تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

علائم کرونا دلتا چیست؟ همه چیز در مورد عامل پیک پنجم کرونا

تب، آبریزش بینی و گلو درد از بارزترین علائم ویروس کرونا دلتا است، هر چند این علائم در همه ویروس‌های جهش یافته وجود دارد، اما رفتار کرونا دلتا متفاوت است و این قاتل هولناک، قدرت عجیبی دارد.

کد خبر: ۱۰۷۸۷۳
۱۴:۰۷ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

علائم کرونا دلتا چیست؟

دیدارنیوزـمحمد بدیعی: کرونای دلتا عامل اصلی پیک پنجم کرونا در ایران است. ویروس مرگباری که هزاران انسان را در همه جهان کشت و در ایران هم قاتلی است که دستش به خون هزاران نفر آلوده است. اما این علائم ابتلا به کرونای دلتا چیست؟

درگیری ریه در کرونا دلتا مانند کرونای انگلیسی است و البته بارزترین نشانه ویروس دلتا همین درگیری ریه است. توصیه اولیه به کسانی به این ویروس مبتلا می‌شوند این است که باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول در خانه بمانند زیرا در خانه ماندن هم باعث می‌شود که افراد، ناقل بیماری به دیگران نباشند و هم استراحت موجب می‌شود افراد به کرونا سبک‌تری مبتلا شوند، هر چند این فرضیه‌ها مدام در حال عوض شدن است و این روزها به دلیل خطر زیادی درگیر ریه به افراد توصیه می شود در همان ساعات اولیه خود را به بیمارستان برسانند.

نکته مهمتر اینکه محققان می‌گویند کسانی که واکسن زدند هم ممکن است به کرونا مبتلا شوند پس بهترین کار این است که همواره پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید، حتی اگر دو دز واکسن را هم دریافت کرده باشید. محققان تاکید دارند که کرونا دلتا، ۵۰ درصد سریع‌تر از کرونا آلفا که بریتانیا را درگیر کرده بود، منتقل می‌شود.


بیشتر بخوانید:قبل و بعد از زدن واکسن کرونا باید چه کار کنیم؟


 

علائم کرونا دلتا چیست؟

علائم اولیه کرونا دلتا

همانطور که پیش‌تر اشاره شد علائم اولیه ابتلا به کرونا دلتا شبیه سرماخوردگی است یعنی تب، آبریزش بینی و گلو درد و خیلی‌ها تصور می‌کنند که به سرماخوردگی خفیف مبتلا شده اند، اما این تصور کاملا اشتباه است، زیرا آن‌ها مبتلا به کرونا دلتا شده اند و نیاز است به سرعت مراحل درمانی خود را آغاز کنند، البته پژوهشگران در حال تحقیق بیشتر در مورد تشخیص دلیل بروز این علائم و ارتباط آن با سن، جنسیت، بیماری‌های دیگر و مصرف دارو هستند.

علائم کرونا دلتا چیست؟

علائم ویروس کرونا دلتا

بارزترین علائم ویروس کرونا تب است و معمولا افراد باید مراقب علایمی مانند سرفه، تنگی نفس، سردرد، خستگی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی باشند. بروز هر کدام از این علائم به تنهایی هم نشانه ابتلا به کرونا دلتا است و در صورت تشدید وضعیت جسمی بیمار باید به بیمارستان مراجعه کند، بعضا در برخی از افراد کرونا بدون علائم ظاهر می‌شود، اما متاسفانه این مساله موجب می‌شود فرد متوجه ابتلا خود به کرونا نشود و آن را به بسیاری از افراد دیگر منتقل کند.

علائم کرونا دلتا در کودکان

متاسفانه پزشکان می‌گویند سویه جدید یعنی کرونا دلتا بیش از سویه‌های قبلی کودکان و نوزادان را درگیر می‌کند و نیاز است والدین مراقبت بیشتری در این زمینه داشته باشند؛ علائم کرونا دلتا در کودکان هم مانند بزرگاسالان تب، گلودرد و آبریزش بینی و نیز علائم مشابه مسمومیت از جمله دل درد و اسهال و استفراغ است.البته عمده علائم در کودکان علائم گوارشی است و والدین باید هوشیاری بالایی نسبت به شناسایی این علائم داشته باشند.


بیشتر بخوانید:تعطیلات پنج روزه کرونا و تکرار تدابیر بی‌فایده!


علائم کرونا دلتا در بزرگسالان

پزشکان پس از تحقیق های زیاد در نهایت به چند علائم رسیدند که به محض ورود ویروس دلتا به بدن بزرگسالان در آنها پدیدار می شود؛ علائم اولیه تب رو به افزایش که با استامینوفن و سایر تب‌برها و بدن شویه کمی پایین می‌آید و دوباره می‌رود (به بالای ۳۸.۵ می‌رسد) و پس از آن تعریق شدید همراه با ضعف و بی‌حالی شدید و تعداد تنفسی که هر بار از دفعه قبل و در حالت استراحت در یک دقیقه بیشتر شود و بهتر است کس دیگری تعداد تنفس را بشمارد و بیمار حواسش نباشد.

تیره شدن لب‌ها و زیر ناخن‌ها همراه با تنگی نفس با تعداد تنفس بالا، ضعف فزاینده و خواب آلودگی، هذیان و بیان کلمات بی ربط و تشخیص ندادن زمان و مکان، بی اختیاری ادرار یا مدفوع، اسهال و استفراغ شدید همراه با ضعف و خواب آلودگی، سرفه‌های شدید، قطاری همراه با خلط زرد یا تیره، درد تشدید شونده روی قفسه سینه بخصوص هنگام حرکت و بالا رفتن از پله، کاهش تعداد ضربان قلب به زیر ۵۰، بالا رفتن قند خون بصورت فزاینده، کاهش اکسیژن خون ناگهانی زیر ۹۰ یا کاهش ساعت به ساعت آن! مثلا اول ۹۷ ، یک تا دو ساعت بعد ۹۵ بعد ۹۴ و همین طور کاهش یابد و در نهایت  قطع یا کاهش فزاینده میزان ادرار در ۲۴ ساعت از دیگر علائم ابتلا به ویروس کرونا در بزرگسالان است.

منشا کرونای دلتا

دسامبر ۲۰۲۰ بود که اولین مورد ابتلا به کرونای دلتا در هند شناسایی شد و چند وقت بعد شیوع گسترده‌ای در این کشور اتفاق افتاد و انتشار فیلم و عکس‌هایی از سوزارندن اجساد افراد مبتلا در فضای مجازی و رسانه‌ها مدت‌ها ترند شبکه‌های اجتماعی بود. این ویروس به دلیل سرعت انتقال بالایی که دارد به سرعت در جهان گسترش پیدا کرد و طبق آخرین گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، اکنون ۱۰۴ کشور دنیا با این ویروس دلنا درگیر هستند. البته از اوایل ماه ژوئن، دلتا به شکل غالب ویروس کرونا در آمریکا و برخی دیگر از کشور‌ها تبدیل شده است.

علائم قارچ سیاه

قارچ سیاه قرن‌ها قدمت دارد، اما پس از گذشت نزدیک به دو سال از شیوع ویروس کرونا ناگهان نام آن بر سر زبان‌ها افتاد. ماجرا از وقتی شروع شد که مبتلایان هندی به نوع کرونای دلتا این کشور عوارضی در بدن خود به دلیل ابتلا به این ویروس نشان دادند که تشخیص پزشکان برای این عارضه، «قارچ سیاه» بود.

در رابطه با پدیده قارچ سیاه در ایران نیز اخبار ضد و نقیضی به گوش می‌رسد. رییس کمیته ستاد مقابله با کرونای کشوری چند روز پیش در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید کرد که موارد مربوط به این عارضه در میان بیماران کرونایی در ایران گزارش نشده است، اما یک روز بعد دکتر مسعود مردانی گفت که نخستین نمونه‌های ابتلا به این عارضه را سه ماه پیش رویت کرده است. یکی دیگر از اعضای ستاد مقابله با کرونا یعنی شکوهی نیز به جام جم آنلاین گفته بود در رابطه با این عارضه بزرگنمایی شده چرا که همیشه و در تمامی تاریخ وجود داشته است. به هر حال برای جامعه‌ای که در التهاب کرونا است و حالا از قارچ سیاه هم می‌ترسد باید آگاهی بیشتری نسبت به این عارضه وجود داشته باشد.

در هفته‌های اخیر خبر‌های متعددی از شیوع این بیماری به گوش می‌رسد. نکته مهم این است که این بیماری در شرایط ضفع سیستم ایمنی انسان بروز می‌کند و کرونای دلتا می‌تواند زمینه ساز چنین ضعفی باشد.

علائم کرونای دلتا پلاس

کرونا دلتا پلاس هم که اخباری از آن به صورت پراکنده منتشر می‌شود یکی دیگر از نگرانی‌های جامعه جهانی شده و به گفته برخی از محققان منشاء آن کشور هند بوده و احتمال سرایت آن شدیدتر و قابلیت مبتلا شدن به بیماری در صورت دریافت این ویروس بیشتر گزارش شده است. افراد باید مراقب علایمی مانند سرفه، تنگی نفس، سردرد، خستگی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی باشند.

تب در این کرونای دلتا پلاس معمول است و مقدار تکثیر کرونای دلتا پلاس در بدن فرد مبتلا بسیار بالاتر از چیزی است که در شروع این عالم‌گیری مشاهده شده است و فرد مبتلا پس از سه یا چهار روز به شدت مریض می‌شود و این بیماران علایمی، چون سردرد، گلودرد و آبریزش بینی دارند. جوان‌تر‌ها هنگام ابتلا به این کرونا ممکن است احساس سرماخوردگی داشته باشند، اما این ویروس را به افرادی که در خطر ابتلای شدید هستند منتقل کنند. همچنین افراد مبتلای بدون علامت هم می‌توانند این ویروس را به دیگران سرایت دهند.

تاثیر کرونای دلتا روی افراد واکسینه نشده و شده

در ابتدای گزارش به ابتلا افراد واکسینه به کرونا دلتا اشاره شد؛ اما نکته قابل توجه این است که افرادی که به طور کامل در برابر کووید ۱۹ واکسینه نشده اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع قرار دارند. این خطر هم شامل کودکان می‌شود و هم بزرگسالان. هر چند میزان درصد ابتلا افراد واکسینه به کرونا دلتا خیلی کمتر از افراد واکسن نزده است، اما دانشمندان در حال بررسی این هستند که چگونه نوع دلتا در میان افراد کاملاً واکسینه شده، قادر به شیوع یا ایجاد عفونت است.

علائم گوارشی کرونا دلتا

به گفته پزشکان در شرایط فعلی، اگر افراد علائم واضح گوارشی مانند اسهال، دردهای شکمی، تهوع و استفراغ، درد معده و بی‌اشتهایی داشته باشند، به عنوان مبتلا به بیماری کرونا محسوب می‌شوند مگر خلاف آن ثابت شود. هرچند احتمال مثبت بودن تست تشخیصی پی سی آر این بیماران از مبتلایان به علایم ریوی کمتر است، اما افراد در صورت بروز علایم گوارشی بهتر است اصول بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

علایم گوارشی هرچند در تمام جهش‌های ویروس کرونا مشاهده می‌شود، اما در سویه دلتا بارزتر و شدیدتر خود را نشان می‌دهد و مشکلات گوارشی به تنهایی یا در کنار نشانه‌های ریوی می‌تواند از علائم کرونا دلتا باشد.

مرگ و میر ویروس کرونا دلتا

متاسفانه میزان مرگ و میر در میان افراد مبتلا شده به ویروس کرونا دلتا خیلی بیشتر از سایر ویروس‌های جهش یافته قبلی است، اما دانشمندان هنوز در حال پیگیری داده‌ها هستند تا میزان مرگبار بودن آن‌ها را مشخص کنند. بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در مجله The Lancet که بر اساس میزان موارد بستری در انگلستان صورت گرفته، به نظر می‌رسد نوع دلتا منجر به بستری شدن و مرگ، به ویژه در افراد واکسینه نشده می‌شود. هنوز درصد مرگ با کرونا دلتا به طور دقیق مشخص نیست، اما با در نظر گرفتن درصد بالای شیوع و سرعت انتقال، انتظار مرگ و میر بالاتر نسبت به کرونا اولیه می‌رود.

علائم کرونا دلتا چیست؟

قرنطینه ویروس کرونا دلتا

یکی از موثرترین اقدام‌ها در برابر ویروس کرونا علاوه بر دریافت دارو و خوردن مایعات، قرنطینه‌ دو هفته‌ای است، حتی برخی از پزشکان این زمان را تا سه هفته اعلام می‌کند از این رو بسیاری از مردم تنها در چند روز یا هفته احساس بهتری دارند و اکثریت قریب به اتفاق در عرض ۱۲ روز بهبودی کامل را به دست می‌آورند، اما برعکس این روند هم ممکن است اتفاق بیفتد یعنی علائم بیماری می‌تواند تا مدت زمان طولانی تری باقی بماند.

راه‌های مقابله با کرونا دلتا

ویروس دلتا هم مانند سایر ویروس‌ها راه‌های زیادی برای مقابله با آن مطرح شده است که اولین و مهمترین آن در قدم اول، پیشگیری از آن است. شستن دست‌ها، استفاده از ماسک استاندارد، محلول‌های ضدعفونی کننده و قرار نگرفتن در جا‌های شلوغ و پر رفت و آمد از جمله بهترین کار‌هایی است که می‌توانید برای جلوگیری از ابتلا به نوع دلتا انجام دهید.

در کنار رعایت این نکات خواب کافی، رژیم غذایی سالم، استفاده از محصولات تقویت ایمنی بدن، کاهش استرس و زدن واکسن می‌تواند بهترین راه برای مقابله با کرونا دلتا باشد. بدون غذای خوب، بدن در مقابل تمامی بیماری‌ها آسیب پذیر خواهد بود. رژیم غذایی سالم شامل تمامی گروه‌های سبزیجات، غلات، کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و میوه می‌شود.

از طرف دیگر ویتامین ث، ویتامین د، ویتامین آ و… برای بدن ضروری است. خوردن مکمل‌های تقویت کننده سیستم ایمنی می‌تواند بخشی از نیاز‌های شما را تامین کند.

علائم کرونا دلتا چیست؟

دریافت واکسن کرونا و تاثیرات آن

این روز‌ها از فوائد واکسن و تاثیر آن در کاهش مرگ و میر رده‌های سنی که واکسن ردیافت کرده اند زیاد شنیده اید هر چند صحبت‌هایی درباره بی تاثیر بودن واکسن‌های موجود روی ویروس‌های جدید هم بیان می‌شود، اما محققان تاکید می‌کنند دریافت هر دو دز واکسن می‌تواند روی ویروس کرونا تاثیر بگذارد، اما درصد آن متفاوت است.محققان تاکید می‌کنند که دریافت دو دز از واکسن‌هایی مانند فایزر و آسترازنکا ایمنی لازم در برابر گونه دلتا ویروس کرونا را فراهم می‌کند و میزان تأثیرگذاری هر دو واکسن ذکر شده بیش از ۹۰ درصد اعلام شده است.

همچنین واکسن‌های کوواکسین و مدرنا نیز قادر هستند تأثیر گونه دلتا ویروس کرونا را خنثی کنند بنابراین دریافت این واکسن‌ها خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید ۱۹ و بستری شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی