تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

علت چروک شدن پوست دست و صورت

چروک شدن پوست دست و صورت یک عارضه عمومی در میان همه انسان‌ها به خصوص با بالا رفتن سن است. اما این امر چه علت‌هایی دارد و چگونه می‌توان این روند را کند کرد.

کد خبر: ۱۰۸۲۷۲
۱۱:۴۴ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰

دیدارنیوز: اگرچه چین و چروک می‌تواند حکایت از رسیدن به سن بلوغ و گذر عمر باشد، اما تردیدی نیست که نوزادان تازه متولدشده نیز دارای چین‌وچروک هستند. به‌طور کلی، درمان پیری و روند طبیعی پوست اگر بخواهد به‌صورت ریشه‌ای حل شود، بایستی با شناخت عوامل ایجاد این فرآیند و جلوگیری از عوامل مؤثر بر آن‌ها، برای طولانی شدن فرآیند فرسودگی پوست انجام گردد.

امروزه بسیاری از محصولات مراقبتی، آرایشی و روش‌های خانگی، نوید کاهش چین‌وچروک را می‌دهند. بعضی کم یا زیاد مؤثر هستند. با این روش‌ها، دیگران می‌توانند به موفقیت نسبتاً خوبی برسند، اما همه این روش‌ها بر پایه شناخت عوامل و علل چروک دست است.

همان‌طور که گفتیم، راه‌های درمان چروک شدن دست و صورت با شناخت عوامل آن به‌طور مؤثری انجام می‌شود. اگرچه تمام پوست ما درگذر عمر پیر می‌شود، اما قرار گرفتن در معرض آفتاب میزان وقوع آن را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. تغییراتی که در اثر آفتاب ایجاد می‌شود شامل خشکی پوست (زبری)، افتادگی، رشد پوست مانند کراتوز، لنتیگو (لکه‌ها) و چین و چروک است. فقط کافی است پوست صورت و گردن یک کشاورز رنگ‌دانه ضعیف را با پوست قسمت‌های دیگر که پوشش داشته‌اند، مقایسه کنید.

امروزه بیشتر قسمت‌هایی که دارای چین‌وچروک هستند، شامل صورت، گردن، پشت دست‌ها و قسمت بالای بازو‌ها است. چین‌وچروک‌ها در دودسته وجود دارند: خطوط ظریف سطح و شیار‌های عمیق مربوط به انقباض عضلانی و پیری. برخی از شیار‌ها و خطوط عمیق ماهیت آناتومیک دارند و ارتباط زیادی با پیری ندارند.

عموماً فقط چین‌وچروک‌های پیری است که مردم را آزار می‌دهد. با توجه به این علت پیر شدن پوست، دو روش اساسی برای بهبود این علائم پیری وجود دارد: پیشگیری و درمان.

به‌ طور کلی درمان موضعی چین‌وچروک برای خطوط ریز بسیار مؤثرتر است. چین‌های عمیق‌تر ممکن است به تکنیک‌های تهاجمی بیشتری از جمله تزریق مواد پرکننده، فلج عضلات محلی یا جراحی پلاستیک نیاز داشته باشند.

اگر می‌خواهید از راه‌های جلوگیری از چروک شدن دست و صورت استفاده کرده و از این علائم جلوگیری کنید، بهترین روش‌ها این به سراغ دلایل و ریشه‌های آن بروید. به‌طور مثال هرگز سیگار نکشید و از پوست در برابر آفتاب محافظت کنید. شما قادر نخواهید بود رنگ طبیعی پوست یا ژن‌های خود را اصلاح کنید (با توجه به این عامل که گفتیم، افراد سیاه‌پوست و آسیایی در مقابل چروک شدن پوست مقاوم‌تر هستند)، بنابراین توجه به آنچه می‌توانید تغییر دهید و دلایلی که در طول زندگی خود با آن‌ها روبرو هستید، اهمیت دارد. همچنین استفاده از مرطوب‌کننده می‌تواند ظاهر خطوط ریز را نیز به حداقل برساند، اگرچه از چین‌وچروک جلوگیری نمی‌کند.

چروک صورت

چین و چروک ارثی نیست

در رابطه با علل ایجاد چین‌وچروک، لازم است به دو موضوع اشاره‌کنیم که اولین مورد، ارثی نبودن چین‌وچروک است. «پدر و مادر من هر دو دارای چین و چروک هستند. پس من هم احتمالاً به مشکل ایجاد چروک‌ها در پوست و صورت خود دچار می‌شوم.» نمون‌های از مهم‌ترین تصورات غلط رایج در بین دلایل چروک شدن دست و صورت است.

اما واقعیتی که در مقابل این اشتباه وجود دارد، بیان می‌کند: شما ممکن است چشمان زیبا یا حس شوخ‌طبعی خود را از والدین خود به ارث برده باشید، اما احتمال بسیار بالا، چین‌وچروک‌ها یک پدیده ارثی نیست. به گفته متخصصان این حوزه، توجه کنید که وقتی نوبت به چین و چروک می‌رسد، عوامل تأثیرگذار دیگری به‌غیراز ژنتیک وجود دارند که باید ابتدا به آن‌ها توجه شود. به‌عنوان‌مثال، حداکثر ۹۰ درصد تغییرات پوستی قابل‌مشاهده درنتیجه آسیب ناشی از خورشید است. ازآنجاکه ایجاد و شروع روند چروک شدن دست و صورت، کاملاً به ژنتیک شما بستگی ندارد، مراقبت از پوست و شناخت دلایل آن باید مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از این مشکل باشد (به‌ویژه هنگامی‌که عادات زندگی، شرایط و مستعد بودن پوست انسان‌ها در دوره کنونی، نامناسب ارزیابی می‌شود).

روش‌هایی برای کند کردن روند پیری در پوست شما وجود دارد، ازجمله: استفاده از ضد آفتاب با خاصیت ۵۰ SPF، نه‌تن‌ها هرروز، بلکه با استفاده مجدد از آن در هر زمان که در معرض آفتاب قرار می‌گیرید (و حتی در صورت آفتابی نبودن).

استفاده از مرطوب‌کننده و استفاده از آنتی‌اکسیدان‌های محافظ، پرهیز از محصولاتی که باعث التهاب می‌شود، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی فقط به روشی که روی برچسب یا راهنما ارائه‌دهنده، ارائه شده است. تطبیق محصولات با تغییر کیفیت پوست، توجه به عامل افزایش سن، توجه به تغییر هوا و کیفیت آن و هر عاملی که باعث می‌شود شما پیرتر شوید، خواه یا ناخواه، خطوط ظریف و چروک شدن دست و صورت در خانواده شما ایجاد می‌شوند که پدیده‌ای ناگزیر است. بااین‌حال، اگر زود از پوست خود مراقبت کنید، می‌توانید روند شکل‌گیری این خطوط را زودتر از حالت و پروسه طبیعی و شکل‌گیری شان، به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای کند کرده و جلوگیری کنید.

علت چروک شدن پوست دست و صورت

هیچ برنامه کاملی در مقابله با چین و چروک وجود ندارد

دومین مطلبی که لازم است در مورد علل ایجاد چین‌وچروک بیان شود، آن است که عده‌ای فکر می‌کنند، هنگامی‌که این پروسه آغاز شود و حتی از زمان آن نیز بگذرد، می‌تواند طی یک‌روال کامل ضد پیری مشابه، از چروک شدن دست و صورت جلوگیری کنند.

اما واقعیت چیز دیگری است. خواهر شما، بهترین دوست شما، مادر، همسایه و همه افراد، یک‌روال متفاوت برای مراقبت از پوست‌دارند. سؤال این است: آیا کسی راز یک روتین پوستی کامل که از چین‌وچروک همه افراد جلوگیری می‌کند را دارد؟ جواب کوتاه، نه است؛ هیچ یک از برنامه‌های کامل مراقبت از پوست ضد پیری وجود ندارد که به‌طور کامل از این روند جلوگیری کرده و آن را متوقف کند.

درمان چروک صورت و دست

روش‌های درمان چین و چروک 

روش‌های درمانی زیادی برای کمک به کاهش خطوط ریز روی پوست وجود دارد. برای چین‌های عمیق‌تر، فرد ممکن است به تکنیک‌های تهاجمی‌تری مانند جراحی پلاستیک یا تزریق مواد پرکننده نیاز داشته باشد. همچنین می‎‌توانید با استفاده از مواد طبیعی رفع چین و چروک در خانه، به جلوگیری از افزایش چروک‌ها و درمان آنها کمک کنید.

  • داروها: رتینوئید‌های موضعی از ویتامین A سرچشمه می‌گیرند و هدف آن‌ها کاهش چین و چروک‌های ریز، رنگ‌دانه‌های زیاد و زبری پوست است. آن‌ها این کار را با افزایش تولید کلاژن در پوست انجام می‌دهند. بااین‌حال، استفاده از رتینوئید‌ها می‌تواند باعث سوختن پوست در برابر نور خورشید شود، بنابراین محافظت از پوست هنگام استفاده از محصولات و دارو‌های مراقبت از پوست، ضروری است. عوارض جانبی احتمالی این روش درمانی عبارت‌اند از: خشکی، خارش، احساس سوزش، مورمور شدن، ایجاد بافت متفاوت در پوست و. مواد فعال موجود در کرم‌های چروک ازنظر نوع و غلظت متفاوت است. غلظت‌های موجود در کرم‌های چروک بدون نسخه (OTC) به میزان قابل‌توجهی کمتر از یک نسخه تجویزشده خواهد بود که این عامل یعنی غلظت بر میزان عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
  • درم ابریژن: درم ابریژن یک عمل جراحی است که شامل فرسودگی کنترل‌شده یا ساییدگی لایه‌های فوقانی پوست با دستگاهی است که به‌سرعت در حال چرخش هست. درم ابریژن باهدف از بین بردن چین‌وچروک‌های ظریف، خال‌ها، خال‌کوبی‌ها، جوش‌های آکنه و سایر انواع زخم‌ها ایجاد می‌شود. این روش ممکن است باعث پوسته ریزی، تورم و تغییر در رنگ پوست شود. این علائم به‌طورکلی پس از ۲ هفته کمرنگ می‌شوند، اما برخی علائم ممکن است برای چندین ماه باقی بمانند. فرد بلافاصله به نتایج مطلوب خود نخواهد رسید و ممکن است تا چند ماه هیچ پیشرفتی نداشته باشد.

درمان چروک دست و صورت

سایر روش‌های رفع چین و چروک

روش‌های درمانی با لیزر و منبع نور که در این روش، لایه خارجی پوست را از بین می‌برد تا چین‌وچروک‌ها را کاهش دهد.

  • درمان‌های رادیو فرکانس (RF) که در این روش، درم یا لایه میانی پوست را گرم می‌کند و باعث توسعه فیبر‌های جدید کلاژن می‌شود. این عامل باعث سفت شدن پوست و کاهش چین‌وچروک می‌شود. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا فرد پس از درمان با RF متوجه کاهش چین‌وچروک شود. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ بیان می‌کند که بیش از ۹۰ ٪ از شرکت‌کنندگان که تحت RF قرار گرفتند، از نتایج ۱ ماه و ۶ ماه پس از درمان رضایت داشتند. RF باعث ایجاد زخم نمی‌شود. بااین‌حال، محققان خواستار تحقیقات بیشتر در مورد ایمنی و اثربخشی شدند. وقتی زخم از جراحی لیزر یا پرتو‌ها بهبود می‌یابد، پوست جدید صاف و سفت می‌شود. بهبود مجدد سطح ظاهری لیزر ممکن است چندین ماه طول بکشد،
  • بوتاکس: سم بوتولینوم نوع A یا بوتاکس، سیگنال‌های شیمیایی را که باعث انقباض عضلات می‌شوند، مسدود می‌کند. پزشکان از آن برای درمان برخی شرایط پزشکی استفاده می‌کنند. متخصص آرایشی و بهداشتی از آن برای کاهش چین‌وچروک پوست با تزریق مقادیر کم بوتاکس به عضلات هدف استفاده می‌کند. در این حالت، عدم سفت شدن عضلات می‌تواند باعث صاف شدن پوست و عدم ایجاد ظاهری با چین‌وچروک‌های زیاد شود. بوتاکس می‌تواند خطوط پیشانی، خط اخم بین چشم و انتهای آن را در گوشه چشم کاهش دهد. طبق گفته انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، فرد بعد از چند روز تا یک هفته نتیجه را می‌بیند. این تغییرات معمولاً ۳-۴ ماه طول می‌کشد، بنابراین بسیاری از افراد تزریق‌های مکرر انجام می‌دهند.
  • لیفت صورت: لیفت صورت یا جراحی زیبایی بینی، نوعی جراحی زیبایی است که هدف آن جوان‌تر نشان دادن افراد است. این روش معمولاً شامل از بین بردن مقداری از پوست صورت و چربی، با یا بدون سفت شدن بافت‌های زیرین است. یک مطالعه در جراحی پلاستیک و ترمیمی نشان می‌دهد که برخی از عناصر لیفت صورت باید حدود ۵ سال و نیم دوام داشته باشند، اما ممکن است تا حدودی عملکرد آن در پوست اطراف گردن کاهش یابد. در این حالت، زمان بهبودی برای فرد باید تا چند هفته بعد از جراحی و بهبود کبودی و تورم در نظر گرفته شود.

درمان چروک های صورت

برچسب ها: پوست و مو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی