تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ قطر خواستار کاهش تنش‌ها شد/ نگرانی گروسی از درگیری تهران و تل‌آویو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ قطر خواستار کاهش تنش‌ها شد/ نگرانی گروسی از درگیری تهران و تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

استقبال روسیه و اروپا از توافق ایران و آژانس

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میخائیل اولیانف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین در توییت‌هایی جداگانه از نتایج سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران استقبال کردند.

کد خبر: ۱۰۸۲۹۷
۱۰:۴۶ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰

توافق ایران و آژانس

دیدارنیوز: رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فرودگاه وین، سفر خود به تهران را بسیار سازنده خواند و تاکید کرد که فوری‌ترین مسئله آژانس با ایران حل شده است.

آقای گروسی در جمع گروهی از خبرنگاران با اشاره به اینکه دیدار او با مقام‌های ایرانی بسیار کوتاه بوده ابراز امیدواری کرد که این سفر بتواند مواضع طرفین را برای حل برخی از مسائل مهم یاری کند. او همچنین در ادامه افزود: «ما توانستیم بر سر ایجاد یک فضای دیپلماتیک برای رسیدن به راه حل‌های گسترده‌تر و همچنین رسیددگی به تجهیزات نظارتی با ایران به توافق برسیم.»

مدیرکل آژانس البته تاکید کرد که آنچه او در تهران با مقام‌های ایرانی به توافق رسیده راه حل دائمی نیست، اما در عین حال امید‌های بیشتری برای حل و فصل مسائل در آینده با ایران ایجاد می‌کند.

در سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقام‌های ایرانی، طرفین توافق کردند کارت‌های حافظه و هارد‌های دوربین‌های ذخیره اطلاعات آژانس تعویض شوند. بر اساس توافق موقتی که ایران و آژانس در ماه‌های آخر دولت روحانی به نتیجه رسیده بودند، ایران اعلام کرده بود تا زمانی که در مذاکرات سیاسی وین با کشور‌های حاضر در گفتگو‌ها به نتیجه‌ای نرسد فایل‌های ضبط شده از تاسیسات اتمی خود را به مسئولان آژانس تحویل نخواهد داد. با این حال همچنان ضبط تصاویر ادامه خواهد داشت. حالا با پر شدن حافظه دوربین‌ها مقام‌های آژانس نگران بودند که دیگر تصاویری از مراکز هسته‌ای ایران ثبت و ضبط نشود.

آقای گروسی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دولت جدیدی در ایران روی کار آمده است افزود: «من به زودی مجددا به تهران باز خواهم گشت و تا در مورد چگونگی راه‌حل‌ها با مقام‌های جدید تهران گفتگو کنم. من با دولت قبلی ایران به توافقاتی رسیده بودم، امروز نیاز داریم که آن تعهدات اجرایی شود یا اگر مقام‌های تهران می‌خواهند آن‌را تغییر دهند، این‌کار طوری صورت گیرد که ما را به راه حل برساند.»

مدیرکل آژانس همچنین خاطرنشان کرد که کسی نباید انتظار داشته باشد در فاصله کوتاهی اختلافات با ایران حل شود و ادامه داد: «چیزی که ما باید انجام دهیم این است که بستر لازم برای ادامه کار را فراهم کنیم. این یک کار دیپلماتیک است و ممکن است زمان ببرد. این کاری نیست که ظرف ۱۰ ساعت به نتیجه برسد، روندی زمانبر خواهد بود، اما در عین حال بهتر از هر گزینه دیگر جایگزین به شمار می‌رود.»

روز گذشته ۱۲ سپتامبر، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در نشست خبری مشترک خود با آقای گروسی، مذاکرات با آژانس را سازنده خوانده بود و تایید کرده بود که طرفین بر سر تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

استقبال اتحادیه اروپا و روسیه

سفر آقای گروسی با استقبال مقام‌های اروپایی نیز مواجه شد. انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در حساب توییتری خود با تاکید بر اینکه «یک گام مثبت» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته ابراز امیدواری کرد این قدم به باز شدن فضا برای دیپلماسی منتهی شود.

معاون جوزپ بورل در ادامه نوشت: «این یک گام مثبت در جهان اطمینان یافتن از تداوم اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران است. این به ما فضای دیپلماسی می‌دهد. از تلاش‌ها قدردانی می‌کنم. هدف اتحادیه اروپا همچنان اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌ها است. از این رو بسیار مهم است که ما در اسرع وقت گفتگو‌های وین را از سر بگیریم.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه درسازمان‌های بین‌المللی وین هم در حساب توییتری خود در واکنشی مشابه ابراز امیدواری کرد طرفین بار دیگر پای میز مذاکره جمع شوند. آقای اولیانوف همچنین در ادامه نوشت «روسیه در این زمینه با اتحادیه اروپا هم‌نظر است. ما از نتایج سفر آقای گروسی به تهران استقبال می‌کنیم و همچنین خواهان ادامه هرچه سریعتر مذاکرات وین هستیم. امیدوارم آقای مورا و دیگر همکاران را هرچه زودتر پای میز مذاکرات وین ببینم.»

اشاره آقای اولیانوف به آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای در حالی صورت می‌گیرد که چند ماهی از آخرین دور این گفتگو‌ها می‌گذرد. مقام‌های دولت جدید در ایران تاکید می‌کنند که از ادامه گفتگو‌های هسته‌ای استقبال می‌کنند، اما در عین حال هنوز اقدام عملی در این خصوص صورت نداده‌اند و با گذشت چندین ماه از توقف در گفتگو‌های هسته‌ای همچنان چشم‌انداز روشنی در خصوص زمان بازگشت به میز مذاکرات در دسترس نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی