تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

بهترین خیابان‌های تهران برای پیاده‌روی

کم کم پاییز از راه می‌رسد و هوا خنک و برگ ریزان هر آدمی را وسوسه می‌کند که به جای استفاده از وسایل نقلیه، پیاده‌روی را تجربه کند آن هم در برخی از خیابان‌های تهران که در هر فصلی زیبایی‌های منحصر به فردی دارد؛ در گزارش پیش رو شما را با جذاب‌ترین خیابان‌های تهران برای پیاده‌روی آشنا می‌کنیم.

کد خبر: ۱۰۶۷۲۶
۱۱:۱۶ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰

خیابان های تهران

دیدارنیوز ـ سبک زندگی: خیابان‌های هر شهری تاریخچه و پیشینه‌ای دارد، که گاهی این پیشینه گره می‌خورد به تاریخ و تمدن و گاهی فرهنگ و خاطره سازی، تهران هم به واسطه قدمتش از این فرایند بی نصیب نیست از این‌رو پیاده‌روی در برخی از این خیابان‌ها می‌تواند تجربه تکرار ناپذیری باشد.

خیابان ولی عصر

خیابان، ولی‌عصر، طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه

یکی از معروف‌ترین خیابان‌های تهران، خیابان، ولی‌عصر است، خیابانی که همین چند سال پیش در گینس به عنوان بزرگترین خیابان خاورمیانه لقب گرفت، پاییز که می‌شود این خیابان به واسطه داشتن درختان سر به فلک کشیده‌اش، جوی بعضا پرآبش محلی می‌شود برای تجربه پیاده‌روی به خصوص وقتی برگ‌های زرد و نارنجی درختان چنارش فرش رنگارنگی را جلوی پای میهمانانش پهن می‌کند.

ولی‌عصر که روزگاری آن را به نام خیابان پهلوی می‌شناختند داستان و تاریخ جذابی دارد، این خیابان در مقطعی فقط مسیر مخصوص دربار و اشرافیان بود و عموم مردم حق تردد در آن را نداشتند. شاید آن روز‌ها که رضاشاه پهلوی هوس کرد که کاخ مرمر در جنوب تهران را به کاخ تابستانی‌اش یعنی سعدآباد وصل کند، کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی این خیابان، ولی‌عصر نام بگیرد و تبدیل به یکی از خاطره‌انگیزترین خیابان‌های تهرانی‌ها شود.

اگر روزی هوس پیاده‌روی کردید حتما یکی از گزینه‌هایتان خیابان، ولی‌عصر باشد، زیرا این خیابان دوست‌داشتنی که یکی از محبوب‌ترین مسیر‌های پیاده‌روی در تهران به حساب می‌آید، دیدنی‌های زیادی در مسیر خود دارد. از پارک‌های متعدد و کافه‌های شلوغ تا فروشگاه‌های ریز و درشت.

خیابان میرداماد

بلوار میرداماد، شلوغ، اما جذاب

یکی دیگر از مسیر‌هایی که برای پیاده‌روی به شما پیشنهاد می‌شود، بلوار میرداماد است، بلواری که یک سر آن به خیابان، ولی‌عصر وصل است و یک سر دیگر آن به خیابان شریعتی و در مسیر خود به چند خیابان معروف دیگر مانند جردن و محسنی هم متصل است.

این خیابان یا بلوار که به عنوان بزرگترین بلوار تهران شناخته شده است، به دلیل شکل شهرسازی و خیابان سازی، منحصر به فرد و خاص است و به چهار بانده بودن آن گذر جوی آب و صدای پرندگان را هم اضافه کنید، آن وقت قطعا وسوسه می‌شوید که برای یک بار هم که شده این بلوار شمالی را برای پیاده‌روی در یک روز خنک اواخر تابستان و حتی پاییز انتخاب کنید.

البته این بلوار به دلیل داشتن فروشگاه‌های معروف و برند‌های معتبر و وجود یکی از بزرگترین مسجد‌های تهران یعنی مسجد الغدیر هم همواره مورد توجه بوده است و همین جذابیت‌ها سبب شده که در بیشتر ساعات شبانه‌روز جزء شلوغ و پرترافیک‌ترین خیابان‌های تهران باشد، اما در نهایت پیاده‌روی در این خیابان را از دست ندهید.

 

عودلاجان
عودلاجان، تاریخ و هنر و قدمت

می‌خواهیم کمی شما را از خیابان‌های شمال شهر تهران دور کنیم و به مرکز شهر هدایت کنیم، مناطق ۱۱ و ۱۲ در مرکزی‌ترین نقطه شهر تهران به دلیل قدمتی که دارند همواره مورد توجه بوده و هستند و بعضا هم فضا‌های خاص و دیدنی دارند که در هیچ جای دیگری نمی‌توان آن را یافت. یکی از این خیابان‌ها عودلاجان در منطقه ۱۲ تهران است که به گنجینه‌ تاریخ پایتخت معروف است. جالب است بدانید که این خیابان به غیر از قدمت تاریخی و گردشگری، دارای یک میراث معنوی جذاب در امامزاده یحیی است؛ "قدیمی‌ترین درخت چنار تهران".

اگر هم از عاشقان تاریخ و بنا‌های قدیمی هستید و دوست دارید در خیابانی قدم بزنید که وجب به وجبش تاریخی را در خود جا داده است و اگر دوست دارید سوژه‌های ناب برای عکاسی داشته باشید، سوار متروی تهران شوید و از ایستگاه پانزده خرداد یا بهارستان، راهی این محله زیبا شوید.

این خیابان جذاب، یکی از سوژه‌های بی‌نظیر پایتخت برای عکاسی است. خیابان‌های قدیمی، بازار‌های سنتی، خانه‌های سنتی که اکنون تبدیل به موزه شده‌اند همه و همه یادگاری از تاریخ گذشته این شهر هستند.

خیابان سی تیر

خیابان سی‌تیر، از موزه ملی تا زیست شبانه

می‌خواهیم همچنان شما را در مرکز شهر نگه داریم و رفتن به یکی دیگر از خیابان‌های این منطقه دعوت کنیم. خیابانی که علاوه بر داشتن زیبایی‌های بصری و سنگ فرش، در دل خود موزه ملی، وزارت امور خارجه و میدان مشق را جا داده است و همه این‌ها دست به دست هم داده تا این خیابان هم جزء خیابان‌هایی باشد که قدم زدن و دیدن مراکز تاریخی و میراثی‌اش جذاب و دیدنی باشد.

قدیم‌تر‌ها به این خیابان، خیابان قوام‌السلطنه می‌گفتند که بعدا به نام سی‌تیر تغییر پیدا کرد. این خیابان شمالی جنوبی از خیابان امام خمینی به جنوب می‌رسد و تا خیابان میرزاکوچک خان در شمال امتداد می‌یابد. خیابان سی‌تیر یکی از مراکز تاریخ و فرهنگ پایتخت است. در این خیابان می‌توانید کنیسه حییم، کلیسای سنت پطروس، بنیاد سینمایی فارابی، موزه آبگینه و سفالینه و موزه علم‌وفناوری را پیدا کنید.

تا چندی پیش این خیابان به زیست شبانه‌اش معروف بود و بسیاری از کسانی که تا امروز این خبابان را ندیده بودند به دلیل وجود ون کافه و غرفه‌های خوراکی جذاب‌اش این خیابان را برای شکم چرانی و گذراندن ساعات زیادی از شبانه‌روز انتخاب می‌کردند، اما پس از شیوع کرونا و قبل‌تر هم به دلیل اختلاف پیمانکار با شهرداری منطقه بساط این غرفه‌ها و ون کافه‌ها برچیده شد، اما این به معنای آن نیست که این خیابان جذابیتش را برای پیاده‌روی از دست داده باشد.

بلوار کشاورز
بلوار کشاورز، زیبا و دوست داشتنی

بلوار کشاورز به دلیل قرار گرفتن در ابتدای مهمترین میدان شهر یعنی میدان، ولی‌عصر همواره مورد توجه بوده و هست و شکل خیابان و محصور شدن دو طرف آن در موجی از درختان سرو و کاج و همچنین وجود نهری جاری و قدیمی کمک کرده تا این بلوار از خیلی سال قبل تا به امروز جذابیت‌های خود را حفظ کند؛ اگر در مسیر پیاده‌روی خسته شدید و خواستید کمی استراحت کنید؛ وجود نیکمت‌ها در میان بلوار این امکان را به شما می‌دهد که خستگی از تن به در کنید.

این بلوار که قبلا بلوار الیزابت نام داشت، بعد‌ها به خاطر قرار گرفتن در مجاورت وزارت جهاد کشاورزی به بلوار کشاورز تغییر نام داد. بلوار کشاورز جزء خیابان‌های تهران است که علاوه بر زیبایی، موقعیت خاصی هم دارد. قرار گرفتن در میانه شهر و دسترسی به خیابان‌های مهمی مانند خیابان فلسطین، خیابان کارگر شمالی، خیابان ولیعصر، خیابان جمالزاده و خیابان وصال از یک طرف و قرارگیری چند اداره و وزارتخانه مهم از طرف دیگر به اهمیت این خیابان افزوده است.

 

خیابان جانباران

خیابان جانبازان، خیابانی برای شرقی‌ها

اگر ساکن شرق تهران هستید و دنبال یک خیابان ایده‌آل برای پیاده‌روی و گشت‌وگذار می‌گردید، خوب است که خیابان جانبازان را انتخاب کنید. خیابان جانبازان یا همان خیابان گلبرگ سابق، یکی از خیابان‌های معروف شرق تهران است که محلات شرقی را به هم متصل می‌کند.

محله‌های شرقی که بعضی‌هایشان جزو اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین محلات تهران به حساب می‌آیند، با خیابان‌های سرسبزشان شناخته می‌شوند. خیابان جانبازان بین تهران‌پارس و نارمک قرار دارد. درختان زیبای خیابان گلبرگ سرسبزی و طراوت خاصی به این خیابان بخشیده است.

 

دربند

دربند، کوه‌نوردی با صبحانه و عصرانه

یکی دیگر از مسیر‌های پیاده‌روی جذاب و دوست داشتنی در شمالی‌ترین نقطه تهران خیابان دربند است که همزمان می‌توان دو تجربه به دست آورد، یکی پیاده‌روی در ابتدای مسیر که شیب چندانی ندارد و اگر هم بخواهید کوهنوردی را تجربه کنید که می‌توانید همین مسیر را ادامه دهید و هم از آب و هوا لذت ببرید هم از مسیر. البته این به خودتان بستگی دارد که از مسیر‌های آسان‌تر یا سخت‌تر کوه‌پیمایی کنید. در مسیر دربند رستوران‌ها، قلیان‌کده‌ها و کافه‌های زیادی به چشمتان خواهد خورد و از همه مهمتر اینکه صبحانه و عصرانه در دربند چیزی نیست که آدم بتواند به راحتی ازش بگذرد.

اگر به دربند رفتید می‌توانید کمی مسیرتان را کج کنید و در همان محدوده سری به کاخ سعدآباد بزنید. کاخی سیصد هکتاری که سکونت‌گاه آخرین شاه خاندان پهلوی بوده است.

خیابان فلسطین

خیابان فلسطین و بورس عینک‌های آفتابی

یکی دیگر از خیابان‌های جذاب تهران، خیابان فلسطین است که یک سر آن به منطقه ۶ و یک سر آن به منطقه ۱۱ تهران ختم می‌شود، این خیابان هم مانند خیابان، ولی‌عصر از داشتن درختان چنار و جوی بزرگ و فضای مناسب پیاده‌روی بهره‌مند است.

این خیابان که پیش از انقلاب خیابان کاخ نام داشت بیش از چند دهه است که میزبان فروشگاه‌ها و مغازه‌های متعددی است که اقلام مختلفی را می‌فروشند و مهمترین آن عینک‌فروشی‌ها است، در اصل این خیابان به بورس عینک فروشی تبدیل شده است.

اگر از علاقه‌مندان به سینما باشید، در این خیابان می‌توانید سری به سینما فلسطین هم بزنید. به‌غیر از سینما، در این خیابان کافه‌های متعددی هم وجود دارد که معمولا پاتوق دانشجویان است. در مجموع، اگر دوست دارید عصری بهاری را در خیابانی سرسبز قدم بزنید، نوشیدنی داغی بخورید و خرید کنید، حتما به خیابان فلسطین سر بزنید.

خیابان انقلاب

خیابان انقلاب، از کتاب تا قنادی

از ابتدای گزارش علاوه بر معرفی خیابان‌های مناسب پیاده‌روی، جذابیت‌های آن‌ها را نیز گفته‌ایم، یکی دیگر از خیابان‌های تهران که پیاده‌روی در آن جذابیت‌های دیگری هم به همراه دارد خیابان انقلاب است که این خیابان هم سال‌هاست متعلق به کتاب فروش‌ها است و هر کسی از هر جای تهران و حتی ایران کتابی نیاز داشته باشد باید سری به این خیابان بزند.

در دو طرف این خیابان می‌توانید کتاب‌فروشی‌های متعددی را پیدا کنید که انواع و اقسام کتاب‌های درسی و غیردرسی را می‌فروشند. کتابی نیست که نتوانید اینجا پیدا کنید، حتی کتاب‌های قدیمی و دست دوم. بسیاری از مؤسسه‌های انتشاراتی بزرگ در این خیابان فروشگاه یا دفتر دارند. به‌غیر از کتاب، می‌توانید محصولات فرهنگی و حتی صنایع‌دستی هم بخرید.

اگر دوست دارید حین خیابان‌گردی چیزی بخورید، در خیابان انقلاب گزینه‌های زیادی دارید. کافه‌ها و قنادی‌ها، آب‌میوه‌فروشی‌ها و رستوران‌های خوب که می‌توانید خوردن انواع و اقسان خوراکی‌ها در این خیابان تجربه کنید.

خیابان انقلاب علاوه بر کتاب و خوراکی لوازم‌التحریر فروشی‌های خاصی هم دارد که انواع محصولات از جمله وسایل لازم برای ساخت کار‌های هنری مختلف را می‌فروشند. خیابان انقلاب یکی از بهترین خیابان‌های تهران برای تهیه محصولات فرهنگی و هدیه است.

امامزاده حسن

خیابان امین‌الملک یا بازار امامزاده حسن

کمی آن طرف‌تر از خیابان انقلاب یعنی در جنوب غربی تهران محله‌ای به نام امامزاده حسن وجود دارد که به آن خیابان امین الملک هم می‌گویند، این خیابان محله‌ای معروف و جذاب به اسم بازار امامزاده حسن که بخشی از خیابان امین‌الملک را با مغازه‌ها، پاساژ‌ها و فروشگاه‌های پوشاک و کیف و کفش به خودش اختصاص داده است.

در اواسط بازار، امامزاده حسن از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) در این خیابان قرار دارد. می‌توانید بعد از مدتی پیاده‌روی، ساعتی استراحت کنید، نماز بخوانید و از فضای معنوی این امامزاده بهره‌مند شوید. رواق و حرم امامزاده حسن با نقاشی‌ها و مقرنس‌کاری‌های زیبایی مزین شده است و ظاهرا از آثار زمان فتحعلی شاه قاجار است. گنبد بقعه از کاشی‌کاری‌های دوران قاجار است و از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد.

اگر دوست دارید خرید کنید و در بازاری پررفت‌و‌آمد قدم بزنید، بازار امامزاده حسن جای مناسبی است. مغازه‌های فراوانی دارد که محصولات متنوعی با قیمت‌های مختلف عرضه می‌کنند. هم لباس‌های ارزان‌قیمت در این بازار پیدا می‌شود و هم لباس‌های گران. غیر از لباس، می‌توانید کیف و کفش و حتی سیسمونی هم از همین خیابان بخرید.

برچسب ها: تهران گردی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی