تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

بیماری‌های قلبی در زنان

بیماری‌های قبلی یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ و میر هستند. بیماری‌های قلبی در زنان تفاوت‌ها با مردان دارد که در مطلب زیر به علائم و روش‌های درمان آن پرداخته شده است.

کد خبر: ۱۱۱۶۶۳
۱۴:۲۵ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰

دیدارنیوز: یکی از مهم‌ترین علل مرگ و میر در زنان، بیماری‌های قلبی است. بروز بیماری‌های قلبی در زنان نسبت به مردان تفاوت‌هایی دارد. اطلاع از این تفاوت‌ها می‌تواند به زنان کمک کند که در صورت لزوم، فورا به مراکز درمانی مراجعه کنند. کاهش عوامل خطر ساز و تمرکز بر پیشگیری از ابتلا به بیماری، برای کاهش اثرات منفی بیماری‌های قلبی در زنان اهمیت زیادی دارد.

علت بروز بیماری‌های قلبی در زنان

بیماری‌های قلبی در زنان شامل انواعی از بیماری‌های قلبی و عروقی میتوان مواردی مانند: بیماری عروق کرونر (CAD)، فشار خون بالا و نارسایی قلبی اشاره کرد. شایع‌ترین علت بروز بیماری قلبی در زنان، تصلب شرایین است. این بیماری، در اثر تجمع پلاک‌ها در دیواره شریان (سرخرگ)‌ها بروز می‌یابد. رسوب کلسترول و چربی در شریان‌ها منجر به تشکیل پلاک می‌شود.

بیماری‌های قلبی در زنان

با گذشت زمان، تصلب شرایین منجر به کاهش خونرسانی به اندام ها، از جمله قلب می‌شود. به دنبال کاهش خونرسانی، قلب اکسیژن کافی و مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند. این وضعیت، که به آن ایسکمی گفته می‌شود، منجر به کاهش عملکرد قلب می‌گردد. ایسکمی، برخی علائم بیماری‌های قلبی همچون درد قفسه سینه یا آنژین صدری را ایجاد می‌کند.

علائم حمله قلبی در زنان

به گفته‌ی دکتر نجفی متخصص قلب و عروق، بروز علائم بیماری‌های قلبی در زنان نسبت به مردان، معمولاً ۱۰ سال دیرتر اتفاق می‌افتد. در مردان، درد قفسه سینه یکی از علائم شایع است، اما در زنان، علائم حمله قلبی نامحسوس‌تر است. این علائم شامل موارد زیر می‌باشد:

  •  درد قفسه سینه و یا احساس درد در بازو‌ها یا کمر
  • ضربان قلب سریع غیر طبیعی
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • خستگی

با این حال حتی برای زنانی که این عوامل خطر را تجربه نمی‌کنند، هنوز تدابیری اتخاذ نشده است تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها یک سبک زندگی سالم را دنبال می‌کنند.

علائم بیماری‌های قلبی در زنان

علائم حمله قلبی معمولا واضح‌تر از علائم بیماری‌های قلبی می‌باشد. بیماری‌های قلبی در زنان ممکن است با این علائم بروز پیدا کند:

آنژین صدری، دردی که معمولاً در قفسه سینه احساس می‌شود، اما ممکن است به شانه چپ، بازوها، گردن، کمر و یا فک نیز منتشرشود.

  • تنگی نفس
  • تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • ضربان قلب سریع
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • احساس ضعف شدید
  • خستگی غیر معمول
  • تعریق ناگهانی یا عرق سرد

بیماری‌های قلبی در زنان

هر یک از این علائم، باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. به خصوص اگر به تازگی و یا ناگهانی بروز پیدا کرده و بدتر شوند.

چه عواملی بروز بیماری قلبی در زنان را افزایش میدهد؟

عوامل به خصوصی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان را افزایش دهند. از جمله:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت (سطح قند خون بالا)
  • سبک زندگی کم تحرک
  • رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع و کلسترول
  • مصرف دخانیات
  • اضافه وزن
  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی، به ویژه در سنین پایین
  • سنین ۵۵ سال یا بیشتر
  • یائسگی

تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی در زنان

پزشک ابتدا یک شرح حال کامل از بیمار گرفته و یک معاینه فیزیکی را برای شروع فرایند تشخیص گذاری انجام می‌دهد. سپس عوامل خطر و علائم را بررسی می‌کند. آزمایشاتی که برای تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی انجام می‌شوند عبارت اند از:

۱_ آزمایش خون:

آزمایشات خون مختلفی از جمله آزمایش چربی خون، لیپوپروتئین A و پروتئین واکنشی C می‌تواند به پزشک در تشخیص بیماری‌های قلبی کمک کند.

۲_ الکتروکاردیوگرام:

الکتروکاردیوگرام (ECG) یا نوار قلب، در واقع تصویری از فعالیت الکتریکی قلب می‌باشد. این آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا قلب، مکانیسم‌های جبرانی نارسایی قلبی را ایجاد کرده است. در صورت بروز نارسایی قلبی، برای جبران عملکرد ضعیف قلب ممکن است بزرگ شدن قلب و یا افزایش عضلات قلبی اتفاق بیفتد. الکتروکاردیوگرام می‌تواند ریتم‌های غیرطبیعی قلب را نیز نشان دهد.

۳_ تست استرس:

تست استرس یا تست ورزش، برای بررسی عملکرد قلب زمانی که فرد فعالیت بدنی بالایی دارد انجام می‌شود. در این تست، فرد در حالی که دستگاه نوار قلب به او متصل است، بر روی تردمیل راه می‌رود یا می‌دود. در تست ورزش یا تست استرس ECG، از قلب تصاویری قبل از فعالیت و سپس تصاویر دیگری بعد از فعالیت گرفته می‌شود. در صورتی که بیمار توانایی فعالیت کردن نداشته باشد، تست استرس اکو دارویی برای او انجام می‌شود. در این تست، دارویی به قلب تزریق شده که قلب را تحریک می‌کند و فعالیت آن را مانند زمانی که فرد در حال ورزش است، افزایش می‌دهد.

۴_سی تی آنژیوگرافی (CT):

آنژیوگرافی کامپیوتری کرونری روشی است که در آن نوعی ماده رنگی به درون رگ‌های خونی فرد تزریق می‌شود و دستگاه CT تصاویری سه بعدی از قلب وعروق کرونری ثبت می‌کند. این کار به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا علائم تصلب شرایین و یا تجمع کلسیم در عروق کرونری وجود دارد یا خیر.

۵_ کاتتریزاسیون قلبی یا آنژیوگرافی:

این کار یک روش تهاجمی است که امکان بررسی عملکرد قلب را به پزشک می‌دهد. در این روش، یک کاتتر نازک و بلند در یکی از رگ‌های خونی بازو یا پا قرار می‌گیرد. پس از آن، کاتتر از طریق رگ به سمت عروق کرونری هدایت می‌شود. سپس نوعی ماده رنگی که توسط دستگاه اشعه ایکس قابل مشاهده است، به داخل کاتتر تزریق می‌شود و پزشک با مشاهده آن می‌تواند تشخیص دهد که آیا در شریان‌های کرونری، علائم بیماری قلبی عروقی یا تصلب شرایین وجود دارد یا خیر.

بیماری‌های قلبی در زنان

کنترل بیماری‌های قلبی در زنان

داشتن رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و کاهش مصرف چربی‌های اشباع و کلسترول، به همراه سبک زندگی پر تحرک، در کنترل بیماری‌های قلبی اهمیت زیادی دارد. برای بعضی زنان، راهکار‌های دیگری نیز وجود دارد. از جمله:

داروها:

فشار خون بالا و دیابت کنترل نشده، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان را افزایش می‌دهد. اگر رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی، برای کنترل این وضعیت کافی نباشد، ممکن است مصرف برخی دارو‌ها توصیه شود.

ترک دخانیات:

مصرف دخانیات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. چندین راهکار موثر برای ترک دخانیات وجود دارد.

اجتناب از مصرف الکل:

مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش داده و اجتناب از مصرف الکل می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

دوری از استرس:

استرس نیز می‌تواند در بروز بیماری‌های قلبی نقش داشته باشد. یافتن راه‌هایی برای کاهش و کنترل استرس، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

برای مشاوره تلفنی قلب و عروق با دکتر محمد حسین نجفی می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید و به صورت تلفنی ویزیت شوید. دکتر با شما تماس خواهد گرفت!
https://drhsnajafi.com/visitonline

برچسب ها: بازرگانی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی