تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
افاضات اضافه

کرونا را به جای بشقاب با چشم پیدا می‌کنیم!

خاطرات این هفته عوام الملک باز هم حاوی نکات عمیق در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کرونایی است. خدا را شکر که از سیاست هم در آن خبری نیست!

کد خبر: ۱۱۰۱۹۳
۱۲:۱۷ - ۰۹ مهر ۱۴۰۰

افاضات اضافه

دیدارنیوز ـ عوام الملک:

 جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰

مثل همه جمعه‌های دیگر منتظر بودم که بزرگوار مشهدی تنها حجت خاطره‌نویسی جمعه‌های من باشد. اما انگار امروز خیلی‌ها دوست داشتند خاطره شوند. صبح مصاحبه دیشب آقای سردار با تلویزیون بودجه‌بگیر را دیدم. برای اولین بار حقایقی عجیب درباره علم فیزیک بیان کرد. احتمالا در جهان زلزله راه بیندازد. معلوم شد سرمنشا علم کوانتوم ماییم، اما نمی‌توانیم بگوییم. البته من که عوام‌الملکم از اول هم می‌دانستم مثل همه چیز‌های مهم دیگر جهان ما در کوانتوم هم سرمنشا هستیم، اما سکوت کردم تا غربی‌ها نفهمند. خوشبختانه، چون اولین دانشمند کوانتوم هم ابن‌عربی بوده غربی‌ها از همان موقع فکر می‌کرده‌اند که حرف‌هایش بیشتر فلسفه و عرفان است و نمی‌توانستند بفهمند این‌ها کوانتوم هست. یکی از خواص‌المله اعلام کرد که اسفندیار و رحیم بیش از یک سال است که در مرخصی هستند و به زندان مراجعت نکرده‌اند. باز هم تعجب کردم که چطور من عوام‌الملک از همان اول خبر داشتم که اسفندیار و رحیم مرخصی رفته‌اند، اما خواص‌المله ما تازه فهمیده است. نشان می‌دهد ما عوام اینقدر برای خواص دردسر درست کرده‌ایم که فرصت دنبال کردن اخبار را ندارند. یکی دیگر از خواص‌المله که مایل است عضو خواص‌الدوله بشود درباره محیط زیست مصاحبه کرد. نشان داد خیلی به ریاضیات مسلط است. واقعا هم می‌تواند مشکلات محیط زیست را حل کند. فیلم دو ابراهیم را پشت سر هم دیدم. البته هیچ ربطی به ابراهیم خودمان که رییس خواص‌الدوله است نداشتند. اولی یک خواننده طاغوتی بود که اسمش را ناقص صدا می‌کنند و دومی یک خواننده ترکیه‌ای بود. اولی ده سال است که خداحافظی می‌کند و دومی ده سال بود که به خاطر سوءقصدی که به او شده بود نمی‌توانست بخواند. در فیلم‌ها معلوم بود که ابراهیم ایرانی سعی می‌کند با کمک عوام حاضر در صحنه ادای خواندن ترانه‌های طاغوتی را دربیاورد. کرونا هم ریشه‌کن شده بود. گویا عده‌ای هم معتقد بودند همیشه پای یک زن در میان است. ابراهیم ترکیه‌ای هم طوری می‌خواند که این شبهه به وجود می‌آمد که نکند آن ابراهیمی که ترور شد، ترکیه‌ای نبود. اما نفس اینکه در یک شب فیلم دو ابراهیم در حال لهو و لعب منتشر شود مشکوک بود. به نظرم می‌خواهند اقدامات ابراهیم ما را تحت‌الشعاع قرار دهند. آخر شب در خبر‌ها آمد که وزارت کشور اعلام کرده حتی یک نفر هم در دو سال گذشته حاضر نشده با ۲۵۰هزار دلار سرمایه‌گذاری مجوز اقامت پنج ساله در ایران را بگیرد. بهتر! خوشحال شدم. قرار نیست شادی‌هایمان را به همین سادگی با بیگانگان و اجانب قسمت کنیم. اصلا باید خواص‌المله سابق را به خاطر تصویب چنین مجوزی محاکمه کرد. شاید به غلامحسین پیغام بدهم و پیشنهاد کنم.

 شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰

ابراهیم اعلام کرد تا سه چهار روز دیگر به هفتاد درصد واکسیناسیون عمومی می‌رسیم. حتما درست است. در عصر ابراهیم همه چیز می‌شود. کافی‌ست حدود چهل میلیون نفر از ما عوام در همین سه چهار روز تلاش کنیم و هر دو دوز واکسن را بزنیم. ما می‌توانیم. نباید اینقدر خواص را اذیت کنیم. چیزی که در عصر ابراهیم زیاد است واکسن. اگر کسی هم حوصله معطلی در صف ندارد می‌تواند در همین سه چهار روز باردار شود و فایزر بزند. صفش خلوت‌تر است. امروز به تبلیغات سالگرد هفته جنگ در تهران دقت کردم. تا پارسال فکر می‌کردم جنگ طور دیگری بوده است. متوجه شدم مثل همه چیز‌های دیگر اشتباه فهمیده بودم. چه خوب است که خواص مدام ما را از اشتباه درمی‌آورند. نامه یکی از خواص‌الدوله‌ها به عده‌ای دیگر از خواص‌الدوله‌ها را دیدم. ظاهرا در روز ۲۳ شهریور دو هواپیما از اصفهان و مشهد به سمت نجف پرواز کرده‌اند و مسافرانشان روادید ورود به عراق را نداشته‌اند. افتخار کردم. قرار نیست ما برای ورود به عراق هم روادید بگیریم. باید حساب کار دستشان بیاید. اگر هم خیلی بخواهند اعتراض کنند به صورت خودجوش پایین‌تر از میدان ولیعصر تهران جمع می‌شویم. دیوار مناسبی دارد.

یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰

امروز هم مثل دیروز و روز‌های قبل از سر صبح ترافیک خوبی در خیابان‌های تهران وجود داشت. به نظر می‌رسد کمپین" هر خودرو حداکثر تا دنده دو" علیرضا و خواص‌البلد جدید با سرعت در حال به نتیجه رسیدن است. واقعا باید فرهنگ صرفه‌جویی را حتی در تعداد دنده‌های خودرو‌ها نهادینه کرد. حسین در نیویورک اعلام کرد که قبل از سفر با غلامحسین صحبت کرده و ایرانیان مقیم آمریکا می‌توانند بدون مشکل به ایران بیایند. خبر خوبی‌ست. مهم این است که بیایند. انشاالله که بعد از آمدن، فکر رفتن را هم از سر بیرون می‌کنند. رستم مصاحبه کرد و گفت هر کسی این روز‌ها برای سفر به عراق بیش از ۵ میلیون تومان پول داده است پیش رستم و همکارانش برود و مازاد پول را پس بگیرد. فقط آخر صحبت عجله کرد و یادش رفت آدرسش را بگوید. احتمالا ۱۱۸ می‌تواند کمک کند و آدرس را بگوید. رستم خبر خوب و مهم دیگری هم داد. قرار شده است تست کرونای کسانی که از عراق برمی‌گردند به صورت چشمی انجام شود. پیشرفت مهمی‌ست. در کمتر از دو سال، برای تشخیص کرونا، از بشقاب به چشم غیرمسلح رسیده‌ایم. همین دستاورد‌ها نشان می‌دهد که واقعا ما منشا کوانتوم جهان بوده‌ایم.

دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰

اخبار انتخابات آلمان را دنبال کردم. در نتیجه اختلاف است. بعضی‌ها می‌گویند حزب مرکل باخته و بعضی‌ها می‌گویند برده. خیلی فرقی نمی‌کند. همین سردرگمی نشان می‌دهد که غرب در آستانه فروپاشی‌ست. وانمود می‌کنند نرخ مشارکت در انتخابات ۷۹ درصد بوده است. بعید است راست باشد. می‌خواهند شکستشان را کمرنگ کنند. یکی از عوام پیغام داد و گفت خیلی چیز‌ها گران شده است. نباید به این احساس دامن زد. از وقتی ابراهیم آمده همه مشکلات کشور حل شده است. گرانی هم به آن معنا نداریم. حالا مثلا اگر توت خشک هر کیلو ۶۵۰هزار تومان است یا ماست ۵۰هزار تومان شده نباید به حساب گرانی گذاشته شود. خیلی ضروری نیستند. البته حسن قبلا گفته بود باید کاخ سفید را به خاطر این شرایط لعنت کنیم. حسین که هنوز در نیویورک است باز هم خبر‌های خوبی داد. ظاهرا کشور‌ها برای ملاقات با حسین از هم سبقت می‌گیرند. این حجم از سبقت خطرناک است. منجر به تصادف شاخ به شاخ می‌شود. حسین باید به کشور‌ها تذکر بدهد که رعایت کنند. آخر شب اخبار بحران بنزین در انگلستان را دنبال کردم. این‌ها همه نشانه‌های فروپاشی غرب هستند. اگر با ما خوب بودند همانطور که به لبنان کمک کردیم به آن‌ها هم کمک می‌کردیم. ولی نتیجه بد بودن با ما صف‌های طولانی بنزین و سوخت و گرانی آن‌هاست.

 سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰

حرف‌های آقای علیرضا درباره کرونا را شنیدم. خیالم راحت شد. همه این دو سال سوتفاهم و کار کسانی بوده که افکار عمومی جهان را مدیریت می‌کنند. این آدم‌هایی هم که در این دو سال فکر کرده‌اند کرونا گرفته‌اند یا حتی فکر کردند که مرده‌اند دچار سوتفاهم بوده‌اند. بهتر است برگردند سر کار و زندگی‌شان. روزنامه بودجه‌بگیر هم درباره فیلم خواندن ابراهیم، که اسمش را ناقص صدا می‌کنند، مطالبی را بیان کرد. نکات تکنیکی خوبی داشت. معلوم است روزنامه بودجه‌بگیر به موسیقی هم مثل همه چیز‌های دیگر نگاه حرفه‌ای و تکنیکی دارد. صحبت‌های احسان درباره قیمت ارز را خواندم. گفته به خاطر بورس نباید اجازه بدهند قیمت ارز از محدوده ۳۰هزار تومان پایین بیاید. همین که به فکر جبران ضرر عوام در بورس هستند نشان می‌دهد چقدر عصر ابراهیم با دوره حسن فرق دارد. بهترین روش جبران ضرر عوام هم همین است. عملا انگار از منابع آمریکا استفاده شده و باعث تحقیر آمریکایی‌هاست. اتفاقا خبر آمد که در زیرزمین ساختمان بورس دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال کشف شده است. قاعدتا این دستگاه‌ها هم برای جبران ضرر عوام است. مهم این است که خواص برای عوام هر کاری می‌کنند. به نظرم اگر زیرزمین بورس را بیشتر بِکَنند به نفت هم برسند. آن هم برای جبران ضرر عوام خوب است. یکی از روسای خواص‌المله اعلام کرده که در دوره‌های قبل، بین خواص‌المله فرد معتاد و تزریقی هم بوده است. به نظرم ایرادی ندارد. باید از همه طبقات عوام بین خواص‌المله نماینده وجود داشته باشد تا واقعا بتوانند برای عوام کار کنند. آخر شب اخبار جدیدی از جریان اصیل طالبان به دستم رسید. ظاهرا رییس جدید دانشگاه کابل بعد از چند روز که به دانشگاه آمده به این نتیجه رسید که محیط دانشگاه برای استادن و دانشجویان زن مناسب نیست و قرار شد تا محیط مناسب نشده اجازه ورود زنان و دختران را به دانشگاه ندهند. کار درست و پسندیده‌ای‌ست. همه چیز باید اول مناسب شود.

چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰

حرف‌های جدید آقای علیرضا را درباره کرونا شنیدم. خیلی خوب است که هر شب در تلویزیون بودجه‌بگیر به ما عوام درباره حقایق پشت پرده کرونا آموزش می‌دهد. ظاهرا یک سری پزشک در فرانسه مخالف واکسن کرونا هستند و آقای علیرضا تعجب کرده بود که چرا تلویزیون بودجه‌بگیر درباره مخالفت با واکسن کرونا گزارش نمی‌دهد. راست هم می‌گوید. تلویزیون بودجه‌بگیر باید درباره بعضی چیز‌ها نظرات مختلف را پوشش دهد. بلافاصله بهرام اعلام کرد تا دو هفته آینده به رقم ۷۰ درصد واکسیناسیون عمومی می‌رسیم. سه چهار روز پیش ابراهیم گفته بود سه چهار روز دیگر به این رقم می‌رسیم. امروز تقریبا همان سه چهار روز دیگر ابراهیم است. عجیب است که بهرام امروز آمده و دو هفته عقب می‌اندازد. احتمالا باز عوام کارشان را خوب انجام نداده‌اند. اخباری هم به دستم رسید که بهرام هم واردات واکسن فایزر و جانسون اند جانسون را متوقف کرده و هم معاونش را که پیگیر واردات این واکسن‌ها بوده برکنار کرده است. این‌ها همه برای جبران ضرر عوام است. دستشان درد نکند. حدود ظهر خبر آمد که رییس تلویزیون بودجه‌بگیر عوض شده است. خوب است. شاید از حالا به بعد همانطور که آقای علیرضا می‌خواهد نظرات مخالفان را هم پوشش بدهند. عصر عده‌ای از عوام جداگانه برایم قیمت جدید اجناس و کالا‌های مختلف را فرستادند. روند افزایش خوب است. به صورت هفتگی رکورد‌ها را می‌شکنیم. خواص کمی بیشتر تلاش کنند می‌توانیم روزانه رکورد افزایش را بشکنیم. این‌ها اسمش گرانی نیست. نباید نگران بود. احسان و سایر خواص حواسشان به جبران ضرر عوام است. اصلا به همین خاطر همزمان دلار را هم گران می‌کنند. هم ضرر عوام جبران می‌شود و هم اقتصاد آمریکا ضربه می‌خورد. غربی‌ها غروب درباره نخست‌وزیر جدید تونس خیلی سر و صدا راه انداختند. برای نخستین بار یک زن در کشور‌های عربی نخست‌وزیر شده است. چیز مهمی نیست. با این جنجال‌ها می‌خواهند حواس افکار عمومی را از شکست‌هایشان در نقاط مختلف و افشاگری‌های علیرضا درباره کرونا پرت کنند. شب خبر تعیین سرپرست جدید دانشگاه الزهرا را خواندم. مثل بقیه روسای جدید دانشگاه‌ها مقالات خوبی دارد. اگر تونسی‌ها تازه توانسته‌اند نخست‌وزیر زن پیدا کنند ما سال‌هاست که یک دانشگاه مخصوص دختران با رییس دانشگاه زن داریم.

پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰

تمام روز خانه بودم. به فرصت‌های کسب و کار و درآمدزایی فکر کردم. شاید به دنبال تولید بروم. بهتر از واردات و بازرگانی‌ست. در خبر آمد که دولت کره تصمیم گرفته کمک‌هزینه و بورس دانشجویان ایرانی را قطع کند. گستاخ شده‌اند. باید تحریمشان کنیم. فکری هم بکنیم که تیم فوتبالشان در سفر هفته آینده به ایران حساب کار دستش بیاید. شب یک سری قطعات موسیقی را شنیدم. اسم خواننده‌اش عزیز بود. نمی‌دانم الان کجاست، ولی لابد هنوز می‌خواند. نسبتا جوان به نظر می‌رسد. خوش به حال مادرش که چنین فرزند خوش‌صدایی دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی