تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

برخورد دو کهکشان؛ یک "کدو حلوایی خندان" در دل فضا

تلسکوپ فضایی هابل مراحل اولیه برخورد دو کهکشان را ثبت کرده که شبیه به یک کدو حلوایی است که به صورت یک صورت خندان با دو چشم تزیین شده است.

کد خبر: ۱۱۳۰۸۹
۱۵:۳۳ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰

ثبت لحظه برخورد دو کهکشان

دیدارنیوز ـ به نقل از اس‌تی‌دی، وسعت این کهکشان بزرگ که در صورت فلکی "سگ بزرگ" (Canis Major) قرار دارد ۱۰۹ هزار سال نوری است یعنی اندازه‌ای تقریبا مشابه کهکشان راه شیری.

رنگ نارنجی این تصویر در نتیجه‌ی درخشش ستاره‌های سرخ در دو کهکشان است که با عنوان کهکشان‌های "NGC ۲۲۹۲" و "NGC ۲۲۹۳" شناخته می‌شوند و تنها نشانی از ساختار مارپیچی دارند.

به گفته‌ی محققان، بازوی روح مانندی که لبخند این تصویر را تشکیل داده ممکن است ناشی از آغاز فرآیند بازسازی کهکشان مارپیچی باشد. این بازو هر دو کهکشان را در بر می‌گیرد. به احتمال زیاد این بازو با فشرده شدن گاز میان‌ستاره‌ای هنگام ادغام دو کهکشان تشکیل شده است.

هابل پروژه مشترک ناسا و آژانس‌فضایی اروپا است که در آوریل سال ۱۹۹۰ به فضا ارسال شد و تاکنون نشانه‌هایی از گذر عمر نشان داده است. برای مثال، این تلسکوپ برای بیش از یک ماه در تابستان گذشته دچار مشکلی در رایانه اصلی شده بود. تیم هابل پس از فعال‌سازی سخت‌افزار پشتیبان موفق به راه‌اندازی مجدد هابل در ماه ژوئیه شدند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: نجوم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی