تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

استفاده از فناوری مورد استفاده در واکسن‌های کرونا برای درمان سرطان

محققان می‌گویند فناوری مورد استفاده در واکسن کرونای آسترازنکا-آکسفورد ممکن است برای درمان سرطان نیز موثر واقع شود و روزی تحولی در درمان این بیماری به وجود آورد.

کد خبر: ۱۰۷۴۸۶
۱۶:۴۲ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰

فناوری مورد استفاده در واکسن‌ کرونا و درمان سرطان

دیدارنیوز ـ رویترز نوشت: محققان موسسه "جنر" آکسفورد و موسسه تحقیقات سرطان "لودویگ" فناوری «ناقل ویروسی» مورد استفاده در این واکسن کرونا را برای ابداع یک درمان برای سرطان که تاکنون نتایج امیدوارکننده‌ای در آزمایش‌ها روی حیوانات نشان داده است، تطبیق داده‌اند و یک واکسن درمانی دو دوزی برای مقابله با سرطان ایجاد کرده‌اند.

محققان پس از بررسی‌های انجام شده بر روی موش‌ها در کاهش اندازه تومور سرطانی و بهبود میزان بقای آن‌ها اعلام کردند که این واکسن همین امسال آماده آزمایش انسانی می‌شود. آزمایش اولیه آن نیز بر روی ۸۰ داوطلب مبتلا به «سرطان ریه با سلول غیر کوچک» متمرکز است.

"آدریان هیل"، مدیر موسسه "جنر" گفت: این پلتفرم جدید واکسن می‌تواند انقلابی در درمان سرطان ایجاد کند.

با عجله متخصصان پزشکی برای ساخت واکسن برای بیماری کووید-۱۹، ما شاهد توسعه تکنیک‌های موثر برای درمان سایر بیماری‌ها نیز هستیم. فناوری‌هایی مانند "RNA پیام‌رسان" (mRNA) ظاهر شده‌اند که آن هم بالقوه می‌تواند برای درمان سایر بیماری‌ها از جمله سرطان به کار برده شود.

همه این پیشرفت‌ها شامل استفاده از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با تومور‌ها که ایمنی‌درمانی نامیده می‌شود و درمانی امیدوارکننده برای بسیاری از سرطان‌ها است.

در واکسن آکسفورد-آسترازنکا از ناقل ویروسی برای انتقال کد ژنتیکی استفاده می‌شود که دستگاه ایمنی بدن را مجبور می‌کند که دو پروتئین موجود در سطح بسیاری از انواع سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد. اما این همه‌ی ماجرا نیست.

همچنین مشخص شده است که فناوری موجود در این واکسن، پاسخ سلول‌های T قوی تولید می‌کند. این سلول‌های T از سلول‌های T کشنده تشکیل شده‌اند که ابتدا می‌توانند سلول‌های سرطانی را پیدا کرده و سپس برای کشتن آن‌ها تحریک شوند و سلول‌های T کمک کننده نیز مبارزه با سرطان را سازماندهی و تنظیم می‌کنند.

این مطالعه در مجله ImmunoTherapy of Cancer Friday منتشر شده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: علم و فناوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی