تیتر امروز

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

هالووین در ایران - شبیخون فرهنگی یا گزینه ای برای شادی/ گزارش تصویری

کد خبر: ۱۱۳۱۲۴
۰۹:۴۸ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰

چند سالی می‌شود که جشن هالووین در ایران مورد توجه اقشار خاصی از مردم جامعه قرار گرفته است و در روزهای منتهی به ۹ آبان شاهد بازار خرید و فروش لوازم و تزیینات این جشن نامتناجس با فرهنگ ایرانی هستیم. این بازار از ایده برای تهیه لباس شخصیت‌های کارتونی وروش‌های تزیین غذا با تم ترسناک و ساخت شابلون کدو تنبل در فضای مجازی شروع شده و تا فروش لباس‌ها و لوازم تزیینی، تهیه کیک‌ها و شیرینی‌های مخصوص در قنادی‌ها، عکاسی از این مراسم توسط آتلیه‌ها و گریم‌های ترسناک یا گریم‌های مشابه چهره‌های معروف هالیوود در آرایشگاه‌های زنانه و مردانه ادامه پیدا می‌کند.

شگفت آنکه در این ایام تورهای مسافرتی ویژه هالووین نیز توسط چند آژانس مسافرتی تبلیغ می‌شود. اما نکته قابل توجه این است که با وجود تمام تبلیغاتی که در فضای مجازی و در رسانه‌ها مبنی برگسترش این جشن در ایران می‌شود، فروشگاه‌ها و مراکز فروش انگشت شماری لوازم و تجهیزات هالووین را به صورت حضوری می‌فروشند و اگر هم فروش، حضوری باشد در بسیاری از موارد به صورت پنهانی است و فروشندگان دلیل آن را برخورد اماکن و تخلف صنفی عنوان می‌کنند.

در واقع آنچه در حال حاضر از تدارک جشن هالووین در ایران به وضوح دیده می‌شود تبلیغ خدمات توسط فروشندگان و سفارش‌های آنلاین توسط مشتری‌ها و در نهایت انتشار عکسهای این جشن درفضای مجازی است که فعلا، مختص قشر خاصی از افراد جامعه است به طوری که شاید هنوز نتوان آن را یک شبیخون فرهنگی دانست اما مسئله مهمی که قابل انکار نیست این است که با گسترش وسایل ارتباط جمعی مانند ماهواره و اینترنت هجوم مراسم اینچنینی به فرهنگ ما غیرقابل انکار است و چه بسا در سالهای آتی هالووین نیز مانند ولنتاین و کریسمس چنان گسترشی پیدا کند که گویی جزیی از فرهنگ ما بوده است. در این میان آسیب‌شناسان دلایل مختلفی را برای گرایش و استقبال از برخی رسومات بیگانه عنوان می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها خلا تفریح و شادی در جامعه و بحران جدی در زمینه تخلیه انرژی بخصوص در جوانان می‌باشد و شاید امروز برای جلوگیری از همه گیری رسم بی‌پایه و اساسی مانند هالووین در ایران بهترین فرصت باشد. شاید بتوان راه‌های سالم و مطابق سنت‌ها و آیین ایران را یافته و با آن‌ها شادی را به جامعه تزریق نمود.

شاید بتوان با آگاهی‌سازی جامعه را از هجوم فرهنگی آگاه ساخت و شاید بتوان با احترام به سنت‌های پیشین، روش‌های جدیدی را برای تخلیه انرژی جوان امروز ابداع کرده و جایگزین مراسم‌هایی مانند هالووین نمود.

عکاس : لیلا سادات عقیلی

 

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
تندیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
0
1
وقتی داشته های تاریخی یک ملت سرکوب شود انگاه فراموش خواهد شد و جای ان در فرهنگ ملی خالی میشود انگاه این جای خالی را بیگانگان پرخواهند کرد . ایرانیان از 7000 سال قبل ملتی بودند که زیباترین آیین های ملی را داشته اند که حتی دیگر تمدنها انها را از ایرانیان وام گرفته اند . وقتی مذهب را در تعارض با تاریخ تمدن یک ملت قرار دهی هر دو آسیب می بینند . وقتی حرف از آثار تمدن ایرانی به میان می آید مبینیم فرهیختگان دینی ما متاسفانه شمشیر بر تاریخ و گذشته خود میکشند . گاه سخن از تخریب تخت جمشید و پاسارگاد و امثالهم بمیان می آید و گاه ان عرصه عظیم که سند تمدن چندهزارساله ملت است را با کشاورزی و دامداری در عرصه و اعیان ان به چالش میکشند و یا این اسناد تمدن ایرانی را کاخهای ظلم و ستم مینامند . بمعنای اینکه گذشته مدنی ایران مشحون از بیدادگری و ظلم بوده است . حتی به خود زحمت نمیدهند کتیبه هایی که در باب گسترش مدنیت و عدل و داد در همان کاخهای متاسفانه ویران شده و حوالی ان کاخها موجود است را مطالعه کنند ببینند ایا گذشته درخشان ایران پیچیده در حکمرانان ستمگر بوده است ؟ در مورد اعیاد هم متاسفانه همینگونه است . دنیای غرب و یا حتی شرق با زنده نگه داشتن ایینهای تمدنی به جهان باورانده است که باملتی سخن میگویند که هویت تاریخی دارد اما ایا ما اینگونه رفتار کرده ایم . ایرانیان با چیزی بیش از هفتاد ایین تاریخی غنی ترین ملتها در مناسبت ها و جشن های ایینی هستند که هر جشن و ایین خود گنجینه ای پربار و مستند در فرهنگ سازی و خلق تمدن است . جشنهایی چون جشن نوروز، جشن یلدا ، جشن فرورگان ( سیزده بدر ) جشن سده ،جشن چهاشنبه سوری ، جشن نوسره ، گلستان جشن ، آیین خردادگان ، آیین سرور تیرماسینزه ، جشن امردادگان ، جشن خزان ، جشن مهرگان ، آیین آبانگان ، آذرگان ، جشن خرم روز ، آیین باستانی دی دادار ، جشنهای زمستانی بادیره و بهمنجه ، جشن مردگیران ، جشن گاهنبار و دهها جشن دیگر که در اسناد تاریخی تعداد انها به هفتاد و چند جشن میرسد اینها همه سندهای تمدنی یک ملت است که در طول تاریخ به نفع جشنهای و آیین های دیگر تمدنها عقب نشینی کرده و بدست فراموشی سپرده شده اند و اکنون ایرانی مانده که کشورهای نوظهور چون امریکا و امثالهم فکر میکنند با ملتی مواجهند که هیچ عقبه فرهنگی ندارد . جا دارد دلسوزان حقیقی ایران و ایرانیان که اتفاقا مقام معظم رهبری در تقدم انها قرار دارند نهضتی را آغاز نمایند تا ایران را از دستخوش تهاجم خودیها به میراث ایرانیان باز دارد و به جهان بفهماند که میراث ایرانی میراث صلح و رحمت و محبت است . و آیینهای ایرانی همه گویای زنده دلی و رویندگی و مانایی این مرز و بوم است . جشنهای اقوام وحشی و بربر که هالوین نماد تمدنی انهاست همه مشحون از ترس و دلهره و تشویش و اضطراب است و تحفه آینهای ایرانی اما همه آرامش و شادی و سرندگیست حتی در دل آیینهای سرد زمستانی .
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی