تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مدارس قاعده‌مند باز نشوند، باز تعطیل می‌شوند

دیو کرونا عقب نشینی کرده اما هنوز با قدرت پایداری می‌کند و همچنان ده‌ها نفر در روز قربانی می‌گیرد. همزمان سخن از بازگشایی مدارس است. این بازگشایی اگر مدبرانه نباشد، به تعطیلی زودهنگام خواهد انجامید!

کد خبر: ۱۱۲۸۰۸
۱۰:۲۹ - ۰۶ آبان ۱۴۰۰

بازگشایی مدارس

دیدارنیوز – گروه اجتماعی: بازگشایی مدارس به یکی از مهم‌ترین مسائل حال حاضر کشور تبدیل شده و آموزش و پرورش برنامه‌های خود را برای بازگشایی آماده کرده و بخشی از آن را هم انجام داده است. در مقابل خانواده‌ها نگران سلامتی خود و فرزندانشان هستند و این احتمال را می‌دهند که با بازگشایی مدارس خطر ابتلا به کرونا در خانواده افزایش پیدا کنند.

دانش آموزان نیز در این فرآیند نیاز دارند که هر چه زودتر به مدرسه بازگردند و بتوانند آموزش و پرورش را در کنار هم پیش ببرند. دانش آموزان در این مدت زمان زیادی را در خانه سپری کردند و از اجتماعی شدن و در محیط بودن محروم شدند. قطعا بازگشایی مدارس می‌تواند کمک ویژه‌ای به دانش آموزان حال حاضر کشور کند تا بتوانند از شر آموزش مجازی که هیچ وقت به سطح قابل قبولی از کارآمدی نرسید خلاص شوند.

در این بین، ولی نگرانی‌ها به قوت خود باقی است. آموزش و پرورش از کشور‌های دیگری که بدون واکسیناسیون زیر ۱۸ ساله‌ها مدارس را باز کرده اند می‌گوید و در مقابل منتقدین بازگشایی مدارس از مقایسه غلط بین مدارس ایران و سایر کشور‌ها می‌گویند. با همه این مسائل در نهایت قرار است تا پایان آبان و ابتدای آذر اکثر مدارس بازگشایی شوند، ولی درباره مدارس مقطع ابتدایی هنوز مشخص نیست که چه زمانی و با چه شرایطی میزبان دانش آموزان خواهند بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس چه گفت؟

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم رونمایی از طرح تحولی سواد حرکتی دانش آموزان دوره ابتدایی با رویکرد توسعه مهارت‌های بنیادین و ترویج سبک زندگی سالم توضیحاتی درباره بازگشایی مدارس از ابتدای مهرماه گفت: فرآیند بازگشایی مدارس از یکم مهر آغاز شده و ۴۵ درصد مدارس که شامل مدارس روستایی و عشایری می‌شوند نیز بازگشایی شده اند.

کاظمی به بازگشایی مدارس شهری نیز اشاره کرد و آن را از ۱۵ آبان تا اول آذر اعلام کرد. او در رابطه با بازگشایی مدارس ابتدایی نیز گفت: مدارس ابتدایی در طرح اولیه ما شامل بازگشایی در آبان می‌شدند، اما هم اکنون طرح بازگشایی مدارس ابتدایی مسکوت مانده است و امیدواریم ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره هرچه زودتر تصمیم گیری کند.

او درباره بازگشایی مدارس ابتدایی، به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: در صورتی که ستاد ملی مقابله با کرونا تشخیص دهد که مدارس ابتدایی به صورت مجازی ادامه دهند ما قائل به این تصمیم هستیم.

در رابطه با الزام یا عدم الزام حضور دانش آموزان در صورت بازگشایی نیز کاظمی گفت: حضور دانش آموزان در مدارسی که بازگشایی می‌شوند الزامی است و حضور نیافتن دانش آموز در مدرسه برای کلاس‌های حضوری به منزله غیبت است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در رابطه با واکسیناسیون نیز خاطر نشان کرد که واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در حال انجام است. او با اشاره به اینکه نامه‌ای به رئیس جمهور در رابطه با بازگشایی مدارس نوشته شده گفت: ۱۱۷ کشور دنیا مدارس را بدون واکسیناسیون دانش آموزان بازگشایی کرده اند. نامه‌ای به رئیس جمهور داده ایم و منتظر دستور ایشان برای بازگشایی مدارس هستیم.

مدارس قاعده‌مند باز نشوند، باز تعطیل می‌شوند

از شواهد اینگونه بر می‌آید که مدارس نیز به مانند دیگر حوزه‌ها که رفته رفته عادی سازی شدند و فعالیت خود را از سر گرفتند، باز خواهند شد. متاسفانه بسیاری از مشاغل که نیازی به حضور فیزیکی نیروی انسانی خود نداشتند هم تصمیم به انجام کار به صورت حضوری گرفته اند و بازگشایی‌ها به صورت هوشمند انجام نشده است. شاید اگر این بازگشایی هوشمند صورت می‌گرفت و واکسیناسیون نیز زودتر در کشور انجام می‌شد مدارس هم زودتر باز می‌شدند.

در رابطه با دانش آموزان بسیاری از کارشناسان و پزشکان بر این نکته تاکید کرده اند که احتمال مرگ در این سنین بسیار پایین است و باید فکری برای ابتلای دانش آموزان به کرونا کرد. البته فقط ابتلا مساله اصلی نیست و دانش آموزان می‌توانند تبدیل به ناقل‌ترین بخش جامعه شوند. حضور در یک محیط بسته که احتمالا تهویه هوای مناسبی ندارد و ارتباط گرفتن با سایر افراد حاضر در مدرسه و عدم رعایت دستورالعمل‌ها در سنین پایین، احتمال ابتلای دانش آموزان به کرونا را بالا می‌برد و این مساله باعث می‌شود که آن‌ها ویروس را به خانه ببرند.

برای جلوگیری از انتقال ویروس و قطع این چرخه واکسیناسیون گسترده اصلی‌ترین کاری است که دولت باید انجام دهد و این روز‌ها خوشبختانه به مانند چند ماه پیش نیست و در کشور واکسن وجود دارد. امید است که در ماه‌های آینده هم این روند ادامه پیدا کند و البته امید است در سال‌های آینده هم شاهد واکسن در کشور به مانند این روز‌ها باشیم.

اولین و اصلی‌ترین کاری که باید قبل از بازگشایی مدارس صورت بگیرد بحث تهویه هوا در مدارس است. کلاس‌های مدارس امکانات کافی را ندارند و بحث تهویه هوا برای جلوگیری از انتقال ویروس بسیار مهم است. تجهیز مدارس از لحاظ ماسک و مواد شوینده نیز جزو بدیهیات است.

با رعایت این مسائل می‌توان تا حدی مدارس را باز کرد و به صورت شیفتی یا به صورت کامل فعالیت کنند، ولی در غیر این صورت بعد از چند هفته فعالیت با پیک دیگری روبرو خواهیم شد و مدارس باز تعطیل می‌شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی