تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

وعده وزیر اقتصاد؛ خانوار‌ها وام آسان می‌گیرند

وزیر اقتصاد به طور صریح نظر خود را درباره افزایش مبلغ یارانه‌ها نگفته است، اما آنطور که او وعده داده قرار است به خانوار‌ها وام آسان پرداخت شود.

کد خبر: ۱۰۸۰۲۹
۱۲:۳۱ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

وعده وزیر اقتصاد وام آسان برای خانوارها

دیدارنیوز ـ موضوع افزایش یا تغییر یارانه‌های پرداختی در دولت رئیسی چند روزی هست که داغ شده، از یک طرف به نظر می‌رسد وزیر کار با افزایش مبلغ یارانه‌ها موافق است.

از سوی دیگر معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز از مدافعان سرسخت افزایش یارانه‌هاست. محسن رضایی حتی وقتی کاندیدای ریاست جمهوری بود از افزایش ۱۰ برابری یارانه‌ها می‌گفت و معتقد بود که باید ۴۵۰ هزار تومان یارانه پرداخت شود.

یکی دیگر از اعضای تیم اقتصادی دولت، وزیر اقتصاد است. اگرچه احسان خاندوزی روی حمایت از خانوار‌ها تاکید می‌کند، اما صراحتا از افزایش یارانه‌ها سخنی نگفته است.

در سال گذشته و در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۰، خاندوزی در یک اظهار نظری به موضوع پرداخت چند یارانه باهم انتقاد کرد.

او گفت: در کمتر کشوری سراغ داریم پرداخت‌های انتقالی مختلف، در سطح ایران داشته باشد. هم‌اکنون ۴ تا ۵ نوع پرداخت حمایتی و… در بودجه گنجانده شده است. تکثر یارانه‌های مختلف و نامشخص بودن برخورداری خانوار از یارانه دولتی یک عارضه جدی است. مجموع کمک‌های نقدی نهاد‌های عمومی غیردولتی، یارانه نقدی، یارانه معیشتی، کمک‌های کمیته امداد و بهزیستی و جدیداً یارانه کالا‌های اساسی یک نوع تکثر ایجاد کرده است که باید در بودجه ۱۴۰۰ این پرداخت‌ها هماهنگ شود.

او در تشریح برنامه‌های خودش به عنوان وزیر اقتصاد روی موارد کلان اقتصاد تاکید داشت. در خصوص کمک به معیشت خانوار‌ها از پرداخت تسهیلات به ان‌ها گفت.

خاندوزی وعده داد: تلاش خواهیم کرد به اصلاح حکمرانی خود بانک مرکزی برای ایجاد جایگاه هماهنگ ساز تمام نهاد‌ها و بازار‌های مالی، ساده‌سازی دسترسی به تسهیلات برای خانوار‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق الزام ویژه به اعتبار سنجی مشتریان، حمایت قاطع از توسعه سنت قرض الحسنه و رفع شبهات عملیات شرعی بانکی، به ویژه در مورد وجه التزام که مراجع بزرگوار به آن توجه ویژه دارند تلاش خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد به طور صریح نظر خود را درباره افزایش مبلغ یارانه‌ها نگفته است، اما آنطور که او وعده داده قرار است به خانوار‌ها وام آسان پرداخت شود.

وام آسان چه وامی است؟

وام‌های آسان معمولا وام‌های با سود پایین هستند که غالبا به آن‌ها وام قرض الحسنه گفته می‌شود. در حال حاضر وام‌های بانکی با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که برای متقاضیان درصد بالایی است.

معضل ضامن نیز یکی از موانع اصلی برای دریافت وام است که این روز‌های بیشتر مردم به خصوص منقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی دیگر از مشکلات وام گیرندگان در حال حاضر درخواست بانک برای سپرده‌گذاری است. اعتراض مردم به این سیاست بانکی این است که متقاضی وام اگر پول برای سپرده گذاری داشت که وام نمی‌گرفت؛ بنابراین حذف یا تعدیل مبلغ سپرده گذاری نیز می‌تواند یکی از موارد ساده سازی دسترسی وام باشد.

بازپرداخت وام که حالا به مدت زمان‌های کمتری تغییر کرده نیز یکی از مشکلات وام گیرندگان است، بازپرداخت‌های زیر پنج سال مبلغ هر قسط را زیاد می‌کند و این موضوع توانایی گیرندگان وام را پایین می‌آورد.

برچسب ها: یارانه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی