تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

پدر بمب اتمی پاکستان پس از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت

عبدالقدیر خان که «پدر بمب اتمی پاکستان» شناخته می‌شود، روز یکشنبه در پی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ۸۵ سالگی درگذشت.

کد خبر: ۱۱۱۰۴۵
۱۳:۵۷ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

پدر بمب اتمی پاکستان پس از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت

دیدارنیوز: آقای خان که پس از تبدیل پاکستان به اولین قدرت هسته‌ای جهان اسلام به قهرمان ملی بدل شده بود به دلیل وارد شدن اتهام قاچاق اسرار هسته‌ای به کشورهایی از جمله کره شمالی و ایران بدنام شد.
عمران خان، نخست وزیر پاکستان در واکنش به درگذشت آقای خان با انتشار پیامی توییتری ضمن ابراز تاسف از فقدان او، آقای خان را «نماد ملی» مردم پاکستان توصیف کرد و نوشت: «او به دلیل مشارکت مهم خود در تبدیل ما به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای مورد علاقه ملت ما قرار گرفت.»
نخست وزیر پاکستان در پیام خود همچنین تصریح کرد که اقدام آقای خان موجب افزایش امنیت کشورش در مقابل همسایه‌ای مهاجم که توان هسته‌ای بیشتری نسبت به پاکستان دارد، شد. او اعلام کرد که پیکر آقای خان مطابق خواستش در مسجد فیصل به خاک سپرده خواهد شد.
عبدالقدیر خان در راه اندازی اولین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم پاکستان در منطقه کاهوتا واقع در نزدیکی اسلام آباد نقش بسزایی داشت. پاکستان با مدیریت او در سال ۱۹۹۸ نخستین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و کمی پس از انجام آزمایش‌های مشابه از سوی هند، آقای خان موفق شد نام پاکستان را به عنوان هفتمین قدرت هسته‌ای جهان ثبت کند.
اما او در سال ۲۰۰۴ به دلیل قاچاق غیرقانونی اسرار فناوری هسته‌ای به ایران، لیبی و کره شمالی دستگیر شد. افشاگری‌هایی مبنی بر تلاش او برای فروش اسرار هسته‌ای پاکستان به سایر کشورها، جامعه پاکستان را شوکه کرد.
آقای خان سپس در یک نطق تلویزیونی از مردم پاکستان عذرخواهی کرد.

پرویز مشرف، رئیس جمهور وقت پاکستان، آقای خان مورد عفو قرار داد ولی او همچنان تا سال ۲۰۰۹ در حصر خانگی قرار داشت.
عبدالقدیر خان هر چند در پاکستان نماد غرور و افتخار ملی بوده ولی همواره از سوی غرب به عنوان «بزرگترین اشاعه کننده تسلیحات هسته‌ای» شناخته می‌شده است.


برچسب ها: پاکستان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی