تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان؛

اجرای کشت قراردادی گندم در استان / قطب کشاورزی کشور در خوزستان است

مدیر کل جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی قراردادی گفت: کشاورزی قراردادی از سال گذشته در کشور اجرا شده و امسال بزرگترین عرصه کشاورزی قراردادی را در خوزستان در بحث کشت گندم اجرایی خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۱۳۰۰۱
۲۲:۵۷ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰

اجرای کشت قراردادی گندم در استان / قطب کشاورزی کشور در خوزستان است

دیدارنیوز خوزستان:مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: باید الگوی کشت مناسب منطقه را برنامه ریزی کرده و جایگزین کشت های سنتی کنیم.

به گزارش خبرنگار دیدارنیوز خدارحم امیری زاده امروز شنبه (۸آبان ماه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوزستان بزرگترین جلگه کشاورزی کشور را دارد که بر این اساس، پیشانی کشاورزی کشور است.


وی با بیان اینکه خوزستان در ۱۰ محصول کشاورزی مقام نخست تولید را در کشور دارد، افزود: استان خوزستان انبار غلات کشور است و تامین کننده محصولات کشاورزی کشور محسوب می شود.

امیری زاده تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا افق ۱۴۰٠ تولیدات کشاورزی را از ۱۷.۸ دهم میلیون تن به ۲۶ میلیون تن می‌رسانیم که این کار با یک برنامه‌ریزی و به دور از حوادث طبیعی امکان پذیر هست.

وی با اشاره به اینکه خوزستان قطب کشاورزی کشور است، عنوان کرد: ۲.۲ میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی در خوزستان وجود دارد اما بیش از یک میلیون هکتار از این اراضی به تولید نرسیده است که نتوانسته ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.

مدیر کل جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی قراردادی گفت: کشاورزی قراردادی از سال گذشته در کشور اجرا شده و امسال بزرگترین عرصه کشاورزی قراردادی را در خوزستان در بحث کشت گندم اجرایی خواهیم کرد.

وی اشاره کرد: باید الگوی کشت مناسب منطقه را برنامه ریزی کرده و جایگزین کشت های سنتی کنیم که کشاورزی امروز نیازمند یک زنجیره تولید باشد و در این زمینه باید زنجیره ارزش کشاورزی را به درستی برنامه ریزی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه حلقه مفقوده کشاورزی خوزستان، صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری است، عنوان کرد: با اجرای کشاورزی قراردادی این زنجیره ها را تکمیل خواهیم کرد و در این زمینه برنامه ریزی های خوبی انجام‌ شده است. 

وی تصریح کرد: در سال زراعی گذشته علی رغم خشکسالی در کشور، خوزستان تنها استانی بود که در تولید محصولات کشاورزی کاهش نداشته است، درحالی که بیشتر استان های کشور کاهش محسوسی در تولیدات خود داشتند.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه شرایط کشت پاییزه با سال‌های گذشته متفاوت است، گفت: خشکسالی موجود در کشور براساس آمار و برآوردها در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است و کاهش بیش از ۳۸ درصدی بارش ها و کاهش ۴۵ درصدی در مناطق بالادستی استان باعث شده که خشکسالی در خوزستان بیشتر از جاهای دیگر نمود پیدا کند.

امیری زاده ادامه داد: برای کشت های پاییزه به یک برنامه ریزی ریاضتی روی آورده ایم و به تناسب میزان آبی که سازمان آب و برق در اختیار ما گذاشته، سطح زیر کشت و الگوی کشت را برای شهرستان ها تعریف کرده ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: کشاورزان می توانند با رعایت الگوی کشت از این بحران عبور کنند تا در زمستان شاهد بارش ها باشیم و برای سال های بعد بتوانیم شاهد ارتقا سطح زیر کشت محصولات باشیم.

امیری زاده در خصوص ممنوعیت کشت برنج در سال زراعی گذشته گفت: تابستان امسال کشت برنج در خوزستان به دلیل مصرف بالای آب ممنوع شد اما برخی از کشاورزان الگوی کشت را رعایت نکردند و تنش آبی و بحران هایی که در تابستان به وجود آمد نتیجه این عدم رعایت الگوی کشت بود.

وی ادامه داد: امسال در مجموع حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کشت کلزا کاهش سطح داشته است. همچنین کشت چغندر قند حدود ۹۰ درصد کاهش سطح دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: از تکیه کردن به آب های سطحی به آب های زیر زمینی روی آورده ایم تا بتوانیم بخشی از کشت ها از جمله چغندر قند را اجرایی کنیم. در این زمینه حدود ۷ تا ۸ هزار هکتار کشت چغندر در استان انجام شده است.

وی گفت: حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی در خوزستان به وسیله چاه های آب زیرزمینی آبیاری می شود که از حوضه های آبی تامین آب نمی شوند.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان عنوان کرد: کشت گندم به عنوان جایگزین کشت چغندر و کلزا معرفی شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی