تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ورود پیک ششم از آبان؟ ۲۰۰ مرگ در روز عادی نیست!

در حالیکه همه انتظار داشتند با تسریع روند واکسیناسیون میزان مبتلایان به کرونا کاهش پیدا کند و پیک سخت پنجم به پایان برسد، اما وزیر بهداشت می‌گوید آبان ماه را با پیک ششم شروع می‌کنیم!

کد خبر: ۱۱۲۱۶۴
۱۰:۵۲ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰

پیک ششم کرونا

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: چند هفته ای است که جسته گریخته صحبت هایی از ورود پیک ششم و بالا رفتن تعداد مبتلایان به گوش می‌رسد اما انتشار اخبار ورود میلیونی واکسن و راه اندازی مراکز شبانه روزی واکسیناسیون سبب شد که این خبر در میان اخبار خوش کرونایی گم شود تا اینکه بهرام عین الهی که قول داده بود تا بهمن ماه بساط کرونا را از ایران جمع خواهد کرد حالا می گوید که آبان ماه، ماه ورود به پیک ششم است.

در این میان اگر نگاهی هم به نقشه شهرهای مختلف بیندازید در کمال ناباوری متوجه می شوید که تعداد شهرهای قرمز رو به نزول و تعداد شهرهای زرد و نارنجی و حتی آبی رو به صعود است، هر چند مشخص نشد که چه معیاری برای این رنگ بندی وجود دارد و حالا این سوال برای مردم مطرح است که اگر به واسطه واکسیناسیون تعداد شهرهای قرمزکم شده و همه محدودیت ها برداشته است پس چرا صحبت از ورود به پیک ششم مطرح است، البته که متولیان باز هم مقصر این اتفاق را مردم می دانند و با گرفتن انگشت اتهام به سوی آنها پایین آمدن میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را دلیل این اتفاق می دانند.


بیشتر بخوانید: واکسن‌های ایران کجا هستند؟ رقابت بر سر چیزی که نیست!


استان های درگیر کدامند؟

همان طور که پیشتر اشاره شد با کم شدن تعداد شهرهای قرمز نوید رسیدن روزهای بدون کرونا نزدیک به نظر می رسید تا اینکه مسئولان برخی از استان ها یکی یکی حامل خبر بدی برای مردم بودند و آن هم بالا رفتن آمار مبتلایان در روزهای اخیر، موضوعی که انتظار می رفت رخ ندهد هر چند که بسیاری از صاحب نظران و متخصصان بیماری های عفونی این پیک را مانند پیک پنجم ترسناک و خطرناک نمی دانند اما این به منزله این نیست که خطری مردم را تهدید نمی کند.

همین چند روز پیش دکتر شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم در مصاحبه خود با خبرآنلاین بیان کرده بود که برای شروع پیک ششم نیاز به شرایط خاصی نیست، کمی اطراف‌مان را نگاه کنیم، به رستوران‌ها توجه کنیم، شرایط سفرهای هوایی را درنظر بگیریم، میزان استفاده از ماسک در معابر عمومی و خیابان‌ها را بررسی کنیم، به شلوغی مرزها دقت کنیم آن‌گاه متوجه می‌شویم که پیک ششم شروع می‌شود.

ورود پیک ششم

اما در حال حاضر کدام استان ها با خظر زودتر ورود به پیک ششم روبرو هستند، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه روند افزایشی مختصری در موارد بروز کرونا در چهار استان دیده شده پاسخ این پرسش را می دهد، می گوید: البته این روند افزایشی مختصر به معنای پیک ششم کرونا نیست.درباره گمانه‌زنی‌ها از پیک ششم کرونا، او این نظر را دارد که فعلا روند رو به افزایش خیلی مختصری در برخی استان‌ها مانند البرز، کردستان، مازندران و گیلان داریم.

البته خبرهای خسته گریخته از ورود استان هایی که در هفته های اخیر میزبان، میهمان مسافران بودند هم وجود دارد و بالا رفتن میزان آمار مبتلایان در استان ها به ویژه در روزهای اخیر مهر تائیدی بر طرح این مساله است.

اما چیزی که در حال حاضر نظر قطعی نمی توان در مورد آن بیان کرد این است که کانون این خیز و جهش که قرار است آن را با نام پیک ششم بشناسیم کجاست و چطور می توان مانع پراکندگی آن شد، البته معرفی شهرهای درگیر در هفته های اخیر به منزله شناسایی نقطه اوج گیری کرونا هست هر چند که کسی روی این موضوع نظر صریحی اعلام نکرده است.

آمار بالای ابتلاء و فوتی‌ها در پیک پنجم، به گونه‌ای بود که حالا نسبت به فوت ۲۰۰ بیمار کرونایی در روز، عکس العمل نشان نمی‌دهیم و آن را عادی می‌پنداریم. در حالی که قرار بود تعداد مرگ‌های روزانه بر اثر کرونا در کشور به زیر ۵۰ نفر برسد.


بیشتر بخوانید:پیک ششم کرونا ممکن است اتفاق بیفتد!


اوج گیری کرونا قابل پیش بینی است؟ آمارها نجات دهنده هستند؟

گمانه های مختلفی درباره بازگشت کرونا با قدرت به میادین مطرح بوده و هست اما اینکه آیا می توان چنین موضوعی را پیش بینی کرد را چند متخصص با پاسخ های مختلف آن را تائید یا رد کردند.

اما پیش از بیان اظهارنظرها بیاید نگاهی به آمار واکسیناسیون بیندازیم و با دقت بیشتری این موضوع را بررسی کنیم؛ وقتی به جمعیت ۲۲ میلیون و ۸۱۶ هزار نفری کشور که موفق شده اند ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کنند، نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که حداقل ۵۰ میلیون نفر دیگر از جمعیت کشور باید مشمول دوز دوم شوند تا بتوان به نقطه ایمنی جمعی رسید. این در حالی است که روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، نزولی شده و حالا بیشتر از نصف جمعیت کشور بدون ماسک در محیط‌های عمومی تردد می‌کنند. از سوی دیگر، قرار است تا چند روز آینده، ستاد ملی کرونا نسبت به حذف محدودیت‌های کرونایی به شیوه قبلی اقدام کند و نسبت به جایگزینی آن با طرح هوشمند، شرایط را تغییر دهد.

یعنی با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که عادی انگاری از یک سو و مسافرت های بی حساب و برداشتن محدودیت ها از سوی دیگر زمینه ورود به پیک ششم در کشور فراهم شده است.

مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که هر گاه شرایط را عادی تلقی کرده‌ایم دچار آسیب شده‌ایم، می گوید: در پیشگیری از ابتلاء به کرونا واکسن لازم است اما کافی نیست. بهتر است خیلی شتاب زده در مورد حذف محدودیت‌ها اقدام نکنیم، برای آنکه اکثریت جامعه هر دو دوز را دریافت کنند مقداری زمان نیاز داریم.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه وضعیت کرونا را فقط می‌توان برای ۱۵ روز پیش بینی کرد، معتقد است: پس از آن هر لحظه ممکن است کرونا و شرایط کرونایی دستخوش تغییر شود. ویروس کرونا به راحتی و به این زودی ها زندگی ما را ترک نخواهد کرد و قطعاً مدت‌های طولانی و یا همه عمر با ما زندگی کند.

سیدعلی دهقان منشادی متخصص بیماری‌های عفونی هم معتقد است: باید از گذشته درس بگیریم و گرفتار پیک ششم نشویم و هیچ چیز تمام نشده و اگر هوشیار نباشیم دوباره شاهد پیک جدید بیماری و شاهد افزایش مرگ و میرهای کرونایی خواهیم بود.

در نهایت وزیر بهداشت از آمادگی بیمارستان‌ها برای مواجهه با پیک ششم خبر داده و این یعنی، درگیر شدن با پیک جدید کرونا قطعی است و شاید بهتر باشد ستاد ملی کرونا، قبل از هر گونه تصمیم برای حذف محدودیت‌های کرونایی و الزام دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها، شرایط را مورد ارزیابی قرار دهد. زیرا، آنچه مسلم است، ایمنی جمعی در شرایطی فراهم می‌شود که حداقل ۷۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ۲ دوز واکسن را زده باشند و ۲ هفته نیز از زمان واکسیناسیون گذشته باشد نه وضعیت این روزهای کشور که به نظر می رسد کل دولت و وزارت بهداشت بسیج شده اند واکسن وارد کنند و توجه به سایر نکات پیشگیری از کرونا خیلی اولویت متولیان نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی