تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

پیک پنجم کرونا رو به افول؛ قربانیان خاموش تاخیر در واکسیناسیون!

پیک پنجم کرونا رو به افول است و تعداد درگذشتگان در حال کاهش. پیک پنجم کرونا می‌توانست رخ ندهد اگر روند واکسیناسیون به تاخیر نمی‌افتاد. هزاران انسان قربانی تاخیر در واکسیناسیون شدند. قربانیانی خاموش!

کد خبر: ۱۰۸۰۴۱
۱۴:۱۶ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

 

پیک پنجم تمام شد؟ فوتی‌های کرونا روی مدار ۱۵ هزار ...

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: ایران بیش از سایر کشورها پیک های کرونایی را تجربه کرده و در طول دو سال گذشته پنج پیک را پشت سر گذاشته که نتیجه این تجربه از دست دادن هزاران نفر بوده که البته فاصله آمار واقعی تا آماری رسمی منتشر شده احتمالا بسیار زیاد است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی و حتی خود کشور چین که به عنوان مرکز شیوع ویروس کرونا معرفی می‌شود مدت هاست جشن خداحافظی با کرونا را گرفته اند و همین دیروز هم خبر رسید که کشور دانمارک اعلام کرده که مردم دیگر نگران کرونا نباشند زیرا با واکسیناسیون عمومی به ایمنی کامل رسیده اند.

اما متاسفانه ایران به واسطه تصمیم های هیجانی در همان روزهای اوج کرونا برای ممانعت از ورود واکسن های خارجی و رفتن به سوی تولید واکسن داخلی به طرز عجیبی از میدان واکسیناسیون عقب ماند و نتیجه آن تجربه جبران ناپذیر ورود به پیک پنجم و ماندن در این پیک برای روزها و هفته های طولانی و از همه سخت‌تر از دست دادن عزیزانی زیادی است که نبود آنها ضربه جبران ناپذیری برای خانواده در دوران پسا کرونا خواهد بود.


بیشتر بخوانید: ویروس‌های کرونای «لامبدا» و «مو» در راهند؛ پیک‌های مرگ!


از وزیری که مخالف واردات بود تا وزیری که به دنبال باران بود اما سیل بارید!

واردات واکسن در یک مقطع زمانی با مخالفت های زیادی همراه بود که یکی از همین مخالف ها بهرام عین الهی وزیر دولت ابراهیم رئیسی است که امضای او هنوز پای نامه‌ای که برخی از استادان دانشگاه در جهت ممانعت از ورود واکسن نوشتند وجود دارد. حالا اما بهرام عین الهی به یک مدافع سر سخت واردات واکسن تبدیل شده است و از در مصاحبه هایش وعده واردات چند میلیونی در مدت کوتاه می دهد و در جای دیگری می گوید در واردات واکسن منتظر باران بودم و اما سیل بارید!

و در نهایت همگان چشم دوخته اند به سیل واکسن های وارداتی و رسیدن بهمن ماه که به گفته وزیر بهداشت، ماه خداحافظی با کرونا در ایران است، هر چند که بسیاری از محققان و پزشکان این اظهار نظر را منطقی و اصولی نمی دانند و پایان کرونا را به زمان‌هایی دورتر موکول می‌کنند؛ آن هم به شرط‌ها و شروط‌ها؛ یعنی همه مردم دو دز واکسن خود را دریافت کرده باشند و رعایت پروتکل های بهداشتی بدون وقفه ادامه پیدا کند.

 حالا چه باران ببرد یا سیل بیاید، موضوعی که از ذهن مردم پاک نخواهد شد، تعلل در واردات و صحبت های افرادی مانند مخبر معاون اول رئیس جمهور در مقام رئیس ستاد اجرایی فرمان امام مبنی بر تولید واکسن پنجاه میلیون دزی تا پایان شهریور است و پرسشی که او هرگز پاسخ نداده این است که شهریور  در حال تمام شدن است و آن میلیون‌ها دز واکسن کجاست؟

آمارها چه می گوید؟

یکی از موضوعاتی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت آمار مبتلایان و مرگ و میر در پیک پنجم بود که در هفته‌های آخر مرداد و شهریور آمار فوتی‌ها به بالای ۶۰۰ نفر و مبتلایان به بالای ۳۰ هزار نفر در روز رسید، اما به محض اینکه روند واکسیناسیون شتاب گرفت و آمار تزریق واکسن سیر صعودی و تا مرز ۹۰۰ هزار دز در روز نزدیک شد به همان میزان هم آمار مبتلایان کاهش پیدا کرد هم مرگ و میر و طبق آخرین آمار روز شنبه بیستم شهریور آمار مبتلایان بستری شده کمتر از سه هزار نفر و فوتی‌ها هم به ۴۴۴ نفر رسید.

از سوی دیگر پیک پنجم آنقدر طولانی شده است که به نظر می‌رسد قصد رسیدن به نقطه پایانی را ندارد و مرگ‌های روزانه بر مدار ۶۰۰ تا ۷۰۰ فوتی سبب شد خیلی ها امیدی به تمام شدن این پیک نداشته باشند،دهقان منشادی  یکی از متخصصان عفونی در این باره گفته بود که شدت دو پیک آخر قابل مقایسه با سال گذشته نیست، تا جاییکه تعداد بستری‌های در برخی از روزها از مرز ۱۶ هزار بیمار هم گذشت. در پیک پنجم روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تریاژ تنفسی و ۸۰ تا ۱۰۰ مورد بستری روزانه در کنار ۵۰۰ بیمار بستری موجود در بخش‌های کووید ۱۹ داشتیم.

یکی از کسانی که در پیک پنجم حرف های زیادی برای گفتن دارد، سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) است که با اشاره به افزایش دو و نیم برابری فوتی‌های کرونایی بهشت زهرا در پیک پنجم اذعان داشت: در طول ۲۵ سال حضورم در بهشت زهرا شرایط فعلی بی سابقه بوده و حتی در دوران دفاع مقدس هم چنین شرایطی را شاهد نبودیم.

بهشت زهرا بر اساس آمار وزارت بهداشت ۴۰ درصد متوفیان کرونایی کل کشور را دارد در حقیقت سهم بهشت زهرا ۴۰ درصد و سهم سایر استانهای کشور ۶۰ درصد بوده است. فاجعه تا آن جا پیش رفت که آمار ۲۱۶ فوتی در روز هم در آمار بهشت زهرا ثبت شده تا جاییکه ظرف ۱۸ ماه گذشته بهشت زهرا ۴۰ هزار نفر را پذیرش کرده است.

در موج اول در دوم اسفندماه با یک فوتی و در اوج آن با ۱۱۹ فوتی در تهران روبرو بودیم در موج دوم ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ با ۹ فوتی شروع و در اوج به ۱۱۶ فوتی رسید؛ در موج سوم ۱۷ شهریور ۹۹ با ۴۱ فوتی شروع و در اوج به ۱۷۳ فوتی رسید. در موج چهارم در ۲۸ اسفند ۹۹ با ۹ فوتی شروع و در اوج به ۱۵۶ فوتی رسید و در موج پنجم که ۱۳ تیرماه سال جاری با ۵۵ متوفی شروع شده، در اوج به ۲۱۶ متوفی رسیده و به نظر می رسد روزهای ملتهب رو به افول است و این امید وجود دارد این روند نزولی تدوام داشته باشد. و این تنها روند تهران است. 

تخمین آمار فوت‌ها در پیک پنجم کرونا

 و اما بشنوید از آمار کل کشور در پیک پنجم که به گفته پزشکان و روسای دانشگاه‌های کشور این پیک بیش از سایر پیک‌های قبلی هم آمار بستری بالاتری داشت هم مرگ و میر بیشتری. در همان روز‌های اول مردادماه که کرونا دلتا به اوج رسید آمار فوتی‌ها بیش از ۳۶ درصد افزایش داشته این موضوع را سعید نمکی وزیر وقت بهداشت بیان کرده بود و گفته بود این آمار بیشتر هم خواهد شد؛ البته اظهار نظر در مورد بالا رفتن آمار فوتی‌ها فقط معطوف به نمکی نبود، زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا هم این موضوع را تائید کرد و گفت در اواخر مرداد ماه آمار فوتی‌ها بیش از روزی ۶۰۰ نفر خواهد بود که دقیقا این اتفاق افتاد و آمار فوتی‌های کرونا در شهریور به ۷۰۰ نفر هم رسید.

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ۲۱ مرداد ماه در گفت و گویی اعلام کرد که اگر شرایط به همین صورت پیش برود، مرگ و میر بالا خواهد رفت، ما مرگ و میر را در ابتدای موج پنجم کاهش داده بودیم، اما اکنون حجم بیماران در بیمارستان‌ها بالاست، اکنون ۴۳ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد، در مجموع حداقل ۴ هزار مرگ و میر در پیک پنجم خواهیم داشت و می‌تواند تعداد بستری‌ها به ۱۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کند و در این صورت تعداد مرگ و میر در پیک پنجم به ۱۵ هزار نفر خواهد رسید.

از سوی دیگر با بالا رفتن آمار مبتلایان در هفته اول مرداد از ۱۸ هزار نفر به ۳۰ هزار نفر رسید و در یک حرکت موازی آمار فوتی‌ها هم بالا رفت و به گفته مسوولان در اوج گیری کرونا دلتا یعنی در همان هفته اول مرداد در هر ۵ دقیقه یک فوتی ثبت شده است، اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، ثبت فوت در هر ۵ دقیقه یعنی در یک ساعت ۱۲ نفر و در ۲۴ ساعت می‌شود ۲۸۸ نفر و در یک ماه هشت هزار و ۶۴۰ نفر پس در نهایت پیش بینی فوت ۱۵ هزار نفر در پیک پنجم با احتساب صحبت‌های ارائه شده می‌تواند به حقیقت نزدیک باشد. 

هر چه که هست پیک پنجم کرونا بیش از هر پیک دیگری به مرگ و میر منجر شد و این در زمانی که بسیاری از کشورهای جهان با واکسیناسیون به سمت آرامش پیش رفتند. 


بیشتر بخوانید:از چین خوش قول تا روسیه بد عهد؛ از واکسن‌های ایرانی چه خبر؟


واکسن ها زیاد و مراکز واکسیناسیون زیادتر 

حالا از گوشه کنار شهر خبر می رسد که علاوه بر واردات بی وقفه واکسن به ایران مراکز واکسیناسیون هم بیشتر شده، مخاطبان به دیدار گفته اند که در حال حاضر بیمارستان شهدای تجریش بدون محدودیت سنی واکسن می زنند و فقط باید در صف انتظار بمانید و در پارک قیطریه هم بدون در نظر گرفتن گروه سنی همه را واکسن می زنند.

در جنوب شهر هم انگار شرایط مانند نقاط بالای شهر تهران است، مخاطبان به دیدار اعلام کردند که سوله بحران در میدان گمرک هم خلوت است و بدون هیچ مشکلی واکسن می زنند و در امیرآباد و پشت قزل قلعه در خیابان فجر هم به راحتی می توانید واکسن بزنید.

هر چه که هست به نظر پیک هولناک کرونا رو به افول است و اگر وعده‌های مسئولان در مورد واردات و تزریق واکسن تحقق پیدا کند شاید بشود امید داشت که دیگر پیک ششمی در کار نباشد یا حداقلی چنین کشتار هولناکی رخ ندهد. مسئولانی که گفته‌اند بهمن ماه نقطه پایان فاجعه کرونا در کشور خواهد بود. فاجعه‌ای که آمار قربانیانش از شهدای جنگ تحمیلی بیشتر شد و سال‌ها از این روزهای فاجعه سخن گفته خواهد شد. فاجعه‌ای که حداقل پیک پنجم آن می‌توانست رخ ندهد. تاریخ این قربانیان خاموش را فراموش نخواهد کرد. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی