تیتر امروز

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

سخنگوی حزب اتحاد: اگر شعار ایران برای ایران محقق نشود با خشم مردم رو به رو خواهیم بود

حسین نورانی‌نژاد سخنگوی حزب اتجاد ملت می‌گوید مشکل اصلی تبعیض سیستماتیک است و اگر شعار ایران برای ایران محقق نشود و فارغ از هر باور، رنگ و نژاد همه در امور کشور سهیم نشوند، با خشم مردم رو به رو خواهیم شد.

کد خبر: ۱۰۷۶۴۸
۰۸:۵۷ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰

سخنگوی حزب اتحاد: اگر شعار ایران برای ایران محقق نشویم با خشم مردم رو به رو خواهیم بود

دیدارنیوز - حسین نورانی نژاد اظهار کرد: وقتی از سرمایه اجتماعی کشور صحبت می کنیم برای رسیدن به درک عمومی باید از لحاظ معنا به اعتماد متقابل و اعتماد عمومی نزدیکش کنیم. یعنی اعتماد بین گروهای مختلف مردم با مردم، مردم با حاکمیت، بخش های مختلف درون حاکمیت با یکدیگر . باید دید میان این گروه ها و اقشار چه اعتمادی وجود دارد که بتواند منجر به همکاری و هم افزایی بیش تر شود تا بتواند استفاده از ظرفیت های کشور را میسر کند.

این فعال سیاسی گفت: نبود سرمایه اجتماعی یک مانع بزرگ برای همکاری کردن با یک دیگر است. اعتماد به آینده و تصور ثبات که پایه هرکار ریشه ای در اقتصاد و سایر حوزه ها است با سرمایه اجتماعی امکان پذیر می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که علت ریشه ای عدم وجود سرمایه اجتماعی در یک جامعه چیست گفت: ریشه های متعددی دارد وضعیت های متعددی می تواند منجر به این وضعیت شوند. مثلا این تنوع قومی و اقلیمی که در ایران داریم در عین حال که می تواند یک ظرفیت خیلی بزرگ باشد؛ می تواند تهدید هم باشد.  ظرفیت سازی در حوزه اقوام و اقلیت ها وابسته به نوع مدیریت در کشور است که اگر  با تبعیض همراه شود و بدون ظرافت مدیریت گردد جامعه ای چنین متنوع با تهدید کاهش سرمایه اجتماعی رو به رو  می شود. همان طور که گفتم عدم وجود سرمایه اجتماعی باعث سخت شدن همکاری ها و اعتماد متقابل در جامعه می شود.

سخنگوی حزب اتحاد ملت ادامه داد: اگر در بررسی موضوع  مسئله را ساده کنیم و در یک کلام مشکل اصلی را بگویم به گمانم تبعیض سیستماتیک موضوع اصلی است. اقوام مختلف حس مشارکت و برابری در کشور خود را ندارند، برخی اقوام احساس می کنند شهروند درجه دو هستند، زنان احساس می کنند جنسیت دوم هستند، بسیاری از گرایشات فکری هم چنین می اندیشند. اگر ما ادعا کنیم که آن‌ها برابری واقعی با بقیه شهروندان دارند؛ داریم واقعیت آشکاری را کتمان می کنیم. طبیعتا آن ها نیز اعتماد خود را به بخش های دیگر جامعه از دست می دهند. تا وقتی شعار ایران برای ایران برای همه محقق نشود و فارغ از هر باور، رنگ و نژاد و جنسیت همه در امور کشور سهیم نشوند؛ با بی اعتمادی و فراتر از آن خشم مردم رو به رو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه  دولت سیزدهم باید به این ضعف ها توجه کند، اما این دولت کماکان فرصت دارد نگاه ها را نسبت به تبعیض ها کاهش دهدافزود: اگر دولت به این سمت برود هم وضعیت اصولگرایان در کل کشور بهبود پیدا می کند هم وضعیت کارآمدی حکومت بهتر خواهد شد. همه این ها در کنار افزایش سرمایه اجتماعی منجر به همکاری های بیشتر می شود و در مقابل تهدید های بیرونی امکان مقاومت ملی بیشتر می شود. دولت باید در نظر بگیرد پاسخگوی مطالبات همه مردم باید باشد، نه فقط آن بخشی از جامعه که برخی با میل و برخی بر اثر ناچاری به او رای دادند.

وی افزود: رئیسی و دولت سیزدهم نمی توانند این تبعیض ها را نادیده بگیرند و انتظار موفقیت داشته باشند. هر توفیقی در کشور از جمله توفیق در افزایش سرمایه اجتماعی وابسته  به کاهش تبعیض های سیستماتیک و رفع آن ها است. 

این فعال سیاسی با اشاره به نقش رسانه های آزاد در تحقق افزایش سرمایه اجتماعی خاطر نشان کرد: رسانه های آزاد باید اول محقق شوند بعد در این مسیر گام بردارند. خودشان می دانند چه مسیری را باید بروند. یکی از گرفتاری های این روزها بی اعتمادی مردم به اخبار  داخلی است. شاهد گسترش بی سابقه فیک نیوز ها هستم و این موضوع  سهم بالایی در کاهش اعتماد سرمایه اجتماعی دارد.

وی گفت: گام نخست برای اصلاح این وضعیت و بازگشت مرجعیت اعتماد به رسانه های داخلی، وجود رسانه های آزاد در کشور است؛ مگر نه به طور فزاینده ای مرجعیت رسانه های خارجی و فیک نیوز ها افزایش پیدا می کند که این شرایط سودی برای کشور و دولت در پی نخواهد داشت و فقط ضرر مشترک برای همه خواهد بود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی