تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
یک کارشناس مسائل منطقه‌ای مطرح کرد

خروج پاتریوت‌های آمریکایی از عربستان نشانه فشار واشنگتن بر ریاض است

احمد بخشایش اردستانی کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه با ذکر این نکته که تصاویر ماهواره‌ای نشان از خروج برخی از موشک‌های پاتریوت آمریکایی از عربستان دارد این امر را در راستای فشار واشنگتن بر ریاض ارزیابی کرد.

کد خبر: ۱۰۸۳۳۸
۱۲:۵۷ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰

بخشایش اردستانی پاتریوت

دیدارنیوز: تحلیلگر مسائل منطقه گفت: خروج سامانه‌های پاتریوت آمریکا از عربستان سعودی به نوعی باید در راستای پرونده یمن مورد نظر قرار بگیرد، چراکه رئیس‌جمهوری خواهان پایان این بحران است.

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل خروج سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوتِ آمریکا از عربستان در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پیش برخی از منابع خبری فاش کردند که ایالات متحده اخیراً سامانه پدافند هوایی پاتریوت خود را از عربستان سعودی خارج کرده است. در این میان برخی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که تعدادی از سامانه‌های پاتریوت و همچنین سامانه‌های ضدموشکی تاد که در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در ۱۰۰ کیلومتری ریاض قرار داشت، حالا از این پایگاه آمریکایی‌ها خارج شده است. بر این اساس به نظر می‌رسد در این میان یک اختلاف مشخص میان ریاض و واشنگتن به وقوع پیوسته است؛ لذا معتقدم دو دلیل مشخص برای خروج سامانه‌های پاتریوت آمریکا از عربستان سعودی وجود دارد که یکی از آن‌ها مسائل داخلی و مشکلات اقتصادی ایالات متحده است.

پاتریوت های آمریکایی در عربستان

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها با یک بحران چند ضلعی اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو هستند و به همین دلیل معتقدم اوضاع در داخل این کشور چندان مناسب نیست. بر اساس داده‌های موجود در این کشور، زیرساخت‌های ایالات متحده واقعاً فرسوده شده است و بایدن هم اخیراً به دنبال آن بود تا بودجه‌ای برای ترمیم این زیرساخت‌ها مشخص کند تا بتواند رزومه خود را در حوزه اقتصاد داخلی و ترمیم این زیرساخت‌ها به رخ رقبای سیاسی‌اش بکشد. به یاد داریم که در زمان بوش پسر و همچنین در زمان اوباما هم اشاره‌هایی به شکاف‌های طبقاتی اعم از نژادی، اقتصادی و به خصوص اجتماعی شده بود و به همین دلیل می‌فهمیم که چرا آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا آرام آرام از خاورمیانه به سمت شرق آسیا حرکت کنند. معتقدم خروج سامانه‌های پاتریوت از عربستان زمانی علنی شده است که بیستمین سالگرد ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده فرا رسید و هنوز خانواده قربانی‌ها به دنبال آن هستند تا نقش عربستان در این روند را مشخص کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: دومین دلیل این است که ایالات متحده بار‌ها اصرار کرده تا عربستان به سمت سازش با یمن برود و این پرونده را به زودی مختومه اعلام کند، اما طی ماه‌های اخیر که تیم بایدن در کاخ‌سفید مستقر شده‌اند، چنین اتفاقی رخ نداد و به همین دلیل است که می‌بینیم آمریکایی‌ها از سعودی‌ها در این مورد دلخور هستند. نکته‌ای دیگر این است که ایالات متحده زمانی سامانه‌های پاتریوت خود را از عربستان خارج می‌کند که یک‌باره شاهد افزایش حجم عملیات‌های انصارالله علیه این کشور هستیم. طی روز‌های گذشته بار‌ها این عملیات‌ها علیه سعودی‌ها اجرا شد و به نظرم خروج سامانه‌های پدافندی پاتریوت از عربستان را باید نوعی اعمال فشار واشنگتن بر ریاض بدانیم. به همین دلیل مجموع این عوامل باعث شده تا ما شاهد چرخش نسبی سعودی‌ها به سمت روسیه باشیم. تا جایی که آن‌ها اخیراً باعث شدند تا سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض به تعویق بیفتد و در مقابل از رئیس امور بین‌الملل دومای روسیه استقبال کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نکته را باید مد نظر داشت که روسیه نمی‌تواند جای آمریکا را در میان کشور‌های عربی بگیرد. عمده کشور‌های خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس به سمت غرب گرایش دارند و بر همین اساس معتقدم روسیه صرفاً سعی می‌کند منافع خود را در این میان تامین کند. از سوی دیگر، احتمال دارد روند اعمال فشار بر عربستان از سوی آمریکا به سمتی برود که بخشی از نظامیان این کشور از خاک سعودی‌ها خارج شوند، اما این خروج به معنای آنچه که در افغانستان اتفاق افتاد نخواهد بود؛ بلکه برخی از این سرباز‌ها در خاک عربستان باقی خواهند ماند. مجموع این مؤلفه‌ها نشان می‌دهد که عربستان در حال تبدیل شدن به یک دردسر منطقه‌ای برای آ‌مریکایی‌ها است، اما باید توجه کرد که آن‌ها سعی می‌کنند توازن را رعایت کنند و در این مسیر واشنگتن تنبیه‌های خاص خود علیه ریاض را اجرایی خواهد کرد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی