تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

رئیسی ۴۰ ـ روحانی ۱۰؛ باران واردات واکسن کرونا!

واردات واکسن کرونا در دولت حسن روحانی با روندی قطره‌چکانی پیش رفت و همه جا تاکید بر تولید داخلی واکسن بود. حالا اما بارانی از واکسن وارداتی بر کشور باریدن گرفته است!

کد خبر: ۱۰۸۳۷۰
۰۹:۰۷ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

 

روند کند واردات تند شد؛ چه کسی مقصربود تحریم یا روحانی؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: شهریور ماه پر رونق و پربرکتی برای وزارت بهداشت و دولت ابراهیم رئیسی بوده است، ماهی که ارسال محموله‌های واکسن‌ کرونا از کشور‌های مختلف به ویژه چین یکه تاز واردات کشور بود و حالا قرار است که در نهایت سند برچیده شدن ریشه کرونا در ایران به نام بهرام عین الهی و شخص رئیس جمهور بخورد، زیرا به گفته معاونانش، او تنها با یک تلفن ۱۰۰ میلیون دز واکسن از رئیس جمهور چین گرفته است.

حالا که روز‌های آخرین ماه تابستان به پایان می‌رسد و روز‌های وعده داده شده وزیر بهداشت نزدیک می‌شود، گزارش‌ها و خبر‌هایی از روند واردات منتشر می‌شود تا همه عوامل دست به دست هم دهند تا دولت دوازدهم بازنده این رقابت و دولت سیزدهم پیروز و سربلند باشد. افزایش تعداد کشور‌های سازنده واکسن و بالا رفتن میزان تولیدات در دنیا، دیپلماسی جدید واردات، ارسال بخشی از سهمیه کووکس به کشور، عملی شدن قرارداد‌های قبلی و ارسال ظرفیت مازاد واکسن کشور‌ها به ایران، دلایل افزایش واردات اعلام می‌شود.

انگار باید فراموش کنیم که روزگاری چه جو سنگینی علیه واردات واکسن به راه افتاد و حرف از تولید داخلی واکسن زده شد و چرا واکسن‌های ایرانی علیرغم وعده‌های داده شده در روز‌هایی که آمار فوتی‌ها کم کم به مرز ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در روز رسید به داد مردم نرسید و تنها فرد باقی مانده از دولت روحانی که تا همین چند روز پیش سعی کرد با اعلام خبر‌های واردات چند ده میلیونی، ذهن مردم را از کلمه معروف "پوفیوز" پاک کند و خاطره خوش از خود باقی بگذارد کیانوش جهانپور بود که او هم با حکم وزیر بهداشت از سمت خود برکنار شد.


بیشتر بخوانید:پیک پنجم کرونا رو به افول؛ قربانیان خاموش تاخیر در واکسیناسیون!


چقدر واکسن؟ چند؟

طبق اعلام این مقام مسئول در گمرک ایران درباره حدود قیمت واکسن‌های وارداتی، هر دُز واکسن سینوفارم چین ۹.۲ دلار، استرازنکا چین چهار دلار، استرازنکای ژاپن چهار دلار، کوواکس ایتالیا چهار دلار، اسپوتنیک روسیه ۱۰ دلار، استرازنکا روسیه ۶.۵ دلار، کوواکس کره چهار دلار، استرازنکای اتریش چهار دلار و بهارات هند ۱۴.۵ دلار بوده که این برند، گران‌ترین برند واکسن‌های وارداتی به شمار می‌رود.

وی همچنین با اشاره به توزیع واکسن‌های وارداتی نیز یادآور شد:۴۰ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دُز سینوفارم چین، یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دُز آسترازنکا از چین، دو میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دُز آسترازنکا از ژاپن، یک میلیون و ۴۵۲ هزار دُز آسترازنکا از ایتالیا (کوواکس)، یک میلیون و ۴۵ هزار دُز اسپوتنیک و ۹۶۳ هزار دُز آسترازنکا از روسیه،۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دُز آسترازنکا از کره جنوبی (کوواکس) و ۱۲۵ هزار دُز بهارات از هند وارد ایران شده است و نکته جالبتر هم اینکه کل واکسن‌ها تا امروز نزدیک ۴۲۰ میلیون دلار ارز مصرف کرده که نصف میزان ارزی است که در سه سال گذشته بابت واردات موز تخصیص داده شده بود!

خبر خوش این است که با  با ورود نزدیک به ۵۰میلیون دوز واکسن کرونا به کشور امید‌ها به محقق شدن واکسیناسیون عمومی برای جمعیت هدف یعنی همان ۶۱میلیون نفری کشور، بیشتر شده است. مسئولان نظام سلامت می‌گویند این میزان واکسن تا آبان به ۱۳۰میلیون دز و تا بهمن به ۱۸۰میلیون دز می‌رسد.  


بیشتر بخوانید:از چین خوش قول تا روسیه بد عهد؛ از واکسن‌های ایرانی چه خبر؟


 

 

روند کند واردات تند شد؛ چه کسی مقصربود تحریم یا روحانی؟
دولت رئیسی ۴۰ دولت روحانی ۱۰ 

طبق آمار تا امروز بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده که ۷۴ درصد آن در دو ماهه دولت رییسی است؛ یعنی در دو ماه اخیر دولت سیزدهم موفق شده است نزدیک ۴۰ میلیون دوز واکسن وارد کند و به عبارت ساده‌تر حسن روحانی ۱۰ به ۴۰ به ابراهیم رئیسی باخت، زیرا دولت دوازدهم از بهمن سال ۹۹ فرصت این را داشت تا واکسن وارد کند، اما در ۶ ماهی که فرصت این کار را داشتند ۱۰ میلیون دز واکس وارد کرد و خیلی از منتقدان دولت را مقصر فوت بیش از ۵۰ هزار نفر در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ را دولت روحانی می‌دانند و بس. هر چند روند سرعتی و خرگوشی واردات واکسن در ماه‌های آتی هم ادامه خواهد داشت و قرار است یک بخش دیگر این کار را تولید کنندگان داخلی به عهده گیرند، اما به سبب ناامیدی‌های گذشته و محقق نشدن خواسته ها، مردم هنوز وعده‌های داده شده را باور ندارند و تنها با اجرایی شدن آن‌ها بذر باور و امید در دل مردم زنده خواهد شد

همان طور که پیشتر هم اشاره شد در شهریور ماه، ایران بیشترین میزان واردات را حتی در روز داشت تا جاییکه مثلا در روز چهاردهم و هجدهم شهریور ماه پنج میلیون و در روز بیستم همین ماه سه میلیون و ۲۰۰ هزار دز وارد کشور شده است؛ همچنین در روز چهارم شهریور دو میلیون و ۲۲۰ هزار، یازدهم یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰، دوازدهم ۴ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۸۸، سیزدهم ۶۴۸ هزار، شانزدهم ۸۸۴ هزار و ۹۱۲ و هفدهم ۵۰۰ هزار وارد کشور شده است اگر بخواهیم این آمار را با تیرماه یعنی آخرین ماه کاری دولت دوازدهم مقایسه کنیم باید گفت که در این ماه حدود ۷ میلیون دز واکسن وارد ایران شد که به عبارت دقیق‌تر روز سوم تیرماه یک میلیون، هفدهم یک میلیون و ۵۶ هزار، نوزدهم ۵۰۰ هزار، بیستم ۴۴۴ هزار، یک میلیون و ۱۳۲ هزار و ۸۰۰ و بیست و هفتمف یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ و در نهایت روز سی و یکم تیر ماه یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۴۰۰ دز واکسن وارد کشور شد که در همین مقایسه کوتاه می‌توان تفاوت را دید.

حالا دولت سیزدهم است و سیل عظیم واکسن‌های وارداتی که می‌تواند سیاهی‌های گذشته را پاک و امید روز‌های خوب و بدون کرونا را به جان مردم تزریق کند.

این که چرا در دولت حسن روحانی واردات واکسن قطره چکانی بود و مخالفت‌های بسیاری با واردات صورت می‌گرفت و همه جا سخن از رونمایی واکسن داخلی بود و حتی دولتمردان به سبب تلاش برای واردات سرزنش می‌شدند و در دولت ابراهیم رئیسی روند دیگری پیش گرفته شد، داستانی است که باید در تحلیل‌های سیاسی بررسی کرد؛ هر چه هست فعلا روزگار برکت واردات واکسن است و حال عمومی کشور خسته از مرگ و عزای کرونا بهتر از قبل!

 

روند کند واردات تند شد؛ چه کسی مقصربود تحریم یا روحانی؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی