تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

افزایش ۲۰ درصدی آمار خودکشی در برخی استان‌ها

دکتر سید کاظم ملکوتی، عضو هیات‌مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران گفت: عملا و رسما طی ۵ سال گذشته از مقامات بالای کشور نظیر وزارت کشور و سازمان بهزیستی دستورالعمل و برنامه‌ای برای کنترل آسیب‌های اجتماعی که یکی از آن‌ها خودکشی است، آمده و از نگرش امنیتی خارج شده است؛ بنابراین آمار خودکشی مخفی نیست، اما دسترسی به آن سخت است.

کد خبر: ۱۰۷۸۷۶
۱۶:۵۳ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰

افزایش آمار خودکشی

دیدارنیوز ـ دکتر سید کاظم ملکوتی عضو هیات‌مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران در وبیناری که به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی و در جهت هم‌اندیشی جامعه روانپزشکی و اصحاب رسانه برگزار شد، یکی از استراتژی‌های پیشگیری از خودکشی را ارائه خدمات پیگیرانه عنوان کرد و گفت: نباید کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند را رها کرد. باید پیگیر آن‌ها بود. باید آن‌ها را تشویق کرد تا از خدمات پیشگیرانه خودکشی استفاده کنند.

ملکوتی عنوان کرد: میانگین خودکشی در کشور از ۶ درصد در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت طی ۱۰ سال گذشته به ۷.۲ درصد رسیده است و با نرخ اندکی رو به افزایش است. این آمار در برخی استان‌ها ۱۰، ۱۵ و ۲۰ درصد در هر ۱۰۰ هزار نفر است و این نگرانی وجود دارد که پس از شرایط کرونا این شیب بیشتر شود.

این روانپزشک با بیان اینکه خدمات پیگیرانه تا ۳ برابر اقدام به خودکشی را کاهش می‌دهد، ادامه داد: با همین خدمات پیگیرانه، استان آذربایجان غربی با ۳ میلیون جمعیت توانست در طول یک سال حداقل ۲۰ تا ۳۰ مورد خودکشی در استان را کم کند. البته این خدمات در برخی استان‌ها هم موفق نبوده و برای علت عدم موفقیت آن باید چالش‌ها را پیدا کرد.
افزایش آمار‌های خودکشی در خوزستان و مرکزی

به گفته ملکوتی، آمار خودکشی در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، آذربایجان غربی و کهگیلویه و بویراحمد در چند سال گذشته بالا بوده و اکنون رو به کاهش است و در عین حال این آمار در استان‌های خوزستان و مرکزی در حال افزایش است.

وی همچنین این را هم گفت که آمار خودکشی در استان‌ها ثابت نیست و به دلایلی نظیر بهداشت روانی، فرهنگی و اقتصادی معطوف می‌شود.

آمار خودکشی مخفی نیست، دسترسی به آن سخت است

عضو هیات‌مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران با بیان اینکه ایران در منطقه خاورمیانه از نظر مطالعات رفتار خودکشی رتبه نخست را دارد و بیشترین مطالعات در این منطقه توسط ایران انجام شده و ما دارای اطلاعات خوبی هستیم، تصریح کرد: مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد، ناراحتی اعصاب و روان و خودکشی مشکل تمام کشور‌ها است.

او گفت: عملا طی ۵ سال گذشته رسما از مقامات بالای کشور نظیر وزارت کشور و سازمان بهزیستی دستورالعمل برنامه‌ای برای کنترل آسیب‌های اجتماعی که یکی از آن‌ها خودکشی است آمده و از نگرش امنیتی خارج شده است؛ بنابراین آمار خودکشی مخفی نیست، بلکه دسترسی به آن سخت است.

این روانپزشک معتقد است که خودکشی قابل پیشگیری است و باید از سیستم ثبت وزارت وزارت بهداشت استفاده کرد تا متوجه شد ماه به ماه و یا ۳ ماه به ۳ ماه چه اتفاقی در حوزه خودکشی رخ می‌دهد.

ملکوتی با بیان اینکه خودکشی از غرب کشور در حال انتقال به استان‌های مرکز کشور است، ادامه داد: تجربه کشور ما نشان داده استان‌هایی که توانستند در زمینه پیشگیری خوب عمل کنند کاهش چشم گیری در خودکشی داشته اند. چراکه خودکشی قابل کنترل و کاهش است.

می‌گویند اسم خودکشی را بگذارید شادابی!

عضو هیات‌مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران با اشاره به اینکه مکرر خانم‌های باردار خودکشی و فوت کرده‌اند، گفت: بار‌ها و بار‌ها زمانی که در روز جهانی خودکشی خواسته شده از خودکشی صحبت شود، گفته‌اند اسمی از خودکشی نیاورید. می‌گویند اسم خودکشی را بگذارید شادابی.

ملکوتی افزود: حدود ۳ سال پیش اسم روز جهانی پیشگیری از خودکشی را وزارتخانه (وزارت بهداشت) گذاشت روز «شادابی» و این در حالی است که کلمه «خودکشی» مهم است چراکه فردی که فکر خودکشی دارد، باید بدون خجالت به پزشک خود بگوید فکر خودکشی دارد.

وی ادامه داد: وقتی افراد فکر می‌کنند این مساله «ننگ» و «بی‌آبرویی» است به پزشک خود نمی‌گویند فکر خودکشی دارند. ۶۰ درصد افراد از خدمات پیشگیری خودکشی استفاده نمی‌کنند. چون فکر می‌کنند ننگ است و باید این ننگ را از بین برد.

معایب و مزایای انتشار اخبار خودکشی

عضو هیات‌مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا نوشتن از خودکشی و انتشار مطالب آن در رسانه‌ها منجر به افزایش خودکشی می‌شود، تصریح کرد: نوشتن نوع اقدام خودکشی برای افرادی که مستعد هستند جنبه تقلیدی دارد و از همین رو است که انتشار اخبار خودکشی اصولی دارد. برای مثال می‌گویند این اخبار صفحه نخست نباشد و به اخبار آب و تاب داده نشود. چراکه ثابت شده است روی افراد مستعد به شکل تقلیدی اثر می‌گذارد.

وی افزود: انتشار آمار روی مسئولان و محققان اثر خود را می‌گذارد، اما انتشار آمار خودکشی اثری بر افراد مستعد ندارد. چه بسا این آمار در روز جهانی خودکشی قابل طرح است. آمار باید در مناسبت‌ها گفته شود تا جامعه، محققان و مسئولان حساس شوند. این خود از جمله استراتژی‌های هفت‌گانه پیشگیری از خودکشی است که در دنیا اجرا می‌شود.

منبع: همشهری
برچسب ها: خودکشی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی