تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

بیماری کیست مویی؛ بهترین راه درمان و هزینه لیزر و جراحی

بیماری کیست مویی بیماری‌ای دردناک و بسیار دردسرساز است. مطالب زیر به مرور عوامل ابتلا به بیماری و درمان‌های مختلف آن از جمله جراحی با لیزر پرداخته است.

کد خبر: ۱۱۳۵۴۵
۲۳:۴۴ - ۱۳ آبان ۱۴۰۰

بیماری کیست مویی

دیدارنیوز: یکی از عارضه‌های شایع مقعدی که برخی بیماران در ابتدا آن را بیماری و مشکلات پوستی اشتباه می‌گیرند، کیست مویی یا سینوس پیلونیدال است. هرچند که این عارضه ناشناخته نیست، اما برخی از مبتلایان هیچ شناختی از آن ندارند.

این عارضه در ابتدا به شکل یک برآمدگی در بالای مقعد نمایان می‌شود و بعد از تشکیل آبسه و عفونت درد و ناراحتی ایجاد می‌کند. کیست مویی با نام سینوس پیلونیدال هم شناخته می‌شود و به دلیل عفونی بودن باید هرچه زودتر برای درمان آن به دکتر کیست مویی مراجعه کنید.

معمولا بیماران گمان می‌کنند این عارضه در خانه درمان می‌شود که تصور کاملا غلطی است. همچنین آن‌ها نمی‌دانند برای درمان سینوس به چه پزشکی مراجعه کنند؟ بهترین روش درمان چیست؟ دوران نقاهت آن چقدر است؟

همچنین هزینه درمان کیست مویی با لیزر و جراحی یکی دیگر از نگرانی‌های بیماران است که در ادامه همه این موارد را بررسی خواهیم کرد:

کیست مویی یا سینوس مویی

بیماری کیست مویی با برگشت مو به زیر پوست بالای مقعد و روی استخوان دنبالچه ایجاد می‌شود و یک کانال غیر طبیعی در زیر پوست این ناحیه ایجاد می‌کند که پر از عفونت است. کیست مویی به عنوان یک عارضه عفونی شناخته می‌شود و علت ایجاد آبسه را می‌توان واکنش بدن در برابر مویی که به زیر پوست بر می‌گردد دانست.

علائم کیست مویی در زنان و مردان

علائم کیست مویی در زنان و مردان معمولا مشابه است. البته با توجه به اینکه بیماری حاد یا مزمن است، شدت علائم و نشانه‌ها تغییر می‌کند. سینوس پیلونیدال در ابتدا به شکل یک برجستگی بدون درد بروز پیدا می‌کند و بعد ایجاد آبسه علائم زیر نمایان می‌شوند:

عوامل کیست مویی

  • ایجاد برآمدگی سفت و دردناک
  • التهاب و قرمز شدن پوست ناحیه
  • مشاهده سوراخ‌های ریز در بالای مقعد
  • ترشحات چرکی و خونابه همراه با بوی بد
  • التهاب و درد
  • تب و لرز (اگر عفونت خیلی پیشرفت کند)

محل ایجاد سینوس

قطعا احتمال بروز سینوس پیلونیدال در قسمت‌های دیگر بدن که محل رویش مو می‌باشد، وجود خواهد داشت. اما شایع‌ترین نوع این عارضه را می‌توان کیست مویی مقعدی دانست که در انتهای ستون فقرات و بالای خط باسن ایجاد می‌شود. البته این عارضه هیچ ارتباطی با بیماری‌های مربوط به ستون فقرات و نخاعی ندارد.

توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان به بهانه‌های گوناگون مراجعه به پزشک را به تاخیر نیندازید. زیرا کیست مویی یک بیماری عفونی است که در صورت عدم درمان می‌تواند به بافت‌های اطراف هم آسیب برساند و حتی احتمال دارد به خون راه یابد.

بیشتر در چه سنی به این عارضه دچار می‌شویم؟

با توجه به اینکه کیست مویی ممکن است در هر سنی و به دلایل گوناگون مثل سبک زندگی اتفاق بیفتد، اما احتمال بروز آن در سنین بلوغ به دلیل تغییر هورمون‌ها بیشتر است. در حقیقت بر اساس آمار افراد بین ۱۶ تا ۳۰ ساله بیشتر در معرض ابتلا به سینوس پیلونیدال هستند.

عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا

هنوز علت دقیقی برای ابتلا به این بیماری شناخته نشده، اما عواملی که می‌توانند در ابتلا به کیست مویی موثر باشند به شرح زیر است:

  • پرمویی و داشتن مو‌های ضخیم
  • عدم اصلاح مو‌های زائد ناحیه مقعد
  • سبک زندگی غلط و نشستن‌های طولانی
  • استفاده از لباس‌های نامناسب و تنگ
  • اضافه وزن و چاقی
  • تغییر هورمون‌ها در سن بلوغ
  • عدم رعایت بهداشت این ناحیه
  • سابقه خانوادگی در ابتلا به این عارضه

رعایت برخی از موارد بالا تا حدی می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به این عارضه جلوگیری کند.

راه‌های تشخیص

معمولا تشخیص این عارضه به راحتی توسط پزشک انجام می‌شود. به نقل از www.medicinenet.com

پزشک ابتدا با انجام معاینه فیزیکی کیست پیلونیدال را تشخیص می‌دهد. کیست پیلونیدال شبیه یک توده، تورم یا آبسه در شکاف باسن همراه با حساسیت زیاد و احتمالاً یک مجرا که محل تخلیه عفونت یا خونریزی (سینوس) است، قابل مشاهده است.

معمولاً در موارد کیست پیلونیدال نیازی به آزمایش تصویربرداری نیست، اما در صورتی که عفونت شدید باشد، ممکن است برای اطمینان آزمایش خون انجام شود.

بهترین راه درمان کیست مویی کدام است؟

راه درمان قطعی کیست مویی شامل تخلیه عفونت و آبسه با روش‌های جراحی و لیزر است. عمل جراحی کیست مویی به روش باز و بسته که معمولا تحت بیهوشی انجام می‌شود از روش‌های رایج درمان این عارضه است. درمان سرپایی کیست مویی با لیزر هم یکی دیگر از روش‌های نوین درمان این عارضه است که بدون بیهوشی و سرپایی انجام می‌شود. در ادامه با مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها بطور کامل آشنا خواهید شد:

جراحی باز

در این جراحی معمولا با تخلیه آبسه و مواد زائدی که در زیر پوست تجمع پیدا کرده، کیست مویی را درمان می‌کنند. عمل باز کیست مویی معمولا تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام می‌شود و بیمار تا یک روز بعد از عمل باید در بیمارستان بستری شود.

در انتهای عمل محل جراحی بخیه زده نمی‌شود و زخم با استفاده از گاز و پانسمان بسته می‌شود تا بطور طبیعی ترمیم شود. علت بخیه نزدن زخم پیشگیری از ایجاد عفونت است. در این روش حدودا چهار تا شش هفته زمان می‌برد تا زخم بطور کامل ترمیم شود. همچنین تعویض مرتب پانسمان و مراقبت از زخم جراحی برای بهبودی کامل بسیار حائز اهمیت است.

جراحی بسته

این روش هم کاملا مشابه روش باز انجام می‌شود. با این تفاوت که در انتهای عمل زخم جراحی را با بخیه می‌بندند. دوران نقاهت در این روش کوتاه‌تر است، اما احتمال عفونت و عود مجدد بیماری وجود خواهد داشت.

عمل سرپایی لیزر کیست مویی

اگر از اتاق عمل و بیهوشی می‌ترسید و به دنبال یک روش سریع و قطعی با دوران نقاهت کوتاه هستید، درمان کیست مویی با لیزر بهترین انتخاب است. لیزر کیست مویی که در حال حاضر به عنوان بهترین روش درمان این عارضه شناخته می‌شود، امروزه تقریبا جایگزین جراحی شده است.

روش لیزر هیچ یک از خطرات و مشکلات عمل باز و بسته کیست مویی را به همراه ندارد و به صورت سرپایی و در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

میزان درد و خونریزی در عمل لیزر کیست مویی به حداقل می‌رسد و طول دوره نقاهت کوتاه است.

همچنین احتمال عفونت و عود مجدد بیماری در این روش تقریبا صفر است و بیش از ۹۰ درصد بیماران از عمل لیزر رضایت کامل دارند.

هزینه جراحی و لیزر کیست مویی

برای تعیین هزینه درمان کیست مویی نیاز به انجام معاینات لازم از سوی پزشک است. زیرا باید شرایط (حاد و مزمن) بیماری بطور کامل بررسی شود. همچنین بررسی اینکه عفونت سینوس چه فضایی را درگیر کرده، کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید، دستمزد پزشک و ... همه از مواردی هستند که در تعیین هزینه درمان کیست مویی با لیزر و جراحی تاثیرگذارند.

اما بر خلاف تصور بیماران هزینه لیزر و جراحی کیست مویی تفاوت چندانی با هم ندارند و حتی در برخی موارد می‌توان گفت هزینه لیزر از جراحی کمتر است. زیرا در روش لیزر احتمال بازگشت بیماری وجود ندارد و نیازی به گذراندن دوران نقاهت طولانی نیست. اما در جراحی کیست مویی علاوه بر هزینه عمل، باید هزینه بستری در بیمارستان، مراقبت بعد عمل و دوران نقاهت طولانی را هم در نظر بگیرید.

برچسب ها: بازرگانی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی