تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

انتخابات نروژ؛ شکست حزب حاکم محافظه‌کار و پیروزی ائتلاف چپ‌ها

با اعلام نتایج اولیه انتخابات نروژ حزب حاکم محافظه‌کارِ راستگرا در این کشور رقابت را به بلوک چپ میانه واگذار کرده است.

کد خبر: ۱۰۸۵۱۹
۱۴:۴۱ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

انتخابات نروژ؛ شکست حزب حاکم محافظه‌کار و پیروزی ائتلاف چپ‌ها

دیدارنیوز
: با شمارش اولیه حدود ۹۳ درصد آرا در نروژ حزب کارگر و دو متحد چپ این حزب یعنی سوسیالیست‌ها و حزب مرکز اروپایی می‌توانند اکثریت پارلمان را در اختیار بگیرند. بر این اساس و با شکست حزب محافظه‌کار، حزب کارگر که بزرگترین حزب سیاسی نروژ به شمار می‌رود، به سمت تشکیل دولت ائتلافی خواهد رفت و یوناس گاهر استوره، به عنوان رهبر بعدی نروژ تعیین خواهد شد.


این سیاستمدار ۶۱ ساله شب گذشته و در جمع طرفداران این حزب اعلام کرد که از طرف‌هایی که خواهان تغییر در روند سیاسی در نروژ هستند دعوت به همکاری خواهد کرد. حزب کارگر پیشتر وعده داده بود که به سمت استفاده از انرژی‌های پاک مانند نیروی باد و هیدروژن آبی که از گاز طبیعی برای تولید سوخت جایگزین استفاده می‌شود خواهد رفت.


این انتخابات در حالی به پایان رسید که حزب محافظه‌کار شکست خود را پذیرفته است. ارنا سولبرگ، نخست وزیر کنونی و رهبر حزب محافظه‌کار پس از پایان انتخابات گفت: «ما می‌دانستیم که برای پیروزی به معجزه نیاز داریم. من به گاهر استوره که با اکثریت آشکار پیروز انتخابات شده است تبریک می‌گویم.»


این شکست در حالی رقم می‌خورد که حزب محافظه کار در انتخابات سال ۲۰۱۳ توانسته بود حزب کارگر را کنار بگذارد و سولبرگ از آن زمان به عنوان نخست وزیر نروژ فعالیت می‌کرده است. او امیدوار بود که به اولین نخست وزیر در نروژ تبدیل شود که برای سومین دوره چهار ساله متوالی پیروز انتخابات شود. او در طول هشت سال تصدی خود اکتشافات نفت را گسترش داد، مالیات را کاهش و همچنین به دنبال کارآمدتر کردن مدیریت دولتی در کشور بود.


بر اساس شمارش اولیه ۹۳ درصدی آرا، ائتلاف حزب کارگر و متحدینش در احزاب چپ و مرکز گرای اروپایی می‌توانند به ۱۰۰ کرسی از ۱۶۹ کرسی موجود دست یابند. این در حالی است که حزب محافظه‌کار تنها توانسته ۶۸ کرسی را به خود اختصاص دهد. کمیسیون انتخابات نروژ مشارکت را حدود ۷۶ درصد تخمین زده است.


کناره‌گیری حزب عوامگرای نروژ از دولت به خاطر بازگرداندن یک زن عضو داعشبریتانیا با نروژ، ایسلند و لیختن‌اشتاین توافق‌نامه تجاری پسابرکسیت امضا کرد.


موضوع گسترش یا محدود کردن اکتشافات نفتی یکی از مهم‌ترین مسائلی به شمار می‌رفت که در جریان کارزار انتخاباتی در نروژ مورد توجه قرار گرفته بود. در حالی که حزب حاکم محافظه‌کار و دست راستی از گسترش این صنعت استقبال می‌کرد در مقابل ائتلاف چپ‌ها از توجه بیشتر به انرژی‌های تجدید پذیر سخن می‌گفتند. پیروزی دوباره سولبرگ خبر خوبی برای کمپانی‌های نفتی به شمار می‌رفت، اما در عین حال کارشناسان معتقدند حتی روی کار آمدن ائتلافی از حزب کارگر و چپ‌ها هم نمی‌تواند تغییراتی رادیکال در وضعیت صنعت نفت و گاز این کشور ایجاد کند.


حزب مرکز با کسب نزدیک به ۱۴ درصد آرا توانسته ۳.۶ درصد آرای خود را افزایش دهد و به دست‌آورد مهمی برسد. رهبر این حزب ترگو اسلاگسولد که از کشاورزی به سیاست روی آورده حالا توانسته مجموعه سیاسی تحت مدیریت خود را به سومین حزب بزرگ و قدرتمند در کشورش تبدیل کند.


این حزب بیشتر از منافع پایگاه روستاییان دفاع می‌کند و تشکیل ائتلافی میان حزب کارگر، مرکز و چپ سوسیالیستی چندان هم ساده نخواهد بود. مرکز گرایان گفته‌اند با چپ سوسالیستی ائتلاف نمی‌کنند و این سه حزب در مورد سرعت خروج از صنعت نفت با یکدیگر اختلاف نظر دارند. حزب چپ سوسیالیستی، اما که مدافع قوی مسائل محیط زیستی است طرفدار کاهش هرچه سریعتر تمرکز بر حوزه نفت و اکتشافات در این حوزه است.


این سه حزب پیشتر و در دولت‌های ینس استولتنبرگ در در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ با یکدیگر کار کرده‌اند. آقای استولتنبرگ که در حال حاضر دبیرکل ناتو است در آن‌سال‌ها به عنوان نخست وزیر نروژ فعالیت کرده بود.


صنعت نفت حدود ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی نروژ و همچنین ۴۰ درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. ضمن اینکه ۱۶۰ هزار شغل به صورت مستقیم با این صنعت گره خورده است. همین موضوعات باعث شده امکان کاهش تمرکز در صنعت نفت در این کشور با پیچیدگی‌های زیادی رو به رو شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی