تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

سازه‌های بی‌هویت، بلای جان شهر آجری

مریم سخاوت، کارشناس ارشد معماری از ساخت و ساز‌های جدید و بی‌هویت در شهر دزفول انتقاد کرد و آن‌ها را بلای جان این شهر آجری دانست.

کد خبر: ۱۱۰۳۲۵
۱۶:۲۴ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰

سازه هیا نمای یونانی در دزفول

دیدارنیوز ـ مریم سخاوت، کارشناس ارشد معماری و عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول- دزپارس در ادامه افزود: ساخت و ساز‌های امروز هر چقدر که از هویت بومی و فرهنگی خود فاصله بگیرند موجب کاهش احساس آرامش انسان می‌شوند؛ این امر در شهر تاریخی و با هویتی مانند دزفول نمود بیشتری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در گذشته هر خانه‌ای مبتنی بر ویژگی‌های بستر طبیعی، فرهنگی و تاریخی خود و متناسب با ویژگی‌ها و نیازمندی‌های معنوی و مادی انسانی و سرشار از مولفه‌های هویت بخش و خاطره انگیز بود که این ویژگی‌ها موجب افزایش کیفیت محیط، تعالی و تکامل انسان و در نتیجه ایجاد احساس آرامش به ساکنان و بهره برداران آن می‌شد.

این کارشناس ارشد معماری توجه به مولفه‌های هویت بخش در معماری و شهرسازی را عامل ایجاد احساس آرامش و آسایش برای کاربران محیط و داشتن شهر‌هایی بهتر و سالم‌تر برای زندگی دانست و گفت: شهر دزفول هزاران سال تجربه ساخت بنا‌های آجری دارد و وارث تمدن‌های آشور، سومر، عیلام، هخامنشیان و ساسانیان است که نمونه آن برج‌ها، زیگورات‌ها و کاخ‌هایی است که هر یک فاصله نزدیکی با شهر دزفول دارند.

وی ادامه داد: معماران سنتی این بوم در گذشته توانسته‌اند از تمام ظرفیت‌های تک عنصر آجر استفاده کرده و انواع نقش‌ها و تزئینات زیبا را در بنا‌ها و کاربری‌های مختلف و از جمله خانه‌های سنتی و بومی متناسب با شرایط آب و هوایی و فرهنگی منطقه خلق کنند.

سخاوت گفت: استفاده از آجر و دیگر عناصر محلی علاوه بر مقرون به صرفه بودن، مناسب‌ترین عایق حرارتی در مقابل گرما و بهترین واحد برای ایجاد نقوش زیبا است؛ این آجرکاری‌های کم نظیر و ریزه کاری‌های بسیار زیبا بوسیله عقب و جلورفتگی در سطح نما علاوه بر زیبایی، دلیل اقلیمی نیز داشته و موجب ایجاد سایه بر سطح نما و در نتیجه خنک شدن سطح دیوار‌ها شده است.

این عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول- دزپارس گفت: این پیشنیه غنی در بکارگیری آجر در معماری، دزفول را به شهر آجر معروف کرده، ولی امروزه در نماسازی خانه‌های دزفول به وفور از مصالحی همچون سنگ و سرامیک و دیگر مصالح استفاده می‌شود که علاوه بر نازیبایی و نداشتن قرابت فرهنگی و بومی، دارای ظرفیت حرارتی بسیار پایینی بوده و موجب جذب و بازتاب بیشتر نور و حرارت خورشید و در نتیجه عدم آسایش اقلیمی و استفادۀ روزافزون از منابع انرژی شده است.

وی افزود: از طرف دیگر، طبق ضوابط و شاخص‌های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ در راستای بازیابی هویت شهرسازی و معماری اسلامی– ایرانی، استفاده از مصالح بومی در ساخت و ساز‌ها الزامی و بکارگیری فناوری‌های نوین صرفا در جهت استاندارد کردن، افزایش کیفیت و تنوع مصالح بومی باشد و مانع هماهنگی طرح معماری بنا‌ها با زمینه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی نشود.

سخاوت بر لزوم حفظ و اشاعه هنر‌های سنتی مرتبط با شهرسازی و معماری نظیر گره چینی و آجرکاری همراه با ایجاد زمینه‌هایی برای کاربرد آن‌ها تأکید کرد و گفت: برای دستیابی به این اهداف در هر منطقه و اقلیم ایران ساخت مسکن باید با توجه به شرایط فرهنگی، اقلیمی و بومی آن منطقه طراحی و اجرا شود که در اینجا آشنایی و افزایش دانش و مهارت طراحان و مجریان مسکن در زمینه معماری و مصالح بومی، هنر‌های سنتی، روش‌ها و تکنیک‌های اجرایی آن‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

وی برای آشنایی و تربیت معماران، طراحان و مجریان با معماری سنتی دزفول تأسیس مراکز آموزشی مهارت آموزی و برگزاری دوره‌های تخصصی در زمینه‌های معماری سنتی دزفول، اجزا و عناصر خانه‌های دزفول، مصالح بومی، تزئینات معماری بومی و تکنیک‌های اجرایی آن را پیشنهاد داد.

شهر دزفول حدود ۲۴۴ هکتار بافت قدیم و آجری در دل خود دارد که متاسفانه برخی ساخت و ساز‌های جدید منظر آن را مخدوش می‌کنند.

برچسب ها: ساختمان سازی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی