تیتر امروز

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «نژادبهرام» خلاء شفافیت در شهرداری تهران را بررسی می‌کند:

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!

یک سیاستمدار در واکنش به قرارداد مبهم شهرداری معتقد است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در راس مدیریت شهری بودند، رسانه‌های مخالف خیلی جدی به موضوع ورود می‌کردند.
کاشان، سرزمینی از جنس گل و گلاب

کاشان، سرزمینی از جنس گل و گلاب

روز جمعه، بیست و یکم اردیبهشت ماه، در واپسین روز‌های گلابگیری، وارد کاشان شدیم. یک روز آفتابی و دلچسب، همواره تصورم این بود که کاشان، همانند خیلی از شهر‌های ایران واجد تلفیق هر دو ویژگی سنت و...

هر ۷۱ دقیقه، یک نفر در جاده‌های ایران کشته می‌شود

با وجود افزایش ایمنی و روند رو به کاهش مقطعی آمار تلفات ‌جاده‌ای در ایران، این تصادفات همچنان مهمترین عامل مرگ و میر در کشور به حساب ‌می‌آیند. فرمانده پلیس راهور ناجا، در مهرماه امسال در همایش یادبود قربانیان حوادث رانندگی، از کشته شدن روزانه ۴۳ نفر در تصادفات ‌جاده‌ای در ایران خبر داد.

کد خبر: ۱۱۳۳۹
۱۴:۴۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷

دیدارنیوز - اسفندیار عبدالهی - سومین یکشنبه ماه نوامبر از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی «یادبود قربانیان حوادث ‌جاده‌ای» نام گرفته است. تصادفات ‌جاده‌ای در آنی روی می‌‌دهند اما علاوه بر تلفات جانی که به جای ‌می‌گذارند تاثیراتش نیز مدتها خانواده‌ها را ترک نمی‌کند.

به گزارش یورونیوز، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست ‌می‌دهند. تصادفات ‌جاده‌ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب ‌می‌شود. این گزارش ‌می‌افزاید که بیشترین مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشورهای کم درآمد صورت ‌می‌گیرد.

در ایران حوادث رانندگی پس از آلودگی هوا، بیشترین قربانیان را ‌می‌گیرد. تنها در چند روز اول تعطیلات نوروزی امسال، ۱۴۵ نفر در جاده‌های ایران کشته و ۲۹۵۰ نفر مجروح شدند.

افزایش 2.7 درصدی آمار تلفات ‌جاده‌ای سال 97 درمقایسه با سال قبل نشان ‌می‌دهد، اگر مثلا در سال 94 با کاهش حوادت و تلفات ‌جاده‌ای مواجه بودیم، سخت‌‌گیری‌های پلیس راهور علت آن بوده است و آمارتلفات فوتی و جرحی در ایران از یک معادله ثابت پیروی نمی‌کند.

با وجود افزایش ایمنی و روند رو به کاهش مقطعی آمار تلفات ‌جاده‌ای در ایران، این تصادفات همچنان مهمترین عامل مرگ و میر در کشور به حساب ‌می‌آیند. فرمانده پلیس راهور ناجا، در مهرماه امسال در همایش یادبود قربانیان حوادث رانندگی، از کشته شدن روزانه ۴۳ نفر در تصادفات ‌جاده‌ای در ایران خبر داد.

هر ۷۱ دقیقه یک نفر در جاده‌های ایران کشته می‌شود

تقی مهری فرمانده پلیس راهور در همان همایش گفت: «از سال 77 تاکنون بیش از 402 هزار و 259 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و تا پایان سال 95 نیز بیش از 4 میلیون و 591 هزار و 307 نفر در سوانح جاده‌ای و ترافیکی مجروح، مصدوم و معلول شدند». وی افزود آمار تلفات با کاهش روبرو است و در سال 95 به ۱۶هزار نفر رسید.

تحلیل مقایسه‌‌ای آمار تصادفات در شش ماهه نخست سال1397 که در وبسایت ‌ایمنی راه و حمل و نقل منتشر شده، نشان ‌می‌دهد که استان خراسان شمالی و پس از آن کرمان و استان گلستان بیشترین افزایش تلفات حوادث ‌جاده‌ای را در شش ماهه اول امسال داشته‌‌اند و استان البرز با ۳۲ درصد کاهش در کنار استان‌های قم، اردبیل، خوزستان و چهارمحال و بختیاری با ۲۰ درصد کاهش تلفات ‌جاده‌ای، بهترین بهبود را در ایمنی جاده‌ها ایجاد کردند.

به گزارش پزشکی قانونی در پنج ماهه نخست سال جاري همچنين ۱۳۵ هزار و ۲۹۱ نفر در حوادث رانندگي مصدوم و به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند. از اين تعداد ۹۶ هزار و ۵۷۱ نفر مرد و ۳۸ هزار و ۷۲۰ نفر زن بودند. اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار مصدومان حوادث رانندگي ۱۳۴ هزار و ۸۱۹ نفر بود، چهار دهم درصد افزايش يافته است.

راه‌های افزایش ایمنی

دولت‌ها ‌می‌توانند بخش بزرگی از عوامل تصادفات رانندگی را با بالا بردن استانداردهای ‌جاده‌ای، ایجاد قوانین ایمنی خودرو و فرهنگ‌‌سازی و آموزش صحیح رانندگان از میان بردارند. وزارت راه و ترابری ایران در سال ۱۳۸۸ سند راهبردی ایمنی راه‌های ایران را تهیه و تنظیم کرد ولی اهداف این مانیفست بخصوص در قسمت ایمنی خودروهای ساخت داخل و زیرساخت‌های ‌جاده‌ای کمتر محقق شده است.

هر ۷۱ دقیقه، یک نفر در جاده‌های ایران کشته می‌شود

مقصر کیست؟

از واژگونی اتوبوس‌های حامل دانش‌‌آموزان در اردوهای مدارس و اردوهای راهیان نور تا تصادفات خودروهای شخصی در تعطیلات و تصادفات شهری، خطای انسانی مهمترین عامل تصادفات ‌جاده‌ای اعلام ‌می‌شود. این خطاها مواردی چون عدم توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، رانندگی و بخصوص خستگی و خواب‌آلودگی و سرعت بالا را شامل ‌می‌شود. با این وجود کارشناسان علاوه بر عامل انسانی، امنیت جاده‌ها و کیفیت خودروهایی نظیر پراید در ایران را نیز از مولفه‎های مهم حوادث ‌جاده‌ای بر ‌می‌شمرند.

از نظر کارشناسان پس از آموزش رانندگان و فرهنگ‌‌سازی در زمینه رعایت مقررات رانندگی، باید کیفیت ایمنی جاده‌ها و خودروها را بالا برد تا هر تصادف ‌جاده‌ای ساده‌ای منجر به کشته شدن سرنشینان خودرو نشود.

سازمان راهداری: ۸۰ درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است

هرچند آمار مرگ و میر تصادفات در حال کاهش است اما دلایل وقوع این حوادث هنوز به طور علمی و تخصصی واکاوی نشده با این حال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گزارشی گفته است: با بررسی دقیق حوادث رانندگی در راه‌های کشور و تجزیه و تحلیل آن، حدود ۸۰ درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای دارای منشاء خطاهای انسانی است. این تحلیل در حالی است که حدود ۱۸ میلیون خودرو، شش میلیون موتور و ۸۰ هزار کیلومتر راه شامل آزادراه، بزرگراه و راه اصلی و فرعی و بیش از یکصد هزار کیلومتر راه روستایی در کشور داریم که در در نگاه این سازمان علی‌‌رغم اینکه بخش اندکی از تصادفات و سوانح رانندگی برون‌شهری مربوط به وضع جاده‌ها یا وسایل نقلیه است اما نگاه خرد و تجزیه و تحلیل دلایل تصادفات و بررسی شاخص‌های مختلف حاکی از آن است که حدود ۸۰ درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای منشاء انسانی دارد.

خسارات اقتصادی ناشی از تصادفات رانندگی؛ روزی ۳۲ میلیارد تومان!

طبق آمارها روزانه 33 ميليارد تومان ضرر اقتصادي ناشي از تصادفات را متحمل مي‌شويم. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود 8درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر در سال  در حدود  هزار و 911 میلیارد تومان است. البته هزینه درمانی 50 میلیون تومانی مصدومان وهزینه 190 میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه 281 میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌های جاده‌ای هم باید در این آمارها محاسبه کرد.

 باید سازمانهای مرتبط در کمیسیون ایمنی راه‌ها، سازوکاری برای فرهنگ‌‌سازی بهتر در کاهش تصادفات رانندگی در پیش بگیرند تا روند کاهشی آمار تصادفات ادامه یابد. با این حال ایمنی راه‌ها و جاده‌ها و حتی ایمنی خودرو هم در این خصوص تاثیرگذار خواهد بود. اجرایی شدن استفاده از ترمز استاندارد (ای بی اس) و اجباری شدن نصب کیسه هوا برای راننده و سرنشین در تمام خودروها و همچنین استانداردسازی جاده‌ها اعم از تامین روشنایی و هموار بودن جاده و نصب دوربین‌های کنترل سرعت ‌می‌تواند مهمترین عامل در کاهش مرگ و میر در تصادفات ‌جاده‌ای کشور باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی