به خروج از آن، برجام را به شکست بکشاند اما جمهوری اسلامی ایران با خویشتنداری و تاکید بر تداوم برجام و حمایت های سایر اعضا کوشید این پیمان بین المللی را حفظ نماید.

به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران و چین به همراه سایر اعضا یعنی انگلیس، فرانسه، روسیه و آلمان بر این اعتقادند آمریکا باید ضمن بازگشت به برجام، برنامه های جبرانی را نیز در نظر بگیرد، زیرا واشنگتن با نادیده گرفتن یکی از معتبرترین پیمان‌های بین المللی، تلاش‌های جهانی در مورد برجام را مخدوش کرده است. 

«بابی نادری» کارشناس مسایل بین المللی در انگلیس در این باره معتقد است: "انگلیس، آلمان و فرانسه از اعضای برجام از «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا خواسته اند با بازگشت به برجام گام‌های اثربخشی را برای اجرای آن بردارد، زیرا بازگشت به برجام نه تنها منفعت بلکه یک منطق است و آمریکا باید با همراهی تلاش های بین المللی، بحران سازی نکند."

سابقه آمریکا در خروج از پیمان‌های بین المللی

این اولین بار نیست که آمریکا با خروج از یک پیمان بین المللی درصدد برآمد تلاش‌های بین المللی را به شکست بکشاند. در قضیه مسایل هسته ای شبه جزیره کره نیز آمریکا با زیر پا گذاشتن توافقات گروه موسوم به شش جانبه آنرا به شکست کشاند.

اما تاکید جمهوری اسلامی ایران بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته ایش و تائید آن از سوی نهادهای بین المللی ذیربط از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی باعث شد تا برجام همچنان استوار باقی بماند و اکنون این آمریکا است که با تن دادن به شرایط برجامی ایران باید به آن بازگردد.

«باربارا اسلاوین» کارشناس مسایل هسته ای در شورای آتلانتیک براین باور است: "پیش از هر گونه توافق باید آمریکا به تعهدات خود بازگردد. مذاکرات برجام بسیار پیچیده است و آمریکا نباید آنرا پیچیده تر کند بلکه با حمایت از تلاش‌های بین المللی بایستی از اجرای آن حمایت کند."

در هر حال، تردیدی نیست آمریکا در ارتباط با مساله برجام بیش از آنکه تحت تاثیر منافع خود و حمایت از تلاش‌های بین المللی باشد تحت تاثیر مواضع رژیم صهیونیستی در این مورد است.

این رژیم همواره به موضع  مثبت آمریکا در مورد برجام واکنش خشمگینانه نشان داده و تلاش کرده است آمریکا را از برجام دور کند. در این شرایط جامعه جهانی از چین و روسیه به عنوان اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل انتظار دارند موضع مسئولانه تری را برای حمایت از برجام اتخاذ کنند و اجازه ندهند آمریکا  سیاست آپارتاید گونه خود را در  مورد فعالیت های هسته ای به جهانیان دیکته کند.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی