تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

نبرد سنگین در پنجشیر؛ احتمال گسترش جغرافیای جنگ

شماری از فرماندهان و فعالان سیاسی و نظامی افغانستان همزمان با حملات سنگین طالبان برای کنترل استان پنجشیر تهدید کردند در صورتی که حملات به این استان متوقف نشود با پیوستن نیرو‌های مقاومت، جغرافیای جنگ گسترش می‌یابد.

کد خبر: ۱۰۷۲۶۶
۱۰:۴۱ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۰

 

نبرد سنگین در پنجشیر؛ احتمال گسترش جغرافیای جنگ

دیدارنیوز ـ به گزارش ایرنا از کابل، منابع خبری افغان از حملات سنگین طالبان در روز‌های گذشته برای تصرف دره پنجشیر حکایت دارد. طالبان در شب گذشته ادعا کرد که بخش‌هایی از پنجشیر را تصرف کرده که این ادعا بلافاصله از سوی جبهه مقاومت رد شد.

گفته می‌شود که وضعیت متغییر است و هر دو طرف ادعا کرده‌اند که در درگیری‌ها برتری دارند. گفته می‌شود صد‌ها جنگجو کشته شده‌اند.

انتشار خبر‌هایی درباره تصرف پنجشیر در شب گذشته باعث شد که طالبان در کابل اقدام به شلیک تیر هوایی کنند که این اقدام باعث مجروح شدن تعدادی شد.

بلال کریمی سخنگوی طالبان با ادعای تصرف پنجشیر خواستار توقف شلیک هوایی شد، اما افراد این گروه همچنان تا نیمه شب به شلیک تیرهوایی ادامه دادند.

"احمد الله وثیق" یکی از مقامات طالبان گفت که شهرستان پریان تصرف شده است.

نیرو‌های مقاومت ملی افغانستان اعلام تصرف پنجشیر را جنگ روانی طالبان و دروغ دانست و اضافه کرد طالبان هیچ پیشروی در پنجشیر نداشته اند.

"امرالله صالح" معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان با قراردادن ویدئویی از پنجشیر اعلام کرد که جنگ به شدت ادامه دارد و وضعیت بسیار سخت است، اما مقاومت در پنجشیر همچنان ادامه دارد.

تعدادی  از مردم استان‌های پروان و کاپیسا در شمال کابل در تجمعی از طالبان خواستند که جنگ در پنجشیر را متوقف کند درصورت ادامه جنگ در این منطقه مردم مجبور خواهند شد که از خود دفاع کنند.

"صلاح الدین ربانی" رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز خواستار توقف حملات طالبان به پنجشیر شد و گفت اگر به خواست مردم توجه نشود و مشکل از طریق گفتگو حل نشود، مقاومت مردمی در کشور آغاز می‌شود.

"عطامحمد نور" رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز خواهان حل مشکلات از طریق گفتگو شده و تأکید کرده است که طالبان باید به تشکیل دولت فراگیر ملی متعهد باشد و در غیر آن جنگ در مناطق دیگر این کشور نیز از سر گرفته خواهد شد.

"حامد کرزی" رئیس جمهوری سابق افغانستان نیز روز جمعه در فیسبوک خود نوشت حمله بر پنجشیر، زخم‌ها را تازه و بدبختی را بیشتر می‌کند و تأکید کرده است که مشکل را طریق گفتگو حل کنند.

پس از چند هفته سقوط دولت محمداشرف غنی و تلاش طالبان برای اعلام دولت جدید این گروه تاکنون موفق به اعلام آن نشده اند و علت تأخیر نیز روشن نیست.

به نظر می‌رسد در صورتیکه طالبان دولتی فراگیر  با شرکت تمام اقوام و گروه‌ها تشکیل ندهد احتمال گسترش جنگ و مقاومت در این کشور  وجود  دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی