تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

شمار کشته‌های غیرنظامی در کابل به ۹۰ نفر رسید؛ تایید مرگ ۱۳ نظامی آمریکایی

دو حمله انتحاری و تیراندازی بیرون درهای ورودی پر از جمعیت فرودگاه بین‌المللی کابل ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

کد خبر: ۱۰۶۴۱۱
۰۹:۵۷ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۰

 

شمار کشته‌های غیرنظامی در کابل به 90 نفر رسید؛ تایید مرگ 13 نظامی آمریکایی

دیدارنیوز: یک مقام وزارت بهداشت افغانستان که نخواست نامش فاش شود به بی بی سی گفته است که شمار مردمی که در حمله دیروز فرودگاه کابل کشته شدند به ۹۰ نفر رسیده و شمار مجروحان هم ۱۵۹ نفر است. این آمار تا شب قبل ۶۰ نفر کشته و ۱۴۰ نفر زخمی ذکر شده بود.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)‌ نیز ابتدا از کشته شدن ۱۲ نظامی آمریکایی و زخمی شدن ۱۳ سرباز خود خبر داده بود که اکنون به ۱۳ نفر رسیده است. پنتاگون گفت یکی از نظامیان دیگر زخمی جان باخته است.

بنا بر گزارش ها، مهاجمان ناشناس در کنار در ورودی ابی ( Abbey Gate)، که طی روزهای اخیر نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در آن مستقر بودند و نیز در بارن (Baron Gate) کنار هتلی به همین نام در نزدیک فرودگاه، دست به این عملیات زده اند.

دست کم یکی از این انفجارها حاصل یک بمب‌گذاری انتحاری گزارش شده است.

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام،‌ در بیانیه خود تاکید که علیرغم این حمله، عملیات هوایی آمریکا برای خروج پناهجویان افغان و شهروندان خارجی ادامه خواهد یافت.

او گفت که انتظار دارد حملاتی از این دست ادامه پیدا کند و وعده داد که آمریکا علیه عوامل حمله تلافی کند.

فرمانده سنتکام گفت که دو بمبگذار انتحاری که برآورد می شود از پیکارجویان داعش بوده اند این حمله را انجام داده اند.

بیانیه داعش

از طرف دیگر، شبکه اعماق وابسته به داعش می گوید که این گروه مسوولیت حمله را برعهده می گیرد.

در بیانیه داعش آمده است که یک بمب گذار انتحاری این گروه - که عبدالرحمان لوگری معرفی شده است - جلیقه مواد منفجره خود را در میان تجمع "همدستان" افغان و نیروهای آمریکایی در بارون نزدیک فرودگاه منفجر کرد.

قرار است که جو بایدن تا کمتر از یک ساعت دیگر درباره این واقعه از کاخ سفید برای مردم کشورش سخنرانی کند.

این انفجارها چند ساعت پس از آن رخ داد که آمریکا و متحدانش درباره خطری جدی از جانب گروه داعش هشدار داده بودند.

ویدئوهایی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، تعداد زیادی جسد را نشان داد. و این که بعضی از مجروحان با فرغون جابجا شدند.

در پی این واقعه، کاخ سفید اعلام کرد که دیدار روز پنجشنبه نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و جو بایدن به جمعه موکول شده است.

پیشتر، یک منبع در وزارت دفاع بریتانیا گفت: اطلاعی از وارد آمدن تلفات به نیروهای بریتانیایی در دست نیست اما هنوز نمی توان در این مورد اطمینان کامل داشت."

نیروهای بریتانیایی و آمریکایی اخیرا در ابی گیت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی مستقر بوده اند.

واکنش ها

رهبران خارجی و چهره های بین المللی در کنار شخصیت های افغان و نیز گروه طالبان این حمله را محکوم کرده اند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا با صدور بیانیه‌ای با خانواده نظامیان کشته شده ابراز همدردی کرده و گفته است: این فاجعه که هرگز نباید اتفاق می افتاد پی به بردن به عمق اندوه ما را دشوارتر می کند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، آن چه حملات ناجوانمردانه و غیرانسانی توصیف کرده را در توییتر محکوم کرد و افزود: انجام همه اقدامات برای تامین امنیت مردم در فرودگاه ضروری است.

او گفت: جامعه بین المللی باید همکاری نزدیکی داشته باشد تا از تجدید حیات تروریسم در افغانستان و ورای آن جلوگیری کند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز با محکوم کردن این حمله گفت: اولویت ما این است که هرچه سریعتر افراد بیشتری را به محل امن منتقل کنیم.

از زمانی که طالبان کنترل کابل را در دست گرفتند و عملیات تخلیه هوایی آغاز شد، بیش از ۹۵ هزار نفر از طریق فرودگاه کابل افغانستان را ترک کرده اند.

بسیاری از کشورها از جمله کانادا، هلند و دانمارک به پروازهای خود پایان داده اند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفته است هنوز امیدوار است که فرانسه بتواند چند صد نفر دیگر را از افغانستان خارج کند. آقای مکرون گفته است که چند ساعت آینده بسیار خطرناک خواهد بود.

قبل از پایان ضرب‌الاجل روز سه شنبه که طبق آن قرار است آمریکا کنترل فرودگاه کابل را تحویل دهد، هزاران سرباز هنوز با استفاده از این فرودگاه، خاک افغانستان را ترک کنند.

مقام های غربی از قبل نسبت به وقوع حملات قریب الوقوع گروه داعش هشدار داده و از جمعیتی که بیرون ورودی‌های فرودگاه کابل جمع شده بودند، خواسته بودند فرودگاه را ترک کنند.

اما امروز تصاویر چندانی از اطراف فرودگاه در دست نبوده و معلوم نیست که آیا مردم به این اخطارها توجه کرده بودند یا نه.

با روی کار آمدن طالبان، ده‌ها هزار نفر از مردم افغانستان همچنان در فرودگاه کابل هستند و امیدوارند که بتوانند این کشور را ترک کنند.

منبع: اینتر آذ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی