تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

درمان نابینایی ناشی از سکته مغزی با ژن‌درمانی جدید

یکی از عوارض سکته مغزی از دست دادن بینایی است. اکنون محققان با کمک یک روش ژن‌درمانی جدید موفق به بازگرداندن حس بینایی شده‌اند.

کد خبر: ۱۱۰۴۶۱
۱۶:۵۹ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰

نابینایی ناشی از سکته مغزی و ژن درمانی

دیدارنیوز ـ به نقل از یورک الرت، سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که یکی از عروق مغز بسته شده و در پی آن خون‌رسانی به بافت‌های طبیعی مختل شود و در نتیجه آن این بافت‌ها از بین بروند. با توجه به موقعیت شریان‌های اصلی مغز، بیشتر سکته‌های مغزی بر عملکرد حرکتی افراد اثر می‌گذارند. با این حال برخی از سکته‌ها نیز منجر به اختلال در بینایی شده و باعث از بین رفتن بینایی فرد یا ضعیف شدن آن می‌شوند.

گروهی از محققان به رهبری "الکساندر چوبیکین"، استادیار دانشگاه علوم زیستی در کالج علوم با همکاری گروهی به رهبری "گونگ چن"از دانشگاه "جین‌جان"در چین راهی برای تبدیل سلول‌های گلیال مغز به عصب با کمک ژن‌درمانی یافته‌اند که می‌تواند بینایی فرد را بازگرداند و امیدی برای بازگرداندن عملکرد حرکتی افراد نیز باشد.

عصب‌ها قادر به بازسازی خود نیستند. با این حال برخی اوقات مغز قادر به تغییر مسیر عصبی خود است که این موضوع به بهبود عملکرد بینایی پس از سکته مغزی کمک می‌کند، اما چنین فرآیندی به کندی پیش رفته، کارآمد نیست و در برخی بیماران هرگز رخ نمی‌دهد.

استفاده از درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی نیز به دلیل واکنش سیستم ایمنی به سلول‌های پیوندی جدید دشوار است. این ژن‌درمانی جدید که بر روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی شده بسیار کارآمدتر و امیدوار کننده‌تر است.

"چوبیکین" می‌گوید: ما سلول‌های گلیال را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که تبدیل به عصب شوند و از آن‌جا که از سلول‌های جدید استفاده نمی‌کنیم این سلول‌ها توسط سیستم ایمنی پس زده نمی‌شوند. این روش از درمان مبتنی بر سلول‌های بنیادی آسان‌تر است و آسیب کمتری به مغز وارد می‌کند. ما به مغز کمک می‌کنیم تا خودش را درمان کند. ما شاهد ارتباط میان عصب‌های قدیمی و عصب‌های جدید و بازگشت بینایی موش‌ها بودیم.

تحقیقات "چوبیکین" اهمیت زیادی دارد، زیرا اندازه‌گیری دقیق عملکرد بینایی نسبت به عملکرد حرکتی آسان‌تر است و با استفاده از روش‌هایی از جمله تصویربرداری نوری می‌توان روند بهبود بینایی در موش‌های زنده را در چندین هفته مورد بررسی قرار داد.

بهبود این روش و درک آن می‌تواند به یافتن راهی مشابه برای بازسازی عملکرد حرکتی کمک کند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: سلامتی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی