تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

جامعه جهانی از بروز فاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری کند

وزیر امور خارجه پاکستان از جامعه جهانی خواست با توجه به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان از وقوع یک فاجعه انسانی جلوگیری کند و بر آزادسازی پول‌های این کشور نیز تاکید کرد.

کد خبر: ۱۱۲۷۵۳
۱۲:۱۶ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

جامعه جهانی از بروز فاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری کند

دیدارنیوز ـ «شاه محمود قریشی» روز چهارشنبه در دومین نشست وزیران امور خارجه همسایگان افغانستان که در تهران در حال برگزاری است، گفت: باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان توجه کند و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری شود. معتقدیم پول‌های افغانستان در خارج از کشور باید آزاد شود.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به تحولات اخیر افغانستان اظهار داشت: تحولات مهمی در ماه‌های اخیر در افغانستان رخ داد. در ماه آگوست یک انتقال قدرت بدون خون‌ریزی به وقوع پیوست و طالبان به قدرت رسید. در حال حاضر شاهد موج فراگیر پناهجویان هستیم.

این دیپلمات پاکستانی افزود: نخستین نشست وزرای امور خارجه همسایه افغانستان در ماه سپتامبر برگزار شد و این نشست، در ادامه آن است. این نشست برای آن است که کشور‌های همسایه افغانستان به هماهنگی برسند تا چالش‌های به وجود آمده را مدیریت کنند.

قریشی ادامه داد: همه به دنبال آن هستیم افغانستان دارای ثبات باشد. معتقدیم جلسه امروز می‌تواند نتایج جلسه نخست را تقویت کرده و گام‌های مهمی برای ایجاد ثبات در افغانستان بردارد.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی است، گفت: در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در افغانستان هستیم که می‌تواند زمینه ایجاد دولت فراگیر در این کشور محقق کند. معتقدیم باید حقوق مردم افغانستان محترم شمرده شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند. برای ما بازگشایی مدارس در افغانستان برای دختران و پسران مهم است.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به تعاملات مقامات پاکستانی با مقامات هیات حاکمه کنونی افغانستان عنوان کرد: براساس رایزنی با آن‌ها متوجهیم که آن‌ها به انتظارات و توقعات بین‌المللی توجه دارند و به دنبال تعامل سودمند هستند.

قریشی با بیان اینکه باید از وقوع منازعات جدید در منطقه جلوگیری کنیم، افزود: در حال حاضر مردم افغانستان دارای مشکلات اقتصادی جدی هستند و بسیار مهم است که کمک‌های انسان دوستانه به این کشور ارسال شود. بسیاری از مردم پایین‌تر از خط فقر هستند و با توجه به فصول سرما، وضعیت وخیم‌تر شود.

وی ادامه داد: در این زمینه، ما کمک‌هایی را به افغانستان ارسال کرده و به آن ادامه می‌دهیم. کمک‌های بین‌المللی و انساندوستان به مردم افغانستان هم باید ادامه یابد.

این دیپلمات پاکستانی با بیان اینکه باید سرمایه مردم افغانستان در خارج از کشور آزاد شود تا به اقتصاد افغانستان کمک شود، یادآور شد: موضوع مهم دیگر در افغانستان مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری است و باید در این زمینه برای ثبات در منطقه همکاری کنیم، زیرا فعالیت تروریست‌ها تهدیدی برای منطقه است.

قریشی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه هیات حاکمه کنونی افغانستان توقعات جامعه جهانی را برآورده کند، خاطرنشان کرد: تحقق این موضوع می‌تواند تضمین کننده بهبود روابط با طالبان شود. به تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و به دنبال افغانستان شکوفا و با ثبات هستیم.

به گزارش ایرنا، دومین نشست وزرای امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان از امروز چهارشنبه در محل وزارت امور خارجه با حضور وزیران خارجه ایران، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان و سفرای چین و روسیه آغاز شد.

وزرای امور خارجه روسیه و چین نیز در این نشست به شکل مجازی حضور دارند. سفرای کشور‌های خارجی مقیم در تهران نیز در این نشست به صورت مهمان حضور یافته‌اند.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی