تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تفسیری از حالات دست‌های مرکل در مذاکرات/ «الماس مرکل» امضایی منحصر به فرد و جهانی

مرکل به عنوان مشهورترین سیاستمدار زن جهان با ویژگی‌های خاص شخصیتی خود حتی در آستانه کنار رفتن از قدرت نیز مورد توجه رهبران جهان است، اما از میان خصوصیات منحصر به فرد او، شکل دستانش به امضای شخصی او تبدیل شده، حرکتی که منتقدانی سرسخت نیز دارد.

کد خبر: ۱۰۹۸۰۵
۱۸:۱۱ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰

تفسیری از حالات دست‌های مرکل در مذاکرات/ «الماس مرکل» امضایی منحصر به فرد و جهانی

دیدارنیوز ـ اولاف شولتس، نامزد حزب سوسیال دموکرات (SPD) آلمان که تا کنون به عنوان وزیر دارایی و معاون صدراعظم زیر نظر آنگلا مرکل فعالیت می‌کرد، رابطه نزدیکی با مرکل دارد. او با وجود نمایندگی یک حزب متفاوت، سعی کرده با استفاده از این جایگاه خود را به عنوان نامزدی حقیقی مسیر مرکل معرفی کند و تا آنجا پیش رفت که اخیرا در عکس‌برداری برای جلد یک مجله آلمانی از نشانه معروف مرکل استفاده کرد: راوت (Raute) یا الماس.

این ترفند شولتس تعجب اعضای حزب دموکرات مسیحی را برانگیخت و واکشن آن‌ها و حتی مرکل را به همراه داشت؛ پس از این اقدام، مرکل تلاش کرد تا روشن کند که اختلاف عظیمی بین او و این نامزد انتخاباتی وجود دارد.

آرمین لاشت، رقیب شولتس و عضو حزب طرفدار مرکل نیز در بحثی که در پارلمان این کشور درگرفت گفت: «شما نمی‌توانید دست خود را به شکل الماس دربیاورید، ولی مانند زاسکیا اسکن، رهبر حزب رقیب، صحبت کنید.»

حالات دست‌های مرکل در مذاکرات

تصویر شولتس بر جلد مجله آلمانی

اما داستان این الماس لوزی شکل چیست؟

این شکل خاص از کنار هم قراردادن انگشتان به نمادی جالب توجه برای این سیاستمدار شهیر جهان تبدیل شده است؛ حرکتی که حتی یک صفحه در ویکی پدیا دارد و در مجسمه شمعی این سیاستمدار ۶۷ ساله در موزه مادام توسوی لندن نیز به کار رفته است.

این حرکت که به عنوان زبان بدن مرکل شناخته شده از طرف سران کشور‌ها به معنای ثبات و قابلیت اطمینان مرکل تلقی می‌شود. رسانه‌های انگلیسی زبان نیز اغلب از آن به عنوان «مثلث قدرت» یاد می‌کنند.

مرکل در این حرکت، دست‌های خود را در قسمت میانی بدن طوری جفت می‌کند که انگشتان دستش با یکدیگر تماس دارند و شکلی چهارضلعی شبیه لوزی ایجاد می‌کنند. «الماس مرکل» - شیوه‌ای که مرکل دستانش را قلاب می‌کند- اولین بار در مجله استرن در سال ۲۰۰۲ به نمایش در آمد

عکاس این مجله بعدا درباره این عکاسی گفت، مرکل که آن زمان رئیس حزب دموکرات مسیحی بود و هنوز سه سال تا انتخاب برای اولین دوره صدراعظمی‌اش فاصله داشت نمی‌دانست با دستانش چه کار کند!

یکبار آن‌ها را کنار بدن خود آویزان کرد و یکبار هم به صورت دست به سینه ایستاد، اما شکل مناسبی به او نداد و در نهایت دستهایش را به صورت الماس در آورد.

یوخن هوریش، متخصص ارتباطات در دانشگاه مانهایم، گفت: «من معتقدم الماس مرکل در ابتدا به طور ناخودآگاه به کار رفته، اما هنگامی که مورد توجه عموم واقع شد، آگاهانه توسط صدراعظم به عنوان یک امضا مورد استفاده قرار گرفت.»

این فیزیکدان برجسته خود نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در مورد شکل دستهایش گفت: «این در مورد این است که بازو‌های خود را کجا قرار دهید.» او سپس به علاقه خود به قرینگی اشاره کرد.

در جریان انتخابات فدرال سال ۲۰۱۳، حزب اتحادیه دموکراتیک مسیحی (CDU) تبلیغات خود را با تمرکز بر این امضای مرکل پی گرفته بود و بیلبوردی با بیش از ۲۰۰۰ عکس از دستان مرکل به شکل الماس را با شعار «آینده آلمان را در دستانی شایسته قرار دهید» منتشر می‌کرد.

حالات دست‌های مرکل در مذاکرات

بیلبور مشهور مرکل در سال ۲۰۱۳

این تصویر همچنین در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۷ نیز مورد استفاده قرار گرفت. دانشمندان علوم سیاسی الماس مرکل را به عنوان یک سیگنال یا نشانه بصری موثر می‌شناسند که بیانگر شهرت مرکل به عنوان یک رهبر قابل اعتماد، آرام و محکم است.

شکل الماسی انگشتان از تکان خوردن یا حرکت عصبی دست‌ها در حین سخنرانی عمومی جلوگیری می‌کند در عین حال نوعی گشودگی را نشان می‌دهد.

با این حال، این حرکت منتقدانی هم دارد؛ آن‌ها مرکل را به نمایش نوعی فرقه شخصیتی متهم کرده و می‌گویند او نمایش تصویری از ثبات و اقتدار را به دیگر خصوصیات سیاسی اولویت داده است.

حالات دست‌های مرکل در مذاکرات

مرکل در کنار لاشت، نامزد هم حزبی وی در انتخابات

این گروه از منتقدان حتی لقب معروف مرکل «موتی» یا مامان که در ابتدا مفهومی مثبت داشت را به طنزی از فرقه شخصیتی او و در جهت کاربرد‌های تحقیرآمیز استفاده می‌کردند.

حضور و ظهور مرکل به عنوان صدراعظمی استوار و پایدار در این سال‌ها که باعث «جذابیت جهانی» وی شده مورد ستایش است، اما برخی نگرانی‌ها را در مورد شخصی سازی سیاست در آلمان نیز به همراه داشته است؛

اداره آلمان قرار است بر اساس احزاب باشد و سیاست‌ها به جای سیاستمدارانی خاص مورد پیروی قرار گیرند. این چیزی است که با جذابیت فراگیر مرکل و محو شدن مرز‌های سیاست سنتی آلمان، به افول احزاب این کشور و ائتلاف بزرگ مرکل با احزاب مطرح در حال جایگزینی است.

به همین دلیل برخی تحلیلگران نتیجه انتخابات امروز آلمان را میراث‌دار مرکل دانسته‌اند

منابع پولیتیکو، فرنس۲۴، لوکال، فرست پوست و ...

برچسب ها: آلمان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی