تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

حمیدرضا ترقی: اروپایی‌ها به نیابت از آمریکا پای میز مذاکره حاضر می‌شوند

حمیدرضا ترقی گفت: ایران هیچ بحثی فرای آنچه در برجام وجود دارد را نمی‌پذیرد و اگر بنای آمریکا مذاکره در موضوعات دیگر باشد، عملا مذاکرات پیش نخواهد رفت.

کد خبر: ۱۱۳۳۹۱
۱۱:۰۵ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

حمیدرضا ترقی: اروپایی‌ها به نیابت از آمریکا پای میز مذاکره حاضر می‌شوند

دیدارنیوز ـ سرنوشت مذاکرات چه می‌شود؟ این پرسشی است که هر چه به مذاکرات وین نزدیک‌تر می‌شویم در عالم سیاست بیشتر رخ می‌نماید.

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آمریکا اکنون عضو برجام نیست و هیچ سازوکاری برای بازگشت این کشور به برجام هم مشخص نشده است؛ بنابراین به‌طور طبیعی مذاکره میان سایر کشور‌های عضو برجام است. آمریکا اگر بخواهد به برجام بازگردد باید به تعهداتش عمل کند و در غیر این صورت بودن یا نبودنش در برجام فرقی نمی‌کند».

او ادامه داد: «اکنون اروپایی‌ها همان شروطی که آمریکا تعیین کرده را به نیابت از این کشور مطرح می‌کنند و اگر آمریکا بخواهد همه تحریم‌ها را رفع کند، آن‌ها بر همین محور تأکید می‌کنند. ممکن است اروپایی‌ها صرفا بتوانند قدری در چگونگی اجرای تعهدات مؤثر باشند، اما درباره اصل تعهدات و محتوای مذاکرات فقط نقش پیام‌رسان آمریکا را بازی می‌کنند».

این فعال سیاسی مطرح کرد: «از سخنان مقامات آمریکایی برمی‌آید که آن‌ها نمی‌خواهند هیچ تضمینی برای استمرار حضورشان در برجام بدهند و در این صورت مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد، مگر آنکه ایران بر لغو کامل تحریم‌ها محکم بایستد و یک قدم هم عقب نرود».

او در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکایی‌ها بخواهند مذاکرات در حوزه‌هایی فرای برجام از جمله موضوع موشکی ایران یا محور مقاومت در منطقه هم باشد، چه می‌شود، اظهار کرد: «اگر ایران اجازه دهد که برجام دو و سه به وجود آید، همان ضرری را می‌کنیم که از برجام یک شاهد بودیم. قرار نیست دیگر در بن‌بست غربی‌ها باقی بمانیم؛ به همین دلیل ایران هیچ بحثی فرای آنچه در برجام وجود دارد را نمی‌پذیرد و اگر بنای آمریکا مذاکره در موضوعات دیگر باشد، عملا مذاکرات پیش نخواهد رفت».

ترقی در پایان درباره نقش پشت‌پرده فشار‌های صهیونیست‌ها بر آمریکا و اروپایی‌ها گفت: «صهیونیست‌ها مواضع متناقضی درباره برجام داشته‌اند. تا چندی پیش مدام می‌گفتند که آمریکا نباید به برجام بازگردد و با اصل مذاکرات مخالف بودند و حالا موافق بازگشت آمریکا به میز مذاکره و برجام شده‌اند البته با کنترل ایران. آن‌ها مانند فردی شده‌اند که گوشه رینگ گیر افتاده‌اند و مدام مشت می‌خورند. آن‌ها گیج‌اند و هیچ استراتژی روشنی در قبال ایران ندارند و تصور می‌کنم حتی طرف‌های غربی هم بر مواضع این رژیم حساب ویژه‌ای باز نکند».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی