اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ با مسدود کردن مسیر سوخت‌وساز سلولی

مبتلایان به بیماری‌های قلبی-عروقی و چاقی در جریان همه‌گیری کرونا بیشتر در خطر نوع شدید بیماری قرار دارند. اکنون محققان موسسه کارولینسکا، برخی از فرآیند‌های سوخت و ساز را که ویروس سارس-کوو-۲ از آن‌ها برای حمله به ریه استفاده می‌کند، یافته‌اند.

۱۶:۳۹ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

راه جلوگیری از گسترش کووید-۱۹

دیدارنیوز ـ به نقل از فیز، نتایج تحقیقات آن‌ها که در مجله‌ی "Molecular & Cellular Proteomics" منتشر شده است می‌تواند روزی برای درمان کووید-۱۹ و سایر ویروس‌ها مانند تب کریمه کنگو و HIV-۱ مورد استفاده قرار گیرد.

همه‌گیری کرونا که توسط ویروس سارس‌-کوو-۲ ایجاد شده باعث بحرانی جدی در جهان شده است. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائم خفیف تا متوسط نشان می‌دهند، اما برخی از بیماران به خصوص کسانی که دچار دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و چاقی هستند نوع شدید بیماری را تجربه می‌کنند.

مطالعات انجام شده روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ارتباطی میان شدت بیماری و اختلال سوخت و ساز همراه با سطوح بالای چربی (لیپید) در خون را نشان می‌دهد.

اکنون محققان موسسه "کارولینسکا" آزمایش کردند که کدام بخش از منبع انرژی سلول برای ویروس سارس-کوو-۲ اهمیت دارد و می‌تواند بر شدت بیماری اثر بگذارد.

در حال حاضر مشخص شده که ویروس کووید از مسیر سوخت و ساز "AKT/mTOR/HIF-۱" استفاده می‌کند و این مطالعات جدید به درک بهتر این موضوع کمک می‌کند.

محققان دریافتند که قندکافت (گلیکولیز) و گلوتامینولیز (glutaminolysis) دو مسیری هستند که ویروس ترجیح می‌دهد برای حمله به ریه از آن‌ها استفاده کند. هر دوی آن‌ها فرآیند‌های اساسی در تامین انرژی سلول هستند.

"یوجوال نیوگی"، محقق دپارتمان پزشکی موسسه کارولینسکا و از نویسندگان این مقاله می‌گوید: مطالعات نشان می‌دهد که وقتی سارس-کوو-۲ سلول‌های ریه را آلوده می‌کند، قندکافت و گلوتامینولیز نقش مهمی در گسترش و رشد آن ایفا می‌کنند. با مسدود کردن این مسیر‌های سوخت و ساز می‌توان از گسترش ویروس جلوگیری کرد. ما همچنین شاهد فرآورده‌های جانبی سمی مثل اسید لاکتیک و گلوتامات در خون اکثر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شدید بودیم.

یکی از یافته‌های قابل توجه این مطالعه نشانگر‌های زیستی برای نوع شدید بیماری است.

"شوبا کریشنان"می‌گوید: ما کربوهیدرات و مانوز‌ها (یک نوع قند شش کربنی) را به عنوان نشانگر زیستی نوع شدید بیماری شناسایی کرده‌ایم.

محققان می‌گویند، در حال حاضر به اطلاعات بیشتری در مورد افزایش فرآورده‌های سمی در خون نیاز داریم.

"کارل یوهان ترویتگر"، محقق دپارتمان پزشکی موسسه کارولینسکا می‌گوید: تغییر در این فرآورده‌ها می‌تواند اثراتی طولانی مدت بر مقاومت در برابر انسولین، اختلال عصبی شناختی و نارسایی اندام‌ها داشته باشد. افزایش سطح مانوز با خطر ابتلا به دیابت نوع دوم پس از ابتلا به کووید-۱۹ همراه است.

روش درمانی بالقوه برای جلوگیری از انتشار ویروس می‌تواند برای درمان ویروس تب کریمه کنگو و HIV-۱ نیز موثر باشد.

نتایج این تحقیقات از بررسی نمونه‌ی خون ۴۱ فرد مبتلا به کووید-۱۹ به دست آمده است. محققان همچنین مسیر مولکولی که سارس-کوو-۲ به وسیله آن وارد بافت ریه می‌شود را مورد بررسی قرار داده‌اند.

منبع: ایسنا