تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

واکسن‌های ایرانی کرونا؛ در چرخه آزمایش‌ها و مجوزها و وعده‌ها!

آمار کشته‌های کرونا هفته‌هاست که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در روز نوسان می‌کند، هلال احمر اعلام کرده است که دیگر واکسن وارد نمی‌کند و این گزارش دوباره از حال برکت و فخرا و پاستور و رازی و الباقی می‌پرسد...

کد خبر: ۱۱۳۲۰۷
۰۹:۲۲ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰

واکسن های ایرانی کرونا

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: واکسن‌های کرونای ایرانی ماجرای عجیبی دارند یک روز مسئول شرکت برکت مدعی می‌شود که می‌توانند چند ۱۰ میلیون را در مدت کوتاهی تحویل وزارت بهداشت دهد که در نهایت به تعهدش عمل نمی‌کند و یک روز دیگر انستیتو رازی می‌گوید با مانع تراشی‌ها در کار تولید واکسن این شرکت اختلال ایجاد شده و در نهایت خبر می‌رسد واکسن فخرا از گردونه تولید خارج شده است!

اما چند روز بعد ورق برمی گردد، واکسن رازی و فخرا مجوز اضطراری می‌گیرند و برکت هم همچنان اصرار دارد که می‌تواند واکسن چند میلیونی را به دست مردم برساند، اما نکته قابل توجه این فراز و نشیب تولید واکسن وعده دادن همه آن‌ها برای آبان ماه است.

البته محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری و رئیس ستاد اجرای فرمان امام جزء نخستین کسانی بود که وعده شهریور خود را به آبان ماه تغییر داد و حالا دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی، سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی هم اظهار امیدواری می‌کند که تا پایان آبان ماه گزارش اثربخشی واکسن کووپارس از سوی سازمان غذا و دارو صادر شود و بتوانیم وارد مرحله تزریق عمومی شویم.

تنها تولید کننده‌ای که در این میان بدون وعده وعید کار خود را پیش برد انستیتو پاستور بود که با تولید واکسن پاستو کووک برای رده سنی سه تا ۱۸ سال تلاش کرد انرژی و ظرفیت‌های خود را خرج تولید واکسن برای رده سنی مورد اشاره صرف کند از این رو علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران می‌گوید: انستیتو پاستور ایران با ۱۰۰ سال قدمت و در آستانه ورود به قرن دوم فعالیت‌های خود افتخار دارد که واکسن مؤثری برای ۲ تا ۱۸ سال که کارآزمایی بالینی شده و مجوز مصرف دارد را در سبد واکسیناسیون کشور عرضه کند. این واکسن و واکسن سینوفارم فعلاً بر اساس سیاست‌های کشوری برای بالای ۱۲ سال مصرف می‌شوند. اگر سیاست‌های کشوری به طرفی پیش رود که قرار باشد افراد زیر ۱۲ سال هم واکسینه شوند، واکسن پاستوکووک می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و از مؤثرترین واکسن‌ها است.

بهتر است این را هم بدانید که مطالعات واکسن پاستوکووک آماده انتشار است و طبق گزارش‌ها یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک در کشور کوبا بدون هیچ عارضه‌ای این واکسن را دریافت کردند، و این امید وجود دارد که در ایران هم تزریق این واکسن بدون مشکل انجام شود.


بیشتر بخوانید: عاقبت واکسن ایرانی کرونا؛ بازار بی «برکت» شده است!


از فخرا تا رازی

وضعیت واکسن فخرا و صحبت‌هایی مبنی بر عدم تولید این واکسن سبب شد تا پای وزیر دفاع هم به ماجرا باز شود و از آنجاییکه متولی اصلی این واکسن وزارت مذکور بود، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی بهتر دید با بازدید از روند تولید این واکسن به حواشی تولید این واکسن خاتمه دهد.

به گفته وزیر، روند تولید واکسن فخرا با موفقیت فاز ۱ و ۲ کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته و با کسب مجوز‌های لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واکسن فخرا فاز ۳ کارآزمایی بالینی خود را هم آغاز و مجوز مصرف اضطراری و عمومی را هم کسب کرده است و طی روز‌های آینده در سبد واکسیناسیون عمومی قرار می‌گیرد.

اما سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خبر بهتری برای دنبال کنندگان تولید واکسن‌های ایرانی دارد و می‌گوید: تاکنون حدود ۱۸ هزار نفر دوز اول و ۸ هزار نفر دوز دوم واکسن کووپارس را در فاز ۳ مطالعه بالینی دریافت کرده‌اند و این یعنی اینکه این واکسن بعد از برکت در رده دوم آزمایش بالینی قرار گرفته است و از سوی دیگر ارسال گزارش بی خطری این واکسن در فاز سوم به سازمان غذا و دارو در دو هفته گذشته سبب شد تا روز گذشته مجوز آن صادر شود.

فلاح مهر آبادی هم مانند سایر تولید کننده‌ها وعده آبان ماه می‌دهد و می‌افزاید: گزارش اثربخشی این واکسن نیز در حال بررسی است که تا ۱۵ آبان ماه به سازمان غذا و دارو ارسال خواهد شد و امیدوار هستیم تا پایان آبان ماه مجوز اثربخشی واکسن نیز از سوی سازمان غذا و دارو صادر شود و بتوانیم وارد مرحله تزریق عمومی شویم.


بیشتر بخوانید: پاستور و رازی؛ رقیبانی که از برکت جلو زدند! + خلاصه تصویری


بد عهدی وزارت بهداشت و برکتی که سینوفارم خرید!

علیرغم همه اظهار نظر‌های ضد و نقیض درباره روند تولید واکسن، برخی از تولید کننده‌ها با اشاره به اینکه تمام مراحل مطالعات و تزریق واکسن، اخذ مجوز‌ها به خوبی پیش می‌رود، اما در انعقاد قرارداد برای تولید انبوه با مشکلاتی مواجه شده‌ایم، گله خود را ابراز کردند و گفتند: با وجود به اینکه خردادماه امسال بر اساس موافقت دولت، مجلس و شخص نمکی به عنوان وزیر وقت بهداشت، دستور پیش خرید تا ۵ میلیون دز واکسن‌های داخلی بعد از فاز سوم، در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی مطرح و تایید شده بود، اما اکنون این موضوع با مشکل مواجه شده و علی رغم دستور کتبی و صحبت‌ها قرارداد پیش خرید امضا نمی‌شود.

واکسن کرونا ایرانی

آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی از زبان دکتر قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ستاد ملی مقابله با کرونا

در حالیکه تولید کننده‌های واکسن داخلی درگیر صدور مجوز اضطراری و ابزار ناراحتی از بد عهدی‌های وزارت بهداشت هستند، انتشار خبر خرید بیست میلیون دز واکسن سینوفارم از طرف شرکت برکت موجی از اعتراض‌ها را به همراه داشت، هر چند وقتی روزنامه جهان صنعت این موضوع را رسانه‌ای کرد شرکت برکت و ستاد اجرایی فرمان امام آن را رد کردند و برای دفاع از خود آ این خبر را کذب دانستند، اما انتشار نامه‌ای با متن انگلیسی که نشان می‌داد توافقی بر سر خرید واکسن سینوفارم توسط این شرکت انجام شده است به منزله سندی برای انتشار دهندگان خبر بود و نکته مهمتر اینکه بعد از انتشار نامه متولیان واکسن برکت تاکنون هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نداده‌اند.

داستان واکسن برکت البته یکی داستان است پر آب چشم! وعده تحویل ۵۰ میلیون دز واکسن تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ احتمالا یکی از بزرگترین وعده‌ها در تاریخ معاصر ایران است که البته وفا نکرد که نکرد! نکته مهم‌تر از این تاخیر طولانی سرنوشت واکسن برکت است که هنوز روشن نیست و مشخص نیست که آیا سرانجام این واکسن در ماه‌ها یا سال‌های بعد امکان تولید انبوه و استفاده در کشور را دارد یا خیر. حالا هم ماجرای خرید واکسن سینوفارم توسط نهاد متولی تولید واکسن برکت پیش آمده که احتمالا خود روایت دیگری است و عجیب است که یک تولید کننده واکسن که همواره بر مزایای فراوان واکسن خود تاکید داشته است چرا و با چه انگیزه‌ای اقدام به واردات واکسن کرده است و باید منتظر توضیحات بیشتر مسئولان و خبرهای خبرنگاران باقی ماند!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی