تیتر امروز

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...

کرونا ادامه دارد؛ واکسیناسیون کودکان، سوغات بیماری و دز سوم واکسن!

کرونا هنوز ادامه دارد و بر خلاف حس و حال خیلی از ما هنوز روزانه صدها قربانی می‌گیرد. بلاتکلیفی واکسیناسیون کودکان، تست مثبت برخی زائرین اربعین و البته مسئله تزریق دز سوم واکسن ماجراهای جدید کرونایی هستند.

کد خبر: ۱۱۰۴۵۸
۱۲:۳۹ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰

دز سوم واکسن + ابتلای زائران + واکسیناسیون کودکان

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: سخت‌ترین روز‌هایی کرونایی مربوط به همین دو ماه اخیر می‌شود، زمانی که آمار فوت شدگان ناشی از کرونا به بالای ۷۰۰ نفر در روز رسید و در همین کشاکش واردات واکسن کند بود و آمار مبتلایان به طرز عجیبی سیر صعودی داشت و حالا با گذشت چند ماه شرایط تغییر کرده آمار فوتی‌ها با اینکه همچنان سه رقمی است، اما به زیر ۳۰۰ نفر رسیده و با سرعت گرفتن میلیونی واردات به نظر می‌رسد همه چیز رو به بهبود است، اما اگر همه چیز به همین منوال پیش می‌رود.

تست‌ها مثبت شدند یا منفی؟

صحبت در مورد باز بودن مرز‌های ایران و عراق از چند روز قبل از اربعین خبرساز شد تا اینکه هر دو دولت تصمیم گرفتند که رفت و آمد زائران از ایران به کشور عراق فقط از مرز‌های هوایی با داشتن کارت واکسیناسیون و تست پی سی آر انجام شود.

البته قرار شد که برای این رفت و آمد‌ها محدودیتی قائل شوند و در نهایت به عدد ۶۰ هزار زائر رسیدند هر چند که طبق آخرین آمار منتشره تعداد زائران ایرانی بیش از تعداد تعیین شده بود، اما موضوعی که این روز‌ها محل مناقشه است ابتلای برخی از افرادی است که در ایام اربعین به کربلا سفر کردند و حالا با کرونا به کشور برگشتند.

حرف و حدیث‌های زیادی درباره این موضوع مطرح شد یک روز استاندار کرمان گفت که اکثر کسانی که از عراق برگشتند تست کرونایشان مثبت است، اما در کمتر از ۲۴ ساعت مسیر صحبت‌ها تغییر کرد و اعلام شد که تعداد کمی از افراد کرونا گرفتند و جای نگرانی نیست و ...

نکته قابل تامل در این ماجرا این است که وقتی آمار مبتلایان و فوت شدگان سیر نزولی پیدا کرده و روند واکسیناسیون هم به شرایط ایده الی رسیده این بحران‌ها می‌تواند زمینه ساز اوج گیری دوباره کرونا برای حداقل یک ماه باشد و طبیعی است که مردم دوباره نگران سلامتی خود و خانواده شان باشد با توجه به اینکه واکسن به معنای پیشگیری مطلق نیست و افرادی هم که دو دز واکسن کرونا دریافت کردند هم به کرونا مبتلا شدند چه بسا افرادی که علیرغم دریافت واکسن هم مبتلا و هم فوت شدند.


بیشتر بخوانید: ۵۰ میلیون دز واکسن نرسید؛ آقای مخبر «برکت» کجاست؟


بلاتکلیفی واکسیناسیون کودکان

وقتی سیل واردات واکسن به ایران سرازیر شد، انتظار از دولت برای واکسینه کردن جوانان و نوجوانان هم قوت گرفت و دولت تنها کاری که در قدم اول برای پاسخ به این خواسته برداشت واردات محموله خاص برای رده سنی زیر ۱۸ سال بود، اما بعد صحبت‌ها سر این شد که این واکسن‌ها برای کودکان هم مناسب است؟ در نخستین اظهار نظر‌ها بهرام عین الهی وزیر بهداشت اعلام کرد که در آینده نزدیک واردات واکسن کودکان انجام می‌شود و خیلی‌ها که تصور می‌کردند که این آینده نزدیک مرتبط با واکسن‌های وارداتی است و همه منتظر بودند تا وزارت بهداشت اعلام کند که افراد واجد شرایط در سایت ثبت نام کنند و اظهار نظر‌های مختلف درباره فواید و مضرات واکسن سبب شد تا حساسیت‌ها روی این موضوع بیشتر شود تا اینکه خبر رسید که ابراهیم رئیسی مجوز واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال را صادر نکرده و گفته این کار باید با بررسی‌های پزشکی بیشتر انجام شود و چند ساعت بعد عین الهی هم مهر تائیدی بر حرف رئیس جمهوری زد و گفت: تا اعلام بررسی نتایج واکسن‌ها برای کودکان زیر ۱۲ سال واکسینه نمی‌شوند.

هر چند صحبت‌های عین الهی به منزله پایان دادن به حرف و حدیث‌های این چند وقت بود، اما مردم همچنان نگران سلامتی فرزندانشان هستند مخصوصا وقتی حرف از مدرسه رفتن در آبان و آذر شد و هنوز هم مشخص نیست که این فرایند به کجا ختم می‌شود و آیا واکسن‌های تولیدی ایرانی که در روز‌های آغاز کرونا به میدان رقابت جدی برای تولیدکنندگان بدل شده بود حالا دردی از مردم دوا خواهد کرد یا مردم همچنان باید منتظر واکسن‌های خارجی باشند.


بیشتر بخوانید: برگی از تاریخ تعلل در واردات واکسن؛ جدال وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی!


۸۰ میلیون دز واکسن وارداتی

پس از رکودی که در ۴ ماه آغاز سال ۱۴۰۰ در مورد واردات واکسن وجود داشت، سرعت گرفتن وارادت در مدت زمان کوتاهی سبب شد شرایط به طور کلی تغییر کند و حالا علاوه بر اینکه همه چیز به نفع ابراهیم رییسی و دولت سیزدهم تمام شد، این شائبه هم به وجود بیاید که خوب به پایان کرونا سلام خواهیم کرد و بزودی این ویروس سوغات سرزمین اژد‌های سرخ بساطش را جمع خواهد کرد و ایران و جهان از شر کووید ۱۹ خلاص می‌شود.

افقی که دولت ابراهیم رئیسی برای پایان دادن به کرونا متصور شدند به نظر نزدیک است، اما همگان می‌دانند که در خوشبینانه‌ترین حالت اگر کار واکسیناسیون ۸۰ میلیون ایرانی تا بهمن ماه ۱۴۰۰ با موفقیت به پایان برسد تازه راه دیگری آغاز می‌شود؛ دز سوم واکسن، دزی که در برخی از کشور‌ها انجام و به پایان رسید.

اما برای اینکه دقیق‌تر بدانید این ۸۰ میلیون واکسن از چه تاریخی و از کجا و با چه برندی وارد ایران شده بهتر است نگاهی به آمار گمرک داشته باشید؛ آخرین گزارشی که معاون فنی گمرک ایران از وضعیت واردات واکسن اعلام کرده است، نشان می‌دهد که تاکنون، ۷۹ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۶۶۰ دز واکسن در ۶۰ مرحله وارد ایران شده که در فاصله مرداد تا هشتم مهرماه ۸۳ درصد واکسن‌ها وارد کشور شده است که این آمار برای شهریور و مهر به ۶۶ درصد می‌رسد.

همچنین هشت درصد در تیرماه، یک درصد خرداد، پنج درصد اردیبهشت، دو درصد فروردین سال جاری وارد شده و در سال گذشته نیز یک درصد در اسفند و کمتر از یک درصد نیز در بهمن ماه بوده است.

اما اینکه از این بیش از ۷۹.۳ میلیون دز کدام واکسن و به چه تعداد وارد ایران شده است، بررسی جزئیات این واردات از این حکایت دارد که بیشترین میزان مربوط به سینوفارم از چین با ۶۹ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز در ۳۶ مرحله است.

همچنین از چین یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دوز واکسن آسترازنکا (کووکس) به ایران وارد شده است. در سایر واردات صورت گرفته، از روسیه تاکنون ۱۵ محموله وارد شده که یک میلیون و ۳۷۰ هزار دز اسپوتنیک و ۹۶۳ هزار دز آسترازنکا بوده است.از ژاپن نیز دو میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز در سه محموله آسترازنکا و از کره جنوبی یک محموله ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دزی (کووکس) وارد کشور شده است. از ایتالیا نیز یک میلیون و ۴۵۲ هزار دُز (کووکس) و از اتریش ۶۵۰هزار دُز آسترازنکا به ایران وارد شده است. هند هم فقط یک محموله ۱۲۵ هزار دزی واکسن بهارات به ایران ارسال داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی