تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
نگاهی به دو ماجرای مختلف در مورد حضور اجتماعی زنان

کارآگاه زن ایرانی می‌تواند موتور سیکلت براند؟!

پلیس از استخدام و به کار گیری کارآگاهان زن خبر داده است. همزمان گره عجیب راندن موتور سیکلت توسط زنان ایرانی باز نشده است. حالا سوال این جاست که آیا کارآگاهان زن ایرانی حق راندن موتور سیکلت دارند یا نه؟!

کد خبر: ۱۱۱۸۲۳
۱۳:۵۳ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰

راه جدید پیش روی بانوان ایرانی؛ از کارآگاه شدن تا موتور سواری از کارآگاه شمسی تا بهناز شفیعی

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: شاید آن زمان که شمسی فیض الهی در سریال کارآگاه شمسی نقش یک بانوی پلیس و البته کارآگاه را بازی کرد کسی تصور نمی‌کرد که چند دهه بعد این نقش شکل واقعی به خود گیرد و نیروی انتظامی تصمیم بگیرد که برای مدیریت بخشی از امور جنایی نیاز به کارآگاهان زن دارد؛ هر چند که به نظر می‌رسد به بار نشستن این درخت مستلزم زمان و وقت است، اما به نظر می‌رسد قرار دادن این اتفاق جذاب در کنار اعطای گواهینامه راندن موتور سیکلت به زنان یکی دیگر از مجموعه اتفاقات در مورد حضور اجتماعی زنان ایرانی است. 

بهناز شفیعی نخستین زن ایرانی بود که جسارت به خرج داد و در حالیکه هیچ مرجع قانونی و حمایتی وجود نداشت سوار موتور شد و آنقدر تلاش کرد تا رسانه‌های خارجی او را به عنوان نخستین بانوی موتور سوار ایرانی به جهان معرفی کنند؛ البته سال‌ها بعد زنان زیادی تلاش کردند که راه او را پی بگیرند و این حقی که هیچ منعی قانونی برایش وجود ندارد را زنده کنند، هر چند که موانعی بر سر رسیدن به این قانون نانوشته وجود دارد، اما محقق شدن آن نیاز به ممارست و پیگیری جدی دارد.

البته ۲۷ مرداد ۹۵ روزنامه ایران به سراغ یک مادر ایرانی رفت که گفته بود او نخستین بانوی موتور سوار ایرانی از سال ۶۸ بوده و حالا هم مشوق دو دختر خود برای ادامه راهش است؛ اما در نهایت تفاوتی ندارد که این جاده را بهناز صاف کرده باشد یا شهرزاد نظیفی، مهم این است که کسانی که علاقه‌مند به موتورسواری هستند از اهداف و برنامه‌های خود عقب ننشینند و حالا که زمینه برای بروز استعدادهایشان فراهم شده از آن استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: مقررات جدید در مورد سقط جنین؛ بحران زیر پوست شهر


کارآگاهان زن از فیلم تا واقعیت

حتما نام خانم مارپل شخصیت برجسته داستان‌های آگاتاکریستی به گوشتان خورده است، بانوی سالخورده و باهوشی که نقش اساسی در پیدا کردن مجرم یا مجرمان داشت، بعد از پخش این سریال بود که ورود یک زن به ماجرا‌های پلیسی قوت بیشتری گرفت و ده‌ها سریال و فیلم با نقش آفرینی زنان کارآگاه تولید و پخش شد.

البته در ایران ورود زنان در دنیای فیلم و سینما بسیار محدود و حتی انگشت شمار است که معروف‌ترین آن در ابتدای گزارش آورده شد البته سال‌های بعد مهدی فخیم زاده با ساخت سریال خواب و بیدار و استفاده از زنان پلیس سعی کرد که راه کارگردانان پیشین را ادامه دهد، حالا گویا ماجرا از وسط فیلم و سریال به فضا‌های جدی رسیده و از این پس در صحنه‌های جرم شاهد حضور کارآگاهان زن هم خواهیم بود.

کارآگاه شدن، پاسخ به نیاز عمومی یا ...

این روز‌ها موضوع آموزش زنان کارآگاه که خبر آن توسط سردار قنبری، رئیس پلیس آگاهی ناجا اعلام شد تب و تاب جدیدی را در میان زنان به ویژه کسانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند ایجاد کرده است و این پرسش هم مطرح است که کارآگاه شدن چه شرط و پیش شرط‌هایی دارد که سردار قنبری این روند را اینگونه توضیح داد که به این افراد در آینده نزدیک آموزش‌های لازم کارآگاهی ارائه می‌دهیم، آزمون‌های علمی از آن‌ها اخذ کنیم، نشان کارآگاهی به آن‌ها می‌دهیم و از این کارآگاهان زن بهره در کشف جرائم بهره خواهیم برد.

از نگاه رئیس پلیس آگاهی ناجا، جمهوری اسلامی داعیه دار دفاع از حقوق زنان است و بخشی از این حقوق با کارآگاه شدن زنان اعطا می‌شود.

او برای اینکه دلیل دیگری برای اجرای این طرح داشته باشد به این موضوع اشاره می‌کند که در حوزه جرایم جنایی مانند وقوع قتل خانوادگی، قتل سریالی، سرقت مسلحانه توأم با آزار و اذیت، وقوع جرم علیه یک طفل یا دختربچه یا پسربچه، احساسات جامعه جریحه‌دار می‌شود و همه دنبال چرایی وقوع آن اتفاقات هستند و همین اتفاق‌ها ضرورت داشتن کارآگاه زنان تقویت می‌کند.


بیشتر بخوانید: داستان طب سنتی؛ از سبک زندگی تا درمان!


قانون درباره گواهینامه موتور برای زنان چه می‌گوید

اگر کمی قانون در این زمینه را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که هیچ جای قانون اعطای گواهینامه موتور را تفکیک جنسیتی نکرده است البته جالب است بدانید که برخی وکلا اظهار نظر‌های متفاوتی دارند یکی می‌گوید: هیچ منع قانونی‌ای برای زنان درباره استفاده از هیچ وسیله نقلیه‌ای وجود ندارد و برای استفاده از موتورسیکلت هم صحبتی از جنسیت راننده نشده است. قانون صرفا شرایط فرد را برای راننده اتوبوس، موتورسیکلت، کامیون و ماشین سواری ذکر کرده است و دیگری معتقد است: با توجه به تبصره ماده ۲۰ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی، گرفتن گواهینامه موتور سیکلت اختصاص به مردان دارد و متاسفانه این قانون برای زنان، حقی برای گرفتن گواهینامه موتور سیکلت قائل نشده است.

"مساله موتورسواری زنان متعلق به این سال‌ها نیست و هرازگاهی دوباره تیتر خبر‌ها می‌شود، اما ماجرای اصلی بلاتکلیفی است. " این جمله را هم یکی از وکلای پایه یک دادگستری مطرح می‌کند و می‌گوید: هیچ مرجع قانونی‌ای نمی‌گوید که موتورسواری زنان ممنوع است، اما با آن برخورد می‌شود.

تلاش‌ها برای یافتن پاسخ این سؤال که آیا موتورسواری زنان منع قانونی دارد یا خیر طبیعتا برای این نیست که این مسئله، موضوع اصلی و اساسی زنان کشور است، بلکه به نظر می‌رسد ممنوعیت‌ها در این زمینه صرفا افزودن ممنوعیتی بی دلیل و غیرلازم و هزینه زا بر ممنوعیت‌های موجود درباره زنان است. این در حالی است که در عرف موجود جامعه چنین موضوعی به خودی خود قابل حل و مدیریت خواهد بود و لزومی به وضع قانون یا اعمال محدودیت دراین باره نیست. بی‌تردید در صورت هنجارشکنانه دانستن موتورسواری زنان باید به این سؤال پاسخ داد که چه فرقی بین راندن موتور یا مسافر آن بودن وجود دارد؟

به‌تازگی، یکی از شعبات دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت یک زن از اصفهانی نسبت به عدم صدور گواهینامه موتور سیکلت، حق را به شاکی داده و پلیس را ملزم به صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان کرده است البته این همه ماجرا نبود، زیرا محسن قائمی‌نسب مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری سال ۹۸ درباره این موضوع گفته بود که حکم صادره، رأی هیات عمومی نیست بلکه رأی صادره توسط یکی از شعب با شکایت یکی از بانوان اصفهانی از نیروی انتظامی است.

سهم خواهی برای حقی که هیچ جای قانون منعی برای آن ندارد، کمی غیر منصفانه به نظر می‌رسد، اما روی خوش سکه زمانی عیان می‌شود که این موانع قانونی که به ظن برخی وجود دارد برطرف شده و زنان ایرانی بتوانند در کنار گرفتن گواهینامه موتور و کارآگاه شدن به سایر خواسته‌ها و مطالبتشان برسند.

از استخدام کارآگاه زن تا راندن موتور سیکلت!

رمان‌ها فیلم‌ها و سریال‌های جنایی یکی از محبوب‌ترین ژانرها به شمار می‌روند. میلیون‌ها مخاطب در سراسر جهان بخشی از اوقات خود را با کارآگاهانی می‌گذرانند که در حال گشودن رمزی از جنایتی هستند. 

یکی از خصوصیات خیلی از این کارآگاهان همه فن حریف بودن و سرعت است. مردان و زنانی که دست به کارهای خطرناک می‌زنند، در تیراندازی ماهرند و حس ششمی قوی دارند. این کارآگاهان از زن و مرد معمولا رانندگان خوبی هم هستند و این رانندگی موتور و ماشین نمی‌شناسد!

فارغ از دنیای فیلم و سینما هم به نظر چنین مهارت‌هایی برای کارآگاهان ضروری است. حالا باید دید که کارآگاهان زن پلیس ایران حق راندن موتور سیکلت دارند یا آن‌ها هم مشمول ممنوعیت نانوشته‌ای هستند که مبنای قانونی و حتی شرعی آن مشخص نیست!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی