تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

حاشیه تازه استقلال و پرسپولیس: اسپانسر مشترک!

دو تیم پایتخت همواره همنشین حاشیه‌ها بوده‌اند و وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی این دو باشگاه خود حاشیه‌ساز است. اجبار به استفاده از اسپانسر مشترک در این روزها نیز مصداق حاشیه‌سازی است.

کد خبر: ۱۱۰۴۶۸
۰۶:۰۷ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰

اسپانسر مشترک و حواشی بی‌پایان استقلال و پرسپولیس

 

دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: قهرمانی پرسپولیس در ۵ دوره گذشته لیگ برتر با اعتراض تیم‌های دیگر بالاخص رقیب سنتی‌شان روبه‌رو شد. آن‌ها مدعی بودند حمایت وزیر پیشین ورزش عاملی بر قهرمانی‌های پیاپی پرسپولیس بوده است.

سال‌هاست وزارت ورزش برای دوری از این دست حواشی بحث خصوصی سازی دو باشگاه پرطرفدار را مطرح ساخته، اتفاقی که تا به امروز به سرانجام نرسیده و بسیار دور از ذهن است که رنگ واقعیت به خود بگیرد. آنچه تا امروز دیده‌ایم تنها وعده‌های پوچ و توخالی بوده و خصوصی سازی دو تیم پایتخت از دولتی به دولت دیگر احاله می‌شود و این داستان بی سرانجام همچنان ادامه دارد و ظاهرا قرار است در بر همین پاشنه بچرخد.

جدای از اینکه اداره دو تیم زیر نظر وزارت ورزش و جوانان حاشیه‌هایی به همراه داشته، اسپانسر مشترک نیز حواشی پیرامون آنها را دو چندان کرده است. تجربه گذشته نیز بر چنین اشتباهی صحه می‌گذارد. موارد ذیل به تبیین موضوع مورد نظر می‌تواند کمک کند.

۱. قبلا یکی از اپراتور‌های تلفن همراه، اسپانسر مشترک دو تیم پایتخت بود. روز‌های قبل از دربی شایعه‌ای در شهر پیچید که اسپانسر خواستار برد استقلال در دربی پایتخت شده است. استدلال نیز این بود که پرسپولیس در این سال‌ها موفقیت‌های زیادی کسب کرده است و برد و باخت این تیم تأثیری در حمایت طرفداران ندارد، ولی باخت استقلال درآمد اسپانسر و به تبع آن دریافتی استقلال را کاهش خواهد داد. اتفاقا در آن دربی استقلال پیروز شهرآورد بود. البته هیچ گاه سند و مدرکی بابت تبانی احتمالی منتشر نشد و هیچگاه این ادعا به اثبات نرسید، ولی به هر حال وجود اسپانسر مشترک حاشیه‌های خود را به همراه داشت و چه بسا هیچ‌گاه چنین بحثی نیز در میان نبوده است اما وجود اسپانسر مشترک بدان دامن زد.

۲. در این سال‌ها درآمد و هزینه این دو تیم هیچگاه روشن و شفاف نبوده است. عدم شفافیت باعث شده طرفداران دو تیم نسبت به هزینه‌هایی که تیم رقیب انجام می‌دهد حساس باشند و بعضا موضع منفی و خصمانه می‌گیرند. کافی است سری به فضای مجازی بزنیم؛ طرفداران دو تیم گمان می‌کنند اسپانسر مشترک حق تیم مورد علاقه‌شان را پایمال می‌کند و از گلوی آنها می‌زند و به تیم رقیب می‌دهد. هر کدام در فضای طرفداری مدعی هستند تیم رقیب بازیکنان بیشتر و گران قیمت‌تری می‌خرد و هزینه‌های آن را از سبد تیم دیگر پرداخت می‌کند.

۳. بسیاری از شرکت‌ها گمان می‌کنند اگر اسپانسر یکی از این دو تیم بشوند بخشی از بازار را از دست می‌دهند و از این‌رو ترجیح می‌دهند اگر قرار است وارد این حوزه شوند و از تیم‌های ورزشی حمایت مالی کنند، هر دو تیم را به طور همزمان در اختیار بگیرند تا بدین صورت بتوانند کل بازار را قبضه کنند. و بدین طریق از قهر طرفداران آبی یا قرمز جلوگیری شود. در حالی که به نظر می‌رسد این تفکر از اساس اشتباه است. اگر محصولات و یا خدمات ارائه شده کیفیت مطلوب و قابل قبولی داشته باشد مشتری خود را هم خواهد داشت و فارغ از طرفداری‌های رنگی، افراد از آن محصولات و یا خدمات استفاده می‌کنند. از این‌رو الزامی نیست که شرکتی از هر دو تیم به صورت همزمان حمایت کند.

۴. پرسپولیس تهران که چندی پیش قراردادش را با حامی مالی خود اقاله کرده، در فکر انعقاد قرارداد با اسپانسر دیگری است. اخبار حکایت از این داشت که جعفر سمیعی مدیرعامل پیشین پرسپولیس با اسپانسری به توافق رسیده که مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به پرسپولیس پرداخت کند، اما به ناگاه مدیرعامل پرسپولیس استعفا داد و باشگاه را ترک کرد. از آن پس دیگر خبری از اسپانسر ۳۰۰ میلیاردی پرسپولیس نشد و مجید صدری خبر از مزایده‌ای داد که از دل آن اسپانسر پرسپولیس مشخص شود.

۵. طبق اخباری که منتشر شد سردار آجرلو از وزیر وزرش و جوانان درخواست کرده دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اسپانسر مشترک داشته باشند. این خبر با واکنش شدید طرفداران پرسپولیس مواجه شد. مجید صدری سرپرست باشگاه پرسپولیس در توئیتی نوشت: «هواداران عزیز پرسپولیس، وقتی ما در تدارک برگزاری مزایده برای انتخاب کارگزار جدید هستیم، چه دلیلی دارد که اسپانسر مشترک با باشگاه دیگر را بپذیریم. لطفا این شایعات را باور نکنید و اخبار صحیح را از ارگان‌های رسمی باشگاه بخوانید.»

مجید صدری که به شدت با اسپانسر مشترک مخالفت کرده بود؛ پس از جلسه مشترک با مدیرعامل استقلال و وزیر ورزش تغییر موضع داد و گفت: «در جلسه مشترکی که با وزیر ورزش و مسئولان باشگاه استقلال داشتیم، قرار شد یک‌سری راهکار‌های اقتصادی که می‌تواند برای هر دو باشگاه در سطح ملی درآمدزا باشد، بین ما و باشگاه استقلال برنامه‌ریزی شود.... برخی می‌گویند قرار است از اسپانسر مشترک استفاده شود که باید بگویم این طور نیست. ما فقط در برخی برنامه‌های اقتصادی می‌توانیم یکسری فعالیت‌ها را پیش ببریم.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر، امور مربوط به مزایده در حال برگزاری است و امکان دارد در این مزایده شرکتی برنده شود که اسپانسرینگ باشگاه دیگری را برعهده دارد. در این خصوص هیچ منع قانونی نداریم که یک کارگزار نتواند از دو باشگاه حمایت مالی کند.»

۶. در حال حاضر طرفداران تیم قرمز پایتخت به شدت مخالف اسپانسر مشترک هستند و معتقدند اسپانسر مشترک اجحاف در حق باشگاه محبوب‌شان است. مسئولان امر مطمئن باشند این اتفاق در طول فصل همواره با اعتراض طرفداران پرسپولیس روبه‌رو می‌شود؛ و چنانچه پرسپولیس نتایج درخشانی در لیگ بگیرد و یا موفق شود دربی را پیروز شود، وجود ریاست همزمان وزیر ورزش و اسپانسر مشترک اعتراض طرفداران آبی پایتخت را نیز به دنبال خواهد داشت.

به هر علتی ظاهرا امکان خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال فراهم نیست و ریاست همزمان وزیر ورزش بر این دو باشگاه به اندازه کافی حاشیه به همراه خواهد داشت؛ عقل سلیم حکم می‌کند مسئولان وزارت ورزش با دست خود بر حاشیه‌های بی‌پایان این دو باشگاه نیفزایند. وجود اسپانسر مشترک حساسیت‌ها را افزایش خواهد داد و وضع را از آنچه هست بحرانی‌تر خواهد کرد. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی