تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

بررسی صلاحیت ضرغامی؛ از غلط‌های املایی تا قول حواس جمعی و نگاه برابر

بالاخره در ساعات پایانی چهارمین روز بررسی صلاحیت وزراء در مجلس نوبت به عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود،مردی که قول داد نگاهی برابر به هر سه حوزه وزاتخانه داشته باشد.

کد خبر: ۱۰۶۱۷۸
۰۹:۳۲ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

 

عزت الله ضرغامی، مردی برای همه حوزه ها!

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: زمانی که دولت روحانی تصمیم گرفت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را با هدف بهره برداری این سازمان از امتیاز‌های یک وزارتخانه با هدف بالا بردن جایگاه حوزه‌های آن به وزارت پر طمطراق میراث فرهنگی تبدیل کند دو سال می‌گذرد و در این دو سال اقدامی که نماد عینی تغییر این وضعیت باشد دیده نشد و حالا با تغییر دولت و انتخاب فردی با سابقه ۱۰ ساله در سازمان صدا و سیما انتظار‌ها شکل دیگری به خود گرفت و نماینده‌های موافق و مخالف عزت الله ضرغامی، رسیدن او به جایگاه وزارت را با دلایل مختلف تائید و رد کردند و حالا او امروز این فرصت را دارد که از خود و برنامه هایش دفاع کند.

کمیسیون های موافق کدامند؟

کمیسیون‌های صنایع و فرهنگی مجلس شورای اسلامی، «عزت الله ضرغامی» را شایسته تصدی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تشخیص دادند و اعلام کردند که با توجه به برنامه های جامع در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی و انسجام و آینده نگری و شفافیت در این برنامه ها، عزت الله ضرغامی را فردی توانمند و شایسته برای تصدی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری می‌دانند.


بیشتر بخوانید:بهرام عین الهی؛ وزیر بهداشت رئیسی کیست؟


نقد‌های درست

 مخالفان ضرغامی در مخالفت‌های خود موضوعاتی را مطرح کردند که بعضا حرف دل خیلی از فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است، یکی از این مخالفان صباغیان نماینده مهریز است که می‌گوید: وزیر پیشنهادی گردشگری برنامه تحولی قابل اتکا و عملیاتی برای رفع مشکلات گردشگری و صنایع دستی ارائه نکرده است.

این نماینده با بیان اینکه بسیاری از گردشگران داخلی ما به ترکیه می‌روند و در جذب گردشگر خارجی دچار مشکل هستیم. ۸۰ درصد گردشگران ما داخلی هستند، با طرح این پرسش که علت اینکه گردشگر خارجی جذب نمی‌شود چیست؟ گفت: با توجه به اینکه کشور ما اسلامی است، اعتقاد فرهنگی و اسلامی وجود دارد، از این رو ارزش‌ها برای ما مهم است؛ لذا مقاومت‌هایی در مقابل گردشگران وجود دارد. برای این مشکل چه فکر کرده اید؟  برخی ارزش‌های فرهنگی و اسلامی مانع جذب گردشگری می‌شود. چه راهکاری برای جذب توریست و گردشگر دارید؟ در برخی شهر‌ها آثار تاریخی برای جذب گردشگر می‌سازند، اما نباید واقعیت تاریخی تحریف شود.

یکی دیگر از مخالفان ضرغامی، سعیدی نماینده چابهار بود که برخلاف سایر مخالفان که برنامه‌های ضرغامی را مناسب و کارآمد ندانستند به موضوعی اشاره کرد که پس از ارائه برنامه‌های ضرغامی سوژه فضای مجازی شده بود، "غلط‌های املایی".

او گفت: غلط‌های املایی در برنامه‌های ضرغامی وجود دارد و گزارش توصیفی ناقصی از وضعیت گردشگری ارائه شده است.

او در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: ضرغامی مدیری در تراز انقلاب اسلامی و تحول گرا است، اما هر کسی را بهر کاری ساختند، اگر برای وزارت ارشاد معرفی می‌شد، اولین موافق وی بودم، اما به استناد برنامه‌ای که ارائه کرده، ضرغامی را مناسب این جایگاه نمی‌دانم، میزان انطباق برنامه‌های ضرغامی با اسناد بالادستی، ۶۳ درصد است، غلط‌های املایی عجیب و غریبی در برنامه‌های وی وجود دارد و گزارش توصیفی ناقصی از روند گردشگری ارائه شده است.

نماینده مردم چابهار در مجلس، یکی از چالش‌های کشور را عدم توجه به آمایش سرزمینی برای گردشگران خواند و گفت: امروز سواحل مکران که بهترین بهره‌های گردشگری را دارند، در اختیار صنایع پتروشیمی و فولاد قرار گرفته‌اند.


بیشتر بخوانید:عزت الله ضرغامی؛ از مجسمه آزادی تا ساختمان خیابان آزادی!


 

وزارت پولساز؟

جلال رشیدی‌کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شاز موافقان ضرغامی چند دلیل را برای دفاع از ضرغامی مطرح کرد، و گفت: او به خوبی از مشکلات حوزه گردشگری آگاه است و برنامه‌های جدی در این زمینه دارد و ‌ می‌تواند در این عرصه تحول ایجاد کند، چرا که ثابت کرده فردی تحول‌گرا است و توانایی هماهنگی دستگاه‌های مختلف را دارد.

رشیدی‌کوچی ارتباط خوب ضرغامی با جوانان را نقطه قوت او دانست و گفت: او در فضای مجازی پاسخ نظرات آنان را می‌دهد و می‌تواند تهدیدات تاریخ مصرف گذشته در حوزه وزارتخانه مذکور را از بین ببرد و آن را به فرصت تبدیل کند، البته این نماینده اشاره نکرد که این ارتباط چه کمکی به توسعه حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری می‌کند!

البته دفاعیات رشیدی به اینجا ختم نشد و او در پایان صحبت هایش تاکید کرد که  ضرغامی با اجرای دقیق برنامه‌های خود می‌تواند بر حل مشکلات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فائق بیاید و توانایی آن را دارد که این وزارتخانه را مانند وزارت نفت به یک وزارتخانه پول‌ساز تبدیل کند!

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران یکی دیگر از موافقان ضرغامی است که در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ضرغامی برنامه‌های بسیار خوبی در زمینه صنایع دستی و توریست دارد. وی دنیا را می‌شناسد و از نزدیک کشور‌های مختلف ۵ قاره را دیده است و او مرد میدان و عمل است و در سازمان صداوسیما نشان داد که مدیری توسعه‌گرا و تحول گرا است و به توسعه کمّی و کیفی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی را به خوبی عملیاتی کرد.

ضرغامی: نگاهم به سه قسمت وزارتخانه مساوی است

روز گذشته پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان ضرغامی وقت مجلس به پایان رسید و رئیس اسبق صدا و سیما و وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرصت دفاع از خود را از دست داد و این کار به صبح چهارشنبه موکول شد.

با آغاز کار مجلس در روز چهارشنبه عزت الله ضرغامی برای دفاع از خود پشت تریبون مجلس قرار گرفت و در قدم اول سعی کرد با بیان اینکه نگاهم به سه قسمت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مساوی است و هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارد، به مخالفان خود بگوید که با دستی پر برای تصدی این وزارتخانه آمده است.

او با بیان اینکه حکایت آسیب‌های مدیریتی امروز ما آن است که به دنبال پاسخهای کلیشه‌ای برای جدی‌ترین مسائل کشور هستیم، به نوعی اعتراض خود را نسبت به صحبت‌های مخالفان نشان داد و گفت: بسیاری از حوزه‌های مهم و اساسی کشور مربوط به این وزارتخانه است.

ضرغامی تاکید کرد: میراث فرهنگی ما باید در دسترس باشد و این وزارتخانه بدلیل نبود یک نگاه نظری دچار عقب ماندگی است.

حالا باید دید که برنامه‌های ضرغامی و دفاعیات او نمایندگان را برای ریاست بر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راضی می‌کند یا خیر.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی