تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

مامور سابق FBI: هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر تحت حمایت یک شبکه سعودی بودند

دنی گنزالس، مامور سابق اف.بی.آی که در تحقیقات محرمانه این سازمان اطلاعاتی ایالات متحده درباره یازده سپتامبر نقش داشت، معتقد است که دو هواپیماربای سعودی احتمالا به یک شبکه حمایتی مستقر در آمریکا اتکا داشتند.

کد خبر: ۱۰۷۵۶۷
۱۳:۰۲ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰

مامور سابق FBI: هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر تحت حمایت یک شبکه سعودی بودند

دیدارنیوز - دنی گنزالس در تحقیقات اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) درباره حملات تروریستی یازده سپتامبر نقش داشت و درباره دو هواپیماربای ساکن سن دیگو پیش از این حملات و اینکه آیا آنها کمکی داشتند، تحقیق می‌کرد. او معتقد است که این مهاجمان به یک شبکه حمایتی مستقر در آمریکا اتکا داشتند.

این افشاگری به دنبال ابلاغ دستور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به وزارت دادگستری این کشور برای انتشار اسناد مرتبط به یازده سپتامبر در آستانه بیستمین سالروز این حملات انجام می‌شود. خانواده قربانیان این حملات، از عربستان به ظن همدستی رسمی در این حملات شکایت کرده‌اند و می‌گویند این اسناد می‌تواند مدرک اثبات ادعای آنها باشد.

ریاض هرگونه ارتباط با این حملات را تکذیب کرده است. با این حال، ۱۵ تن از ۱۹ هواپیماربای یازده سپتامبر شهروند سعودی بودند.

برخی از اسنادی که قرار است از حالت محرمانه خارج شوند، مربوط به تحقیقات اف.بی.آی است. گونزالس به سی.بی.اس نیوز گفت: ۱۹ هواپیماربا نمی‌توانند به تنهایی مرتکب ۳۰۰۰ مورد قتل جمعی شوند.

تحقیقات ویژه اف.بی.آی روی اسکان دو تبعه سعودی به نام‌های نواف الحازمی و خالد المحضار در سن دیگو واقع در کالیفرنیا در ژانویه ۲۰۰۱ تمرکز داشت. آنها دو تن از پنج هواپیماربایی بودند که هواپیمایی را به سمت پنتاگون به حرکت درآوردند. گونزالس معتقد است که آن دو از سوی یک شبکه مستقر در آمریکا متشکل از سعودی‌هایی شامل عمر البیومی کمک دریافت می‌کردند.

البیومی، زمانی که به گفته خودش "تصادفی" با این دو سعودی در رستورانی در لس آنجلس برخورد کرد، برای دولت عربستان کار می‌کرد و به آنها کمک کرد تا به سن دیگو نقل مکان کنند و در آنجا به آنها در یافتن آپارتمان و افتتاح یک حساب بانکی کمک کرد.

الحازمی و المحضار همچنین در همان حوالی به کلاس آموزش پرواز رفتند.

عمر البیومی پیش آن هدف یک تحقیقات اف.بی.آی قرار گرفته بود. در گزارش کمیسیون یازده سپتامبر از او به عنوان "عامل احتمالی مشارکت سری با افراطگرایان" یاد شده است. با این حال، گزارش مذکور همچنین ذکر کرد که "هیچ مدرک معتبری دال بر باور او به افراطگرایی خشونت‌طلب یا کمک آگاهانه به گروه‌های افراط‌گر" دیده نشد.   

براساس این گزارش که سال ۲۰۰۴ منتشر شد، هیچ مدرکی دال بر ارتباط رسمی این هواپیماربایان و دولت سعودی وجود نداشت. با این حال دنی گنزالس، مامور سابق اف.بی.آی می‌گوید، تحقیقات این نهاد از نوعی کمک که الحازمی و المحضار حین حضور در آمریکا دریافت می‌کردند، حکایت داشت.  

با این حال او به دلیل محدودیت‌های اف.بی.آی، جزئیاتی ارائه نکرد اما گفت: وقتی حقیقت را می‌دانم، نمی‌توانم ساکت یک گوشه بنشینم.  

این همان مطلبی است که کن ویلیامز، یکی دیگر از عوامل سابق اف.بی.آی دوباره بازگو می‌کند. ویلیامز به سی.بی.اس گفت: تروریست‌های بالقوه پیش از حملات در آریزونا به کلاس‌های آموزش پرواز رفتند. مدارک آن موجود است. من آنها را دیده‌ام، اما نمی‌توانم به علت دستور حفاظتی وارد جزئیات آنها شوم.  

منبع: ایسنا
برچسب ها: 11 سپتامبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی