تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

اوج گیری مجدد کرونا در کشور؛ پیک ششم با کرونای لامبدا!

در حالی که سرانجام واردات واکسن فاجعه مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور را کنترل کرده بود، حالا بالا گرفتن آمار مبتلایان خبر از یک پیک جدید می‌دهد. پیکی که احتمالا با گونه لامبدای ویروس کرونا مرتبط است!

کد خبر: ۱۱۱۴۶۴
۱۰:۱۱ - ۲۲ مهر ۱۴۰۰

اوج گیری کرونا در کشور؛ از پیک پنجم تا پیک ششم راهی نیست!

دیدارنیوز ـ محمد بدیعی: همین چند روز پیش بود که پزشکان و متخصصان بیماری‌های عفونی نسبت به اوج گیری کرونا و آغاز پیک ششم هشدار دادند که همان زمان عده‌ای این موضوع را رد و برخی آن را تائید کردند، اما در نهایت بالا رفتن آمار فوتی‌ها و مبتلایان در کمتر از چند روز سبب شد ورود به پیک ششم به صورت جدی خبرساز شود.

با گسترش روند واکسیناسیون در ماه‌های اخیر و کاهش قطره چکانی آمار مبتلایان به کرونا و در کنار آن فوتی‌ها این نوید به وجود آمد که دیگر خبری از اوج گیری کرونا و ورود به پیک‌های بعدی اتفاق نمی‌افتد و بیان صحبت‌های عین الهی وزیر بهداشت درباره تکمیل واکسیناسیون در بهمن ماه مهر تائیدی بر این موضوع بود که کم کم شرایط عادی خواهد شد و با پیک‌های بعدی می‌توان خداحافظی کرد، اما بعد از سفر‌های زیادی که در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد ورق برگشت حالا از عضو ستاد کرونا گرفته تا رئیس بیمارستان‌های درگیر با کرونا از اوج گیری کرونا می‌گویند و تلویحا اعلام می‌کنند که قرار است وارد پیک ششم شویم، اما با شدت کمتر.


بیشتر بخوانید: ۵۰ میلیون دز واکسن نرسید؛ آقای مخبر «برکت» کجاست؟


دلتا یا لامبدا مساله این است؟!

تجربه دست و پنجه نرم کردن با کرونا دلتای خاطره تلخ و جبران ناپذیری را برای ایران و ایرانیان رقم زد، از یک سو آمار مبتلایانی که مدام در حال افزایش بود و از سوی دیگر آمار فوتی‌هایی که تا مرز ۸۰۰ نفر در روز هم رسید و ماجرا زمانی تلخ‌تر هم می‌شد که واردات واکسن به کشور با کندترین شکل ممکن انجام می‌شد و کرونا دلتا هم مدام در حال جولان دادن بود تا اینکه از اواخر شهریور شرایط تغییر و سرعت دلتا با تزریق شبانه روزی واکسن نزولی شد.

خبر ورود ویروس لامبدا همین دو ماه پیش در صدر اخبار قرار گرفت و همان زمان خیلی‌ها ورود این ویروس به واسطه تسریع واکسیناسیون رد کردند، اما به نظر می‌رسد موضوعی که دور از دسترس تصور می‌شد حالا از رگ گردن به ایرانیان نزدیک‌تر است.
ویروس لامبدا نخستین بار در کشور پرو شناسایی شد و و به کشور‌های دیگر نیز سرایت یافت. اکنون بیش از ۴۰ کشور از جمله کشور‌های همسایه ایران، درگیر این گونه از کرونا شده اند.

همان زمان علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی، در این مورد گفته بود که مطمئنا در کشور‌های بیشتری لامبدا وجود دارد و فقط این ۴۰ کشور آزمایشات را انجام‌دادند و آن را گزارش دادند. کشور‌های همسایه ایران نیز، مثل قطر، هند و ترکیه آن را شناسایی کردند. باتوجه به شناسایی این واریانت در کشور‌های همسایه، به احتمال زیاد ممکن است به کشور ما هم وارد شود. اصول برخورد با واریانت در کشور به یک شکل یکسانی است.


بیشتربخوانید: بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنیم؟ چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم؟


واکسن‌ها تاثیر دارند؟ باید چه کنیم؟

همه متخصصان و صاحب نظران این حوزه بار‌ها درباره رعایت پروتکل‌ها گفته اند، حالا هم صحبت‌ها همان هاست و در مواجهه با ویروس لامبدا و پیک ششم هم باید همان رفتار‌ها را داشته باشیم که با سایر ویروس‌های جهش یافته و پیک‌های قبلی داشتیم یعنی اعمال محدویت ها، زدن ماسک و دوری از حضور در محافل و اجتماعات؛ هر چند که برخی از متخصصان این امید را در سطح جامعه تزریق می‌کنند که واکسن بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و جولان دادن ویروس لامبدا را مختل خواهد کرد و شرایط به دوران دلتا برنخواهد گشت، اما روی این موضوع هم تاکید می‌شود که هنوز شناخت کافی درباره ویروس لامبدا وجود ندارد و باید مطالعات بیشتر و دقیق تری درباره آن انجام شود، اما در نهایت ویروس لامبدا می‌تواند گریزپذیر باشد.

از سوی دیگر خبر ورود به پیک ششم این گمانه را هم تقویت کرد که ممکن است واکسن آن تاثیری که درباره آن صحبت شده را نداشته باشد، اما روشن است که کاهش تعداد مبتلایان و فوت شدگان به دلیل همین واکسیناسیون انجام شده بوده و این نکته را هم همه متخصصان روی آن تاکید داشتند که واکسن مانع از ابتلا به کرونا نمی‌شود، اما تا حد قابل توجهی در میزان درگیری فرد با بیماری تاثیرگذار است.

از سوی دیگر مطالعاتی که تاکنون انجام شده نشان می‌دهد ویروس لامبدا کرونا می‌تواند در کودکان بیماری‌زایی بیشتری ایجاد کند. اثرگذاری واکسن فایزر و مدرنا در خنثی کردن این نوع کرونا نیز به ترتیب دو و سه برابر کم شده است که نشان دهنده آن است که ما با واریانتی روبه‌روییم که خصوصیات انتقال‌پذیری زیادی دارد و می‌تواند مثل واریانت دلتا سریع پخش گردد. علاوه بر این قابلیت گریز از سیستم ایمنی را دارد، حالا چه ایمنی حاصل از بیماری و چه ایمنی حاصل از واکسن. طبق پیش‌بینی مجامع علمی احتمالا در آینده واریانت‌هایی داشته باشیم که هم بیماری‌زایی‌های بیشتری دارند، شاید مرگ و میر بیشتری داشته باشند. ممکن است واریانت‌هایی به وجود آید که کل واکسن‌ها را غیرفعال کند و دوباره به خانه اول برگردیم به همین دلیل چند روزی است صحبت از استفاده از دز سوم برای سالمندان و پیشتر هم برای کادر درمان شده است و به نظر می‌رسد اگر کرونا همچنان مقاومت زیادی در برابر واکسن و دارو‌های موجود داشته باشد روند واکسیناسیون تا سال‌های بعد هم باید تکرار شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
1
سوال اول ازکجا میدانید که پیک ششم در راه است آیا به مراسم اربعین ارتباط نداره که طبق حساب کتاب باید تا اون موقع اثر کنه به مرزها که نیستید رفتن ی عده کنسرت فلانی وبهمان و بقیه مسافرت‌ها
دوم اینکه شمایی که میگید پیک ششم در راه است چرا دارید بازگشایی مدارس انجام میدین آیا عقلانیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
کرونا داره مدارس مجازی کنید
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی