تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

آمار فوتی‌‌ها در میان واکسن‌زده‌ها مخفی است/ مشکل واکسن است یا خاموشی‌های اخیر؟

با وجود تسریع واکسیناسیون کرونا و افزایش افرادی که هر دو دوز واکسن‌ را دریافت کرده‌اند، با این حال همچنان مرگ و میر در میان واکسن‌زاده‌ها نیز وجود دارد اگرچه آماری در این رابطه منتشر نشده است.

کد خبر: ۱۱۰۷۳۷
۱۴:۴۱ - ۱۴ مهر ۱۴۰۰

 

آمار فوتی‌‌ها در میان واکسن‌زده‌ها مخفی است/ مشکل واکسن است یا خاموشی‌های اخیر؟

دیدارنیوز: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، حدود ۵۶ میلیون دوز واکسن کرونا توسط مردم دریافت شده است، در این میان حدود ۱۷ میلیون نفر هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده و یا در در روز‌های آینده آن را دریافت خواهند کرد.

مرگ سالمندان واکسن زده
به گزارش جامعه ۲۴، تزریق هر دو دوز واکسیناسیون در حالیست که همچنان برخی از افراد به ویژه در میان سالمندان علی‌رغم دریافت هر دو دوز واکسن به بیماری کرونا، مبتلا و جان خود را از دست می‌دهند. چنانکه در روز‌های گذشته شاهد فوت سیامک اطلسی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر بودیم و در حال حاضر نیز عزت‌الله مهرآوران دیگر بازیگر پیشکسوت سینما به دلیل درگیری ریه در آی‌سی‌یو یکی از بیمارستان‌ها بستری است.

آماری از تعداد متوفی‌ها پس از تزریق هر دو دوز واکسن کرونا در میان سالمندان ایرانی در دست نیست. اگرچه چندی قبل مرکز آمار و اطلاعات وزارت بهداشت میزان فوتی‌های پس از واکسیناسیون را اعلام کرد، اما این آمار از سوی اپیدمیولوژیست‌ها زیر سوال رفت.

مرگ واکسن‌زده‌ها بالاتر از استاندارد جهانی
به گزارش جامعه ۲۴، این آمار که در مرداد ماه منتشر شده بود اعلام می‌کرد که نرخ فوت افرادی که بیش از دو هفته از نوبت دوم واکسن آن‌ها گذشته است ۷۵۳ نفر در هر یک میلیون نفر بوده است. شاخص اعلام شده در برخی کشور‌ها کمتر از ۱۰ نفر در هر یک میلیون نفر جمعیت است. اگرچه در این آمار، سن و سال مبتلایان پس از واکسیناسیون و یا افراد متوفی اعلام نشده بود با این حال رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ این آمار را دچار خطای روش شناختی دانسته و برخی دیگر نیز انتشار گزارش را در آن مقطع زمانی تلاشی برای سفید کردن تیم سعید نمکی برای عدم تلاش در راستای واردات واکسن ارزیابی کردند. با این حال آنچه مسلم بود این است که تعدادی از افراد پس از دریافت هر دو دوز واکسن کرونا فوت کرده‌اند حال این آمار به چه صورت است و در چه سن و جنسی رخ داده کسی نمی‌داند جز مسئولان نظام سلامت!

آمار فوت شده‌های واکسن نزده
اگرچه آمار فوتی‌هایی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند اعلام نشده است، اما در مقابل آمار فوتی واکسن نزده‌ها وجود دارد و مسئولان نظام سلامت هر از گاهی آن را اعلام می‌کنند. به عنوان مثال چندی قبل معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد ۷۵ درصد از فوتی‌های پیک پنجم کرونا از میان ۱۲ درصد افرادی بودند که واکسن نزده بودند. این در حالیست که هیچ‌گاه اعلام نشد چند درصد فوتی‌ها از میان واکسن‌زده‌ها بودند.

با این حال بسیاری بر این اعتقاد هستند که حتی واکسن‌زده‌ها نیز ممکن است فوت کنند، همانگونه که آمار اعلام شده وزارت بهداشت چنین چیزی را اعلام کرد. محمدمهدی زمانی، متخصص اورژانس در این رابطه به ایسنا گفته است شاید قطعی‌های برق و خاموش شدن یخچال‌ها اثربخشی واکسن را کم کرده و یا منظم نبودن فواصل واکسن‌ها اثربخشی را کم کرده که البته احتمال این مورد کم است، چون در تحقیقات اخیر مشخص شده حتی اگر فاصله بین دو دوز تزریق کمی بیشتر شود، اثر دوز اول از بین نمی‌رود و یا دلایل دیگری مثل تزریق واکسن‌های تقلبی و پولی از مراکز غیررسمی هم شاید باعث این آمار بالا در افراد واکسینه با واکسن تقلبی شده باشد.

واکسن روئین تن نمی‌کند
با این حال تمامی پزشکان و متخصصان بر این امر تأکید دارند که واکسن بدن را روئین تن نمی‌کند بلکه از شدت بیماری و میزان مرگ و میر می‌کاهد، یعنی اینکه این افراد نیز ممکن است فوت کنند، اما مرگ و میر در میان واکسن‌زده‌ها به مراتب کمتر از واکسن نزده‌ها است.

مرگ و میر هم در میان واکسن‌زده‌ها وجود دارد
علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه به جامعه ۲۴، گفت: کسی که حتی با واکسن ایمن هم شده باشد، ممکن است ناقل ویروس باشد، یعنی به بیماری اعم از بدون علامت، با علامت، خفیف، متوسط و شدید مبتلا شوند، اما این ابتلا در افراد واکسینه بسیار کمتر از افرادی غیر واکسینه است. میزان مرگ و میر افرادی که واکسینه شده‌اند نیز بسیار کمتر از افرادی است که واکسن تزریق نکرده‌اند.

از سوی دیگر بر اساس آنچه علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته است، در سال گذشته ۸۰ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از کرونا در میان سالمندان بوده است. همچنین در حال حاضر نیز ۷۰ درصد مرگ و میر‌ها در میان سالمندانی است که واکسینه نشده‌اند. با این حال همچنان آمار‌های مرگ و میر در میان واکسن‌زده‌ها مخفی بوده و آنچه هم اعلام شد زیر سوال است.

منبع: جامعه 24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی