تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

پیک ششم کرونا ممکن است اتفاق بیفتد!

پیک پنجم کرونا به نظر رو به پایان است. همزمان سرعت گرفتن واکسیناسیون خیلی‌ها را امیدوار کرده که کابوس کرونا سرانجام فروکش می‌کند. با این حال هشدارهای متخصصان از احتمال بروز پیک ششم کرونا حکایت دارد.

کد خبر: ۱۱۰۹۵۸
۱۶:۵۲ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

پیک ششم کرونا

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: پایین آمدن تعداد فوت شدگان کرونا در روز جمعه و رسیدن آمار به زیر ۲۰۰ نفر خبر خوشی برای همه بود، اما قفل شدن جاده‌های کشور از شمال گرفته تا جنوب در تعطیلات آخر هفته سبب شد تا دوباره مردم نگران اوج گرفتن کرونا در همین روز‌های آغاز پاییز باشند البته صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان ستاد کرونا و صاحب نظران این حوزه هم مزید بر علت شد تا زمزمه‌هایی درباره ورود به پیک ششم بر سر زبان‌ها بیفتد.

پیک پنجم کرونا، طولانی‌ترین پیک دو سال اخیر در دوران کروناست، پیکی که تعداد مبتلایان را به ۳۰ هزار نفر در روز و تعداد فوت شدگان را به بیش از ۷۰۰ نفر رساند، اما خوشبختانه در هفته‌های اخیر ورق برگشت و با تسریع در واکسیناسیون کم کم آمار مبتلایان کاهش یافت و تعداد فوت شدگان هم سیر نزولی پیدا کرده تا جاییکه وقتی روز جمعه اعلام شد که ۱۸۹ نفر فوت شدند، رسانه‌ها آن را با خبر خوش تیتر کردند و حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا از ایمن شدن جامعه در آذر ماه خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده و با سرعت واکسیناسیونی که در ۱.۵ ماه اخیر انجام می‌شود، امیدواریم تا اوایل آذر ماه بتوانیم به میزان پوشش واکسیناسیون ۷۵ درصدی در جامعه برسیم.

هر چند صحبت‌های دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خبر از اتفاق‌های خوب می‌دهد، اما این نگرانی همچنان وجود دارد که تردد‌های بین شهری و مسافرت‌هایی که به دلایل مختلف در یکی دو هفته گذشته در کشور انجام شد، می‌تواند زنگ خطر پیک پاییزی کرونا را به صدا در بیاورد.

البته جماعتی تاکید کرده است سه اقدام اساسی معمولاً باعث پیشگیری از کرونا می‌شود که یکی از این اقدامات، واکسیناسیون است. موضوع دوم، اقدامات بهداشتی است که خود مردم با زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن مکرر دست‌ها و عدم حضور در دورهمی‌ها و مراکز شلوغ می‌توانند کمک کنند که به سمت بهبود شرایط و کاهش افراد مبتلا در کشور پیش برویم و همین طور باعث بستری‌ها و تعداد مرگ و میر‌ها شویم.


بیشتر بخوانید:واکسن‌های ایران کجا هستند؟ رقابت بر سر چیزی که نیست!


پیک ششم و هفتمی نیست!

مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی در شهریور ۱۴۰۰، ۲۳۰ نمونه مورد بررسی توالی یابی به روش سنگر انجام داد، این ۲۳۰ نمونه از استان‌های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، البرز و مرکزی بوده است که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته روی این نمونه‌ها ۸۵.۲ درصد سویه‌های کرونا دلتا بوده است.

نکته مهم و جالب این است که در واقع در ۳۴ عدد از این نمونه‌ها (تقریباً ۱۵ درصد) سویه‌های دلتا با جهش‌های اضافه پیدا شده که این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده این است که کشور ما کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد که این سویه‌ها با سرایت پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.

از سوی دیگر در حالیکه جماعتی همچنان تاکید دارد که پیک ششم و هفتمی در کار نیست و درباره ورود پیک جدید به کشور از اواخر مهر و آبان هم گفته که چنین گزارش‌هایی از مجامع علمی وجود دارد که ما اواخر مهر یا اوایل آبان شاهد پیک جدیدی باشیم، اما با توجه به واکسیناسیونی که در حال انجام است و با توجه به اقداماتی که انجام می‌شود و هشدار نسبت به رعایت شیوه نامه‌ها، هنوز گزارشی از جهش‌های جدید در ویروس کرونا مانند لامبدا در کشور‌های دیگر نشنیده‌ایم و حتی در کشور خود نیز هنوز به صورت واضح در افراد مبتلا ندیده‌ایم. بنابراین انتظار می‌رود با این پیک مواجه نشویم؛ اما درست در روزی که دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تلاش کرد با بیان خبر‌های خوش نگرانی را ازمردم دور کند، فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ می‌گوید که ایران کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد که این سویه‌ها با سرایت پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.

او به گزارش اخیر مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی اشاره دارد و معتقد است: هرچه میزان پوشش واکسیناسیون افزایش یابد، باعث خواهد شد جهش‌های کمتری را ببینیم و سرعت پیدایش جهش‌ها هم کمتر شود. توقعی که از مردم داریم این است که اگر هنوز واکسینه نشده‌اند حتماً اقدام کنند. نوع واکسن در چنین اپیدمی خیلی مهم نیست و آنچه اهمیت دارد استفاده از اولین واکسن در دسترس است.

متخصص بیماری عفونی و گرمسیری: پیک ششم می رسد اما ...

موضوع ورود به پیک ششم و ترس از تکرار بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی ها از یک سو و سفرهای اخیر مردم در ماه صفر سبب شد به سراغ دکتر افشین محمدعلیزاده برویم و از او درباره وضعیت پیش رو کشور در مواجهه با کرونا بپرسیم.

این متخصص در گفت و گو با دیدار ورود احتمالی به پیک ششم را محتمل دانست و گفت: اگر شرایط همین طور پیش برود وارد پیک ششم می شویم؛ کرونا هنوز فروکش نکرده و هر گونه ارتباطی که اتفاق می افتد می تواند پیک دیگری به همراه داشته باشد اما چیزی که مشخص است اینکه پیک ششم به شدت پیک پنجم نیست.

او با تاکید بر اینکه کرونا ریشه کن نشده است؛ تاکید کرد: در شرایط کنونی بهترین کار همان زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است هر چند واکسیناسیون انجام و در حال انجام است و به قطع زنجیره کمک می کند اما به شرط اینکه همه موارد را جدی بگیریم.

او سفرهای مردم برای اربعین و روزهای پایانی ماه صفر را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در چنین شرایطی بهترین کار نوع برخورد درست با افراد سفر رفته است؛ در قدم اول بهتر است همه تست بدهند تا فرد بیمار مشخص شود و آگاهی از رفت و آمد بیمار جزء کارهای واجب است؛ در کشورهای اروپایی به کسی که از سفر برگشته اجازه نمی دهند به راحتی وارد رستوران شوند و همه افراد باید تست پی سی ار داشته باشند و هر سه روز یکبار هم تست را تکرار کند و دلیل آن هم این است که هیچ دولتی دیگر نمی خواهد تجربه سال های پیش را تکرار کند و ضررهای اقتصادی این اتفاق را بپزیرد.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا نیاز است که مردم دز سوم واکسن را هم دریافت کنند، افزود: در حال حاضر این ضرورت برای کادر درمان در نظر گرفته شده و آحاد جامعه نیازی به دریافت دز سوم ندارند بهتر است به جای دنبال کردن ماجرای دز سوم روی بحث فاصله گذاری و شناخت بیمار و دور نگه داشتن بیمار متمرکز شویم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی