تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

دستورات تخم مرغی محمد مخبر دوام می‌آورد؟

اما برای اینکه این تخم مرغ‌های نطفه‌دار تبدیل به مرغ شود و به کشتارگاه‌ها برسد، ۲۱ روز زمان نیاز است. هرچند چنانچه بازار احساس کند در روز‌های آینده عرضه مرغ افزایش خواهد یافت، سیگنال کاهش قیمت را صادر می‌کند، اما ماجرا آنطور که انتظار می‌رفت کاهشی نشد. طبق گزارش‌های میدانی رسانه‌ها ۲۰ مهر گزارش داده‌اند که در مرداد و ابتدای شهریور سال جاری قیمت مرغ برای مصرف‌کنندگان به ۴۰ هزار تومان و در برخی مناطق به ۴۵ هزار تومان هم می‌رسد.

کد خبر: ۱۱۲۴۵۰
۱۱:۳۴ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰

دستورات تخم مرغی محمد مخبر دوام می‌آورد؟

دیدارنیوز - تخم مرغ یکی از اولین چیز‌هایی بود که در ابتدای دولت رئیسی قیمت آن نوسان زیادی داشت. انصاف نیوز درباره‌ی سیاست‌ها و رفتار دولت جدید با یک کارشناس، همچنین دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ و رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در این باره مصاحبه کرده است.

۱۷ شهریور ۱۴۰۰ با پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی برای واردات ۹۵ میلیون عدد تخم مرغ نطفه‌دار گوشتی مورد نیاز موافقت شد و قرار شد در یک برنامه زمان‌بندی شده طی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ این تخم مرغ‌ها وارد شود. در دستورات محمد مخبر همچنین بانک کشاورزی موظف شد، معادل ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بابت اجرای تأمین جوجه یک روزه در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام کشور قرار دهد. محمد مخبر در نهایت ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ این دستورات دستور تخم مرغی را ابلاغ می‌کند.

اما برای اینکه این تخم مرغ‌های نطفه‌دار تبدیل به مرغ شود و به کشتارگاه‌ها برسد، ۲۱ روز زمان نیاز است. هرچند چنانچه بازار احساس کند در روز‌های آینده عرضه مرغ افزایش خواهد یافت، سیگنال کاهش قیمت را صادر می‌کند، اما ماجرا آنطور که انتظار می‌رفت کاهشی نشد. طبق گزارش‌های میدانی رسانه‌ها ۲۰ مهر گزارش داده‌اند که در مرداد و ابتدای شهریور سال جاری قیمت مرغ برای مصرف‌کنندگان به ۴۰ هزار تومان و در برخی مناطق به ۴۵ هزار تومان هم می‌رسد.

از اواخر شهریور قیمت‌ها سیر نزولی به خود گرفت و کاهش یافت تا ۲۵ مهر، قیمت هر کیلو مرغ در مغازه‌های سطح شهر تهران به ۳۰تا ۳۲ هزار تومان رسید و در ۲۸ مهر ماه نیز مرغ در سطح خرده‌فروشی‌های شهر تهران به کیلویی ۳۳ تا ۳۵هزار تومان رسید.

اما حالا همچنان برخی مسائل مرغداران حل نشده باقی مانده است. مساله تامین ارز نهاده‌ها و اعمال دستوری قیمت در شرایط تورمی مرغداران با خطر استهلاک سرمایه و ورشکستگی مواجه کرده است؛ به طوریکه که اگر فرض کنیم قیمت ۳۱ هزار تومان امروزه منصفانه باشد، اما در شرایطی که کشور تورم چند ده درصدی را تجربه می‌کند، خیلی زود همه چیز به روز اول بر می‌گردد و دوباره هزینه‌های تولید چند برابر خواهد شد.

صابری: مساله اصلی مرغداران ارز است

علی صابری، کارشناس طیور در خصوص چرایی نوسانات قیمت مرغ به انصاف نیوز می‌گوید: قیمت هیچ چیزی در جامعه ثابت نیست، بنابراین نباید اینطور وانمود شود که مرغداران بخش مجزایی در جامعه هستند. کدامیک از عوامل تولید ثابت مانده است که انتظار داشته باشیم، قیمت تمام شده مرغ ثابت بماند. این تلقی را ایجاد نکنیم که مرغداران سودجو هستند.

وی در همین رابطه گفت: خوشبخانه رویکرد وزیر جدید سازگار و همسو با مطالبات مرغداران است. امیدواریم با کمک تیم جدید و تغییراتی که ایجاد شده است، بتوانیم این مشکلات تغییرات را به حداقل برسانیم.

علی صابری در پاسخ به این سوال که مساله اصلی افزایش قیمت مرغ در کدام از بخش زنجیره تولید است، گفت: بحث نخست، مساله اصلی ارز است. دولت سعی کرده که ارز نهاده‌های وارداتی را در اولین فرصت تامین کند. اما وقتی دولت ارز ترجیحی می‌دهد ناچار است برای مبارزه با فساد‌های احتمالی، ابزار‌های نظارتی بیشتری را به کار بگیرد. این نظارت‌های شدید برای مدت کوتاهی تاثیر دارد، اما خیلی زود، همه چیز مثل روز اول می‌شود.

این کارشناس با سابقه حوزه طیور در ادامه گفت: صنعت نیاز به آرامش دارد تا پایدار باشد. آرامش یعنی تامین مطمئن ارز. به بهانه تولید داخل واردات را پیمانه‌ای می‌کنند. یعنی محاسبه می‌کنند کشور چقدر نهاده‌های دامی تولید می‌کند و چقدر کمبود دارد و فقط برای واردات مقدار مورد نیاز ارز اختصاص می‌دهند. این در حالیست که برخی بحران‌ها مانند خشکسالی یا آفت و… می‌تواند این تناسب را بهم بزند و قیمت نهاده‌های دامی را دگرگون کند.

وی در خصوص درگیر شدن مرغداران با ابزار‌های نظارتی گفت: اکنون مرغدار باید تمامی کار‌های خود را ثبت کند. ذهن مرغدار نباید مشغول این چیز‌ها باشد. الان یک مرغدار باید تمامی فعالیت خود را در سامانه‌های مختلف ثبت کند و کد رهگیری داشته باشد. این نظارت‌های چندگانه و پیچیده برای تنظیم بازار نیست و دولت تنها می‌خواهد به آمار و ارقام فعالیت مرغداران دسترسی پیدا کند.

وی با غلط دانستن این نحوه مدیریت گفت: من حداقل ۴۰ سال در بخش‌های مختلف جهاد مدیر بوده‌ام و الان ۷ سال است که در بخش خصوصی کار می‌کنم. با نظارت‌های متعدد دولت، مرغداران به مشقت افتاده‌اند. این تعداد سامانه نظارتی چه معنایی دارد؟! در نتیجه این تصمیمات ایران بعد از چهل سال، مجبور شده، تخم مرغ نطفه‌دار وارد کند. هرچند باید گفت دولت فعلی جهت‌گیری‌های درستی دارد.

مبصری: قیمت دستوری استهلاک سرمایه و ورشکستگی می‌آورد

رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ به انصاف نیوز می‌گوید تورم همه صنایع را تحت تاثیر قرار داده است و مرغداران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. وی در همین رابطه گفت: مردم و صنایع تورم را کاملا احساس می‌کنند. تولید کنندگان و صنایع کاملا تورم را در مواد اولیه لمس می‌کنند.

وی با اشاره به آمار‌های رسمی کشور گفت: گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی تحت عنوان تورم تولید کننده و تورم مصرف کننده اعدادی را اعلام کرده‌اند. در مرداد امسال تورم تولید کننده نقطه به نقطه ۷۸.۵ درصد اعلام شده است، در همین بازه زمانی تورم مصرف کننده ۴۲ درصد اعلام شده است. مقایسه این اعداد نشان می‌دهد در این محدوده زمانی هزینه تولید کننده بیشتر از مصرف کننده بوده است. این یعنی با ادامه وضعیت این تولید کننده است که به مصرف کننده سوبسید می‌دهد تا کالا ارزان به دست مصرف کننده برسد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ می‌‎گوید: شش ماه پیش، یعنی در ۱۳ فروردین قیمت مرغ ۲۴ هزار ۹۰۰ اعلام می‌شود. اگر بپذیریم ایران ۷۸.۵ درصد تورم دارد بعد از گذشت بیش از شش ماه باید بار تورم از دوش تولید کننده هم برداشته شود.

رضا مبصری در خصوص تاثیر اعمال دستوری قیمت بر صنعت مرغداری گفت: قیمت دستوری در کوتاه مدت ورشکستگی این صنعت را به دنبال بلند مدت هم باعث و در بلند مدت هم باعث استهلاک سرمایه در این بخش می‌شود. فرض کنید یک سالن ده هزارتایی مرغداری باید با حدود ۴.۵ میلیارد تجهیز شود؛ با قیمت‌های امروز اگر مرغدار بتواند از این ظرفیت ۱۵۰ تن مرغ برداشت کند نمی‌تواند به عدد ۴۰۰ میلیون تومان در یک سال برسد. با این ارقام یازده سال طول می‌کشد تا بتواند سالن دیگری بسازد با اینکه استهلاک سرمایه ده ساله است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ در خصوص تصمیم تازه دولت برای وارد کردن ۹۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار گفت: دولت سعی می‌کند کمبود جوجه یک روزه را جبران کند. این تصمیمات در کوتاه مدت موثر است و دولت می‌تواند در این بازه ۶ ماهه، اشتباهات سیاستگذاری را جبران کند.

رضا مبصری با اشاره به معدوم کردن جوجه‌های زنده که حدود یک سال پیش اتفاق افتاد گفت: امروز جوجه را وارد می‌کنیم در حالیکه یک سال پیش، بحران معکوس داشتیم. وقتی در فاصله یک سال در دو جهت معکوس بحران جوجه داریم، این نشان می‌دهد مدیریت درستی بر این صنعت حاکم نیست.

یوسف خانی: مرغ کیلویی ۳۱ هزار تومان معقول است

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در خصوص قیمت این روز‌های مرغ به انصاف نیوز گفت: خرده فروشان سطح شهر مجاز هستند مرغ را به قیمت ۳۱ هزار تومان بفروشند. این نرخ به نظر معقول می‌رسد و تولید را هم برای تولید کنندگان مقرون به صرفه می‌کند. وی البته تاکید کرد:، اما ستاد تنظیم بازار هنوز این را مصوب نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط تورمی فعلی، این قیمت جهش پیدا خواهد کرد یا نه گفت: بعید می‌دانم بخواهند نرخ بالای ۳۱ تومان را ببرند. اگر واقعا هزینه‌ها همچنان بالا برود قطعا ستاد تنظیم بازار قیمت‌های جدید را اعلام خواهد کرد. به هر حال تصمیم گیرنده وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار است.

برچسب ها: قیمت تخم مرغ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی