تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

طرح جامع پدافند غیرعامل شهر تهران نهایی می‌شود

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ارزیابی تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های شهر تهران منوط به تکمیل مطالعات پدافند غیرعامل پایتخت است که با توجه به پیشرفت ۸۰ درصدی مطالعات آن باید در اسرع وقت به سرانجام برسد.

کد خبر: ۱۱۰۹۲۰
۱۲:۳۹ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰

طرح جامع پدافند غیرعامل شهر تهران نهایی می‌شود
دیدارنیوز: به گزارش روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور، سرتیپ غلامرضا جلالی در دیدار با علیرضا زاکانی، شهردار تهران با بیان اینکه امروز جمعیت در مناطق شهری افزایش چشمگیری یافته و هر روز نیز بر حجم آن اضافه می‌شود، گفت: با توجه به این افزایش جمعیت و به دنبال آن انباشت دارایی‌ها و زیرساخت‌ها حساس، حیاتی و مهم در شهرها، تامین امنیت شهرها و تقویت تاب‌آوری و پایداری زیرساختهای شهری برای تداوم خدمت‌رسانی به شهروندان در جهت ارتقای کیفیت زیستی شهرنشینی به ویژه در مواقع بحران، اهمیتی دوچندان یافته است.
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: با درک این موضوع، اهمیت رعایت ضوابط و الزامات پدافند غیرعامل در شهرها به ویژه  در شهری مانند تهران، به سبب جایگاه ویژه سیاسی، اجتماعی، ملی و بین المللی  بیش از پیش است.
وی با تاکید بر اهمیت احصای یک تصویر روشن از دارایی‌ها، تهدیدات و آسیب‌پذیری‌ها در شهر تهران، تاکید کرد:  دستیابی به چنین ارزیابی منوط به تکمیل مطالعات پدافند غیرعامل شهر تهران است که با توجه به پیشرفت ۸۰ درصدی مطالعات آن باید در اسرع وقت تکمیل شده و به سرانجام برسد.
جلالی با اشاره به لزوم تهیه طرح واکنش اضطرای برای شهر تهران، خاطرنشان کرد: امروزه همه کلانشهرها به ویژه در کشورهای توسعه‌یافته در برابر بحران‌ها و مخاطرات احتمالی از طرح‌های انتقال جمعیت برخوردارهستند که نمونه آنها را بارها در تخلیه شهرهای آمریکا در مواقع وقوع طوفان‌ها دیده‌ایم. بنابراین کلانشهر تهران نیز باید شرایط اسکان اضطراری حداقل سه میلیون نفر از جمعیت خود را در شعاع ۶۰ کیلومتری فراهم کند که در این میان استفاده دو منظوره از فضاهای باز شهری در پارکها و بوستانها، یک راهبرد اساسی است.
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت حفاظت از تاسیسات زیرسطحی و کانال‌های مشترک انرژی در شهرها تصریح کرد:  اقدامات انجام شده در شهرهای مشهد، اصفهان و همچنین برخی بزرگراه‌های تهران، نمونه‌های خوب و موفقی در زمینه حفاظت از این زیرساخت‌ها است که باید توسعه آن در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به توسعه هوشمندسازی شهرها در جهان و حرکت به سمت شهرهای هوشمند، خاطرنشان کرد: به مدد فناوری، شهرهای هوشمند به افزایش رفاه و کیفیت زندگی کمک شایانی توجهی خواهند داشت ولی باید در کنار فرصت‌ها به تهدیدات آن نیز اشراف داشت بنابراین تهدیدات سایبری و خطر نفوذ و اشراف بخشی از موارد است که باید به آن توجه جدی داشت.
جلالی ادامه داد: با توجه به توسعه و گسترش مجتمع‌های بزرگ مقیاس تجاری، مسکونی و اداری در شهر تهران، تهیه طرح پاسخ به حوادث در ابتدای طراحی تا بهره‌برداری از آنها باید در دستور کار قرار گیرد.  
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین با اشاره به ظهور و بروز تهدیدات نوین (CBRNE) در شهرها بر اهمیت آمادگی و تجهیز مدیریت شهری برای مقابله با چنین حوادث و بحران‌هایی تاکید کرد و افزود: در این زمینه، تجهیزات مقابله با حوادث زیستی، شیمیایی و پرتویی در اختیار ۵ ایستگاه آتش‌نشانی در تهران قرار گرفته است که امیدواریم این روند، تا دستیابی به سطح قابل قبول تعداد ایستگاه‌های مجهز ادامه یابد.
وی با تاکید بر اهمیت وجود فرمانده واحد شهری در بحث دفاع غیرنظامی در شهرها، متذکر شد: باید برای اداره یک حادثه در یک شهر، از جایگاهی قوی‌تر از مدیریت استفاده کنیم که همان فرماندهی است. از همین رو ما در سند پدافند شهری، فرمانده واحد را برای مقابله با حوادث و تهدیدات در نظر گرفته‌ایم و زیرساخت‌های حیاتی شهری نیز باید از یک مرکز واحد کنترل و فرماندهی شوند.
جلالی ادامه داد: تحقق این امر نیازمند تفویض اختیار به شهردار تهران از سوی وزیر کشور است که امیدواریم این امر در دستور کار ویژه شهردار تهران قرار گرفته و در هیئت دولت مطرح و حصول نتیجه منجر شود.
علیرضا زاکانی شهردار تهران هم در این دیدار به تشریح اقدامات شهرداری تهران برای استفاده دو منظوره از بوستان‌های شهری و اراضی جنگلی حریم تهران پرداخت و گفت: توجه ویژه به سازمان فناوری اطلاعات شهر تهران و یکپارچه سازی آن در شهرداری را در دستور کار قرار داده‌ایم.
توانمندسازی مردم به ویژه در مراکز مسکونی، تجاری به ویژه در مناطق آسیب پذیر از جمله دیگر تاکیدات شهردار تهران در این جلسه بود.


منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی