تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
راز سر به مهر ظریف (۳)

درگیری لفظی ظریف با همتای فرانسوی بر سر توافق پاریس!

سومین شماره «راز سر به مهر ظریف» به یک درگیری لفظی بین ظریف و مذاکره کننده ارشد فرانسوی در مذاکرات سال ۱۳۸۴ پرداخته شده است.

کد خبر: ۱۱۰۶۶۴
۲۱:۵۵ - ۱۳ مهر ۱۴۰۰

درگیری لفظی ظریف

دیدارنیوز - بابک مجیدی: در سومین شماره ستون «راز سر به مهر ظریف» هم چنان روند مذاکرات ظریف با اروپایی‌ها آن هم سال‌ها قبل از انعقاد برجام را پی می‌گیریم. در دورانی که هنوز پرونده هسته‌ای ایران در مراحل نخستین بود.

پس از آنکه بسته پیشنهادی از طرف دولت ایران در تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۱۳۸۴ به تایید نهایی رسید، دکتر ظریف در راه رفتن به پاریس در اول فروردین ۱۳۸۴، در حاشیه جلسه یک گروه مطالعاتی با آقای پلو معاون پیشین مدیرکل آژانس انرژی اتمی دیدار کرد که در آن دیدار، پیشنهاد تشکیل یک کنسرسیوم برای غنی سازی اورانیوم در داخل ایران به دکتر ظریف ارائه کرد، اما با مخالفت دکتر روحانی دبیرکل شورای عالی امنیت ملی با دلیل بر اینکه در اواخر اسفند ماه بر روی بسته پیشنهادی به نتیجه نهایی رسیده بودند این پیشنهاد عملی نشد.

دکتر ظریف با همان بسته پیشنهادی تایید شده در تهران، پیش از رسیدن به پاریس برای دیدار با سران سه کشور اروپایی، با پیشنهاد مهندس آقازاده رئیس وقت سازمان انرژی اتمی، در بسته پیشنهادی که با نام «طرح جامع تضمین‌های عینی، تضمین‌های قطعی و تعهدات قطعی» مشهور شده بود، اصلاحیه‌ای با موافقت دکتر روحانی ایجاد شد.

دکتر ظریف که در آن جلسه مسئول مذاکره کننده با سه کشور اروپایی بود، بسته پیشنهادی خود را که با سه نگاه ۱. تصویر دراز مدت از روابط ایران و اروپا، ۲. کوشش برای بازکردن فصلی تازه برای برقراری روابط و ۳. ایجاد روابط در هم تنیده برای برقراری روابط مفید با سه کشور اروپایی بود، مطرح کرد.

دکتر ظریف، اما بعد از ۹۰ روز مذاکره فشرده با سه کشور اروپایی در برداشت شخصی خود اعلام  طرف اروپایی توان و اراده سیاسی برای برقراری ارتباط ندارند، اعضای اروپایی شرکت کننده در مذاکرات از صحبت‌های وزرای خود درباره روابطی که در نظر دارند فاصله جدی با هم دارند و حتی حاضر نیستند وارد گفتگوی جدی شوند چه برسد به اینکه بتوانند تضمین‌های محکمی در قبال تعهدات قطعی خود بدهند.

پس از صحبت‌های دکتر ظریف: «در واکنش به اظهارات مذاکره کننده ارشد ایران در دولت آقای  خاتمی، اروپایی‌ها یکی پس از دیگری به پیشرفت‌های حاصل و ضرورت ادامه کار کمیته‌ها توجه نشان دادند. در میان آنها، اما نماینده فرانسه در قسمتی از صحبت‌های خود عبارت سخیفی را بر زبان آورد که «ما تلاش می‌کنیم وضع ایران را در دنیا عادی کنیم». بیان وی با واکنش تند دکتر ظریف مواجه شد. «شما نخست وضع خودتان را در خاورمیانه درست کنید  بعد نگران وضع ایران در دنیا باشید». تاثیر رد و بدل شدن این دو جمله به تنش کلامی در جلسه مذاکراتی دامن زد، گفتگو متوقف شد و جلسه نخست مذاکرات به پایان پذیرفت.»

در پایان دکتر ظریف در خارج از جلسه به سه کشور اروپایی اعلام کرد اگر قرار است بر روند کار کمیته‌ها اصرار وجود داشته باشد مذاکرات متوقف و قرارداد پاریس لغو خواهد شد. تمام کوشش ما برای احیای مذاکرات به این دلیل است که ایران به علت رفتار اروپایی‌ها کاملا این روند را مرده می‌پندارد.

منبع: کتاب راز سر به مهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی